Model jako takový se objevil v roce 2013 jako nástupce veleoblíbeného SX4, o tři roky později podstoupil rozsáhlý facelift; rozsah aktuálních novinek modelového roku 2022 jde ale mnohem dál. Ke cti Suzuki nutno přičíst, že se nepokouší tvrdit, že jde o zcela novou generaci, přesto se S-cross změnil víc než dost. Co tedy nabízí nového?
Třeba přední partie, které jsou nové od základů, mnohem sebevědomější – zaujme výrazná maska chladiče s velkým logem a nízké LED světlomety. Především je pak kapota o pořádný kus zvýšená. Designérům se přerod povedl na jedničku, protože nepůsobí nijak neohrabaně a naopak přináší důležité uživatelské plus: okraje kapoty jsou na rozdíl od dřívějška z místa řidiče dobře viditelné. To usnadňuje orientaci v provozu, o parkování nemluvě.
Když jsme u parkování – to dále usnadní čtveřice kamer, které umí poskládat panoramatický obraz okolí. U Suzuki je to novinka, další elektronické vychytávky jsou převzaté z poslední verze Vitary. Především sledování mrtvých úhlů, které také při vycouvání z parkovacího místa umí varovat před projíždějícími vozy. Právě chudší nabídka pokročilých systémů byla v posledních letech vedle designu tím, v čem S-cross na Vitaru ztrácel.
Jen s hybridem
Designéři také výrazně zmenšili plochu nelakovaných černých plastů, o to výrazněji jsou tvarované. Lemy blatníků jsou masivnější, černé části nárazníků pak zdůrazňují drsnější vzhled S-crossu. Suzuki jej chce zřetelněji odlišit od městských crossoverů a „napasovat“ do středu kategorie SUV. Není divu, S-cross totiž jako jedno z mála malých a kompaktních SUV nabízí pohon všech kol v běžně dostupných verzích. Mimo základní stupeň výbavy lze totiž libovolně kombinovat pohon předních či všech kol a šestistupňovou manuální nebo měničovou automatickou převodovku.
Designovou proměnu uzavírají čiré koncové lampy spojené lesklou lištou do souvislého designového prvku. Kromě toho na zádi najdete modrý štítek Hybrid, protože S-cross už od loňského roku nabízí výhradně přeplňovaný benzinový čtyřválec v kombinaci s pomocným elektromotorem. Příští rok se v nabídce objeví varianta s černým štítkem Hybrid. Tady půjde elektrifikace dále – díky větší baterii a silnějšímu elektromotoru bude možná jízda i s vypnutým „spalovákem“.
Momentálně je ale mild hybrid jedinou možností. Předností ve srovnání s konkurencí je počet čtyř válců benzinového motoru a štědrý výkon 95 kW a 235 Nm dostupných už ve dvou tisících otáčkách. Elektromotor nabízí v nízkých otáčkách dalších až 10 kW a 50 Nm, které jsou dobře znát při zrychlování. Elektrická část pohonu se stará i o brzdění (elektro)motorem při uvolnění plynového pedálu, tedy o vlastnost, která je jinak moderním benzinovým motorům cizí.
Živý motor
Pro první svezení na zasněžených silnicích a polních cestách jsme zvolili čtyřkolku s manuálem. Motor se projevuje živě, mimo jiné díky nízké hmotnosti auta – u této verze jen 1 330 kilogramů. Pohonu 4x4 lze pomoci přepnutím do jednoho ze čtyř jízdních režimů, v tomto případě Snow, který častěji připojuje zadní kola a dovoluje kontrolovaný prokluz těch zabírajících.
O pohodlí posádky se stará štědrý vnitřní prostor, nabízející nadstandardní šířku v loktech i dostatek místa pro nohy v obou řadách sedadel. Základní provedení sice cenovkou lehce přesáhlo půlmilionovou hranici (508 900 korun), je ale bohatě vybaveno. Nechybí nová generace multimédií, parkovací kamera, téměř kompletní sada asistenčních systémů i LED světelná technika. Drobnou kaňkou zůstává ovládání palubního počítače kolíkem na přístrojovém štítu, ačkoliv barevný displej je v S-crossu nový – převzatý z Vitary a Swiftu.
Prostřední úroveň Premium za cenu od 533 900 korun přidává nejen vyhřívání předních sedadel (ta zadní a volant se jej bohužel nedočkaly), dvouzónovou klimatizaci či bezklíčové ovládání, ale nově i parkovací senzory vzadu i vpředu a už zmíněné sledování mrtvých úhlů. Za pohon 4x4 se připlácí 44, za automat 40 tisíc. Testované vrcholné provedení pak má větší displej mutlimédií doplněný o bezdrátové Apple CarPlay (v nižší výbavě je klasické připojení přes USB), čtveřici parkovacích kamer a kožené čalounění.
Malá konkurence
S-cross vzhledově prokouknul a přidal několik užitečných novinek do výbavy. Pořád ale především staví na přednostech dosavadního modelu – tedy prostorném interiéru a výborném poměru ceny a výbavy. Právě proto, že má „jen“ přepracovanou konstrukci, dokáže být S-cross cenově velmi konkurenceschopný. Pokud totiž sháníte verzi 4x4, konkurenty spočítáte na prstech jedné ruky: vedle Dacie Duster to je jen sesterská vitara, Hyundai Tucson a Hyundai Kona spolu s novou Toyotou Yaris Cross. Poslední dva modely ale pohon všech kol podmiňují pořízením automatické převodovky.