Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

Evropa se stala hlavním cílem čínského exportu zejména elektrických a elektrifikovaných modelů. Je to zatím neuspořádaná směska vzhledově mnohdy velmi podobných aut. Co však způsobuje velmi těžké spaní šéfům evropských automobilek je obří inovační potenciál čínských značek. Kdo všechno se do Evropy hrne?
Část 1/7

Čínský autoprůmysl jede jako dobře promazaný stroj. Zatímco Evropa a USA stagnují, asijská velmoc zvyšuje tempo a je hnací silou na globálním automobilovém trhu. V posledních letech tamní trh prošel zásadní proměnou. Domácí výrobci se emancipovali a po technologické stránce mnohdy začínají zahraniční značky v řadě směrů přerůstat. Je to zejména v oblasti baterií, palubní elektroniky a softwaru.

Inovačnímu potenciálu výrobců z Říše středu, podporovaných domácími institucemi z jejich přímé konkurence již není nikdo schopný čelit. V tomto směru stačí jejich tempu mnohdy již jen prémiové značky z Evropy a USA. A to dosti často s využití čínských technologií a Číny, jakožto své exportní základny. Na starý kontinent směřují vozy západních značek, jako např. BMW iX3, Dacia Spring, DS 9 či Tesly Model 3 a Model Y. Následovat bude nový Smart, nové modely od Mini atd.

Velký čínský úklid

Podíl domácích značek na čínském trhu raketově roste. V září letošního roku již přesáhl 50 %, a vypadá to, že bude nejspíš dále stoupat, zatímco některé dříve úspěšné západní značky naopak vyklízejí pozice a mnohé nejspíš z trhu zcela zmizí, což s velkou pravděpodobností čeká i Škodu Auto. Zatímco před čtyřmi lety mladoboleslavská značka prodala v Číně 341 tisíc aut, letos to bude více než šestkrát méně.

Čína se stala největším trhem s elektrickými vozidly díky značné státní podpoře a napomohli jim v tom i místní výrobci baterií, jako je CATL či BYD. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří třetinu čínského trhu a domácí výrobci se na ně stále více zaměřují. Vzhledem k tomu, že poptávka po elektromobilech celosvětově rychle roste, mají čínské automobilky ekonomickou motivaci expandovat. Čínský automobilový a elektromobilní sektor již totiž trpí vážnou nadprodukcí, což vyvíjí tlak na výrobce, aby své vozy vyváželi a dosáhli tak úspor z rozsahu.

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Čínští výrobci elektromobilů se nyní snaží zopakovat domácí úspěch v Evropě, kde ambiciózní zelená agenda tlačí na vytvoření masové elektromobility. Starý kontinent se tak pomalu, ale jistě stává oblíbeným „externím“ automobilovým trhem Číny. Evropské země nyní nabízejí vysoké dotace na nákup elektromobilů.

Kromě Číny má Evropa také nejpokročilejší nabíjecí infrastrukturu. Zdejší zákazníci platí za srovnatelná auta mnohem víc než jinde, což asijským značkám i přes dopravní náklady a zatížení clem přináší zajímavé zhodnocení. Čínské ceny jsou totiž u porovnatelně velkých aut prakticky poloviční. Není tedy divu, že Asijci mají velké oči a hromadně sem směřují.

ANALÝZA: Čínská auta jsou v Česku. Budou to mít těžké, míní experti

Aby si usnadnili vstup na evropské trhy, tak čínští výrobci automobilů zřídili v Evropě vývojová a designérská centra., Díky tomu se mohou lépe připravit na evropské předpisy a přizpůsobit je evropským zákazníkům. Výzkumná a vývojová centra fungují také jako zpětná vazba do Číny.

Cílevědomá strategie nese ovoce

Čína se tak stala i jakýmsi „vysavačem“ zkušených zahraničních matadorů i mladých talentů. Firmy si postavily velké „dream teamy“ plné konstruktérských es, velkých jmen designu i špičkových manažerů. Kromě továren na baterie spřádají plány i na výrobu přímo na starém kontinentu. Například v Itálii čínská obří automobilka FAW Group staví továrnu pro luxusní supersport, který bude exportovat do Číny.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

Čínská vláda se navíc poučila z počátečních exportních neúspěchů na začátku milénia a kromě finanční podpory pomáhá tamním automobilkám i tím, že pro ně vytvořilo podmínky pro testy vozidel podle evropských regulí. V roce 2019 zřídil čínský konstrukční a výzkumný institut CAERI první zkušební zařízení schválené Euro NCAP mimo Evropu. Testovací zařízení v Chongqingu umožňuje čínským výrobcům vyladit svá vozidla před exportem do Evropy, čímž se vyhne katastrofálnímu hodnocení bezpečnosti. A toto řešení nese své plody, o čemž svědčí velmi dobrý výsledek vozů Ora Funky Cat a Wey Coffee 01 v letošní sérii crash-testů Euro NCAP, když získaly pět hvězd.

Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu

Oprávněný strach tradičních hráčů

Zachránit zavedené hráče před čínským tsunami by v Evropě mohla jen protekcionistická opatření. Podobná těm, která prosadil v USA prezident Biden. Zvýhodňují modely vyrobené včetně baterií v USA.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

K podobnému protekcionismu vyzval na nedávném pařížském autosalonu i generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares. Podle něj by Evropská unie měla zavést vyšší než 10% cla na čínská auta dovážená do Evropy. Reakce Číňanů se ovšem bojí německé prémiové značky, které v této asijské zemi masivně investují a mají skvělý odbyt. Kupříkladu Mercedes-Benz v Číně prodává třikrát více aut než v USA a jeho největší akcionář také pochází z Číny. Velké plány s Čínou má i koncern BMW a svou pozici si chce udržet i Volkswagen, který to tam „rozjel“ jako první.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Jako předmostí do Evropy čínští výrobci elektromobilů používají Norsko, protože tam je elektromobilita kvůli masivní státní podpoře nejrozvinutější, když 80 % z nových vozidel tankuje ze zásuvky. Rychle ale Číňané expandují i do Nizozemska, Belgie, Německa, Francie ale i dalších zemí. Zatím jen nesmělé pokusy zaznamenáváme i v České republice, kde asi ten zatím nejvážnější představuje značka MG, původem britská, ale nyní plně v čínských rukou a s výrobou v Číně.

O jaké všechny značky a modely se jedná? A kudy se valí do Evropy? Není výjimkou, že modely nabízené na starém kontinentě mají oproti čínskému trhu jiné názvy.

Moskvič vstane z mrtvých už letos. Základem budou auta z Číny


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....