Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Suzuki je specialista na čtyřkolky. Důležitý S-Cross přidává úsporný hybrid

  10:00
Kompaktní crossover dostal letos nový mild-hybridní pohon. I s ním si Suzuki S-Cross zachovává nečekaný vnitřní prostor a výhodný poměr ceny a výbavy. To z něj dělá ideální tip pro rodiny. Navíc má žádaný pohon všech kol, Suzuki se v současnosti vyprofilovalo jako specialista na auta s pohonem 4x4.

Suzuki S-Cross | foto: Suzuki

Ani zbytečně velký, ani neprakticky malý, to je S-Cross. S délkou 4,3 metru se řadí mezi kompaktní crossovery, je skladnější než leckteré klasické auto nižší střední třídy.

Přesto hravě pojme čtyři dospělé lidi a poskytne jim ve všech směrech dostatek prostoru. Vnitřní šířka je štědrá a posez relativně nízký – na půli cesty mezi kombíkem a klasickým SUV. Díky tomu se pohodlně usadí i cestující s vyšší nebo rozložitější postavou.

Zavazadlový prostor o objemu 430 litrů není dělaný na velké stěhování. Na to, aby si do něj každý na palubě uložil kufr, to s přehledem stačí. A jsou tu milé detaily: zadní sedadla jsou vybavena výklopnou loketní opěrkou, ta přední mají výškové nastavení i u spolujezdce.

Příjemně rozsáhlá je už základní výbava, S-Cross za 489 900 Kč má dvouzónovou klimatizaci, adaptivní tempomat a LED světlomety se světelným a dešťovým senzorem. Testovaná střední výbava Premium přidává vyhřívání sedadel, multimediální systém s parkovací kamerou, bezklíčový vstup a startování a pár dalších užitečných věcí.

Nový pohon kombinuje vylepšený benzinový čtyřválec 1,4 BoosterJet s pomocným elektromotorem. Tento tandem má přesvědčivý odpich už na prvních metrech z křižovatky a v pružném zrychlování z nízkých otáček si doslova libuje. Tomu jsou přizpůsobené prodloužené převody, které využívají nově nabytých schopností. Elektřina se získává při zpomalování, a tak S-Cross brzdí motorem jako auta ze staré školy.

Běžným způsobem se s tímto pohonem dá jezdit za 6,5 litru na 100 kilometrů, když se přizpůsobíte schopnostem pohonu, dostanete se na udávaných 5,7. Mimo město to jde o litr úsporněji, na dálnici počítejte se sedmi litry. Na to, že se bavíme o rodinném crossoveru, který jezdí primárně na benzin a má pohon všech kol, jde o obdivuhodné výsledky.

Čtyřkolky pro všechny

Tři ze čtyř prodaných suzuki mají pohon všech kol. Japonská značka dnes platí za experta na čtyřkolky, mimo jiné díky dlouhé tradici a používání různých druhů pohonu podle zaměření konkrétního modelu.

Suzuki bylo vždycky u toho, když svět čtyřkolek procházel revolucí. V roce 1970, když Jimny založil kategorii mini offroadů, v níž je dodnes osamocen, v roce 1988, kdy přišla původní Vitara jako první z cenově dostupných SUV, nebo o dva roky později, kdy vyjel první Swift s pohonem všech kol.

Z nedávné doby stojí za zmínku třeba modely SX4 nebo Ignis, ať už ten původní z roku 2000, nebo jeho reinkarnace uvedená před třemi lety. Kdo hledá dostupné auto s pohonem všech kol, je u Suzuki už po desetiletí na správné adrese.

Do všech modelů

Konkurenti přibývají a odpadají, zatímco Suzuki po generace nabízí 4x4 do většiny svých modelů – dnes platí, že ho může mít každý z nabízených na českém trhu. Takhle široké spektrum rozdílných aut využívá různé technologie pohonu. To je přesně opačný přístup, než se snaží uplatňovat jiné automobilky, které obvykle hledají i v pohonu všech kol co největší míru unifikace.

Japonci si dávno uvědomili, že terénní vůz, malý hatchback nebo crossover mají specifické nároky. Ideálním postupem je nabídnout různá řešení podle převažujícího způsobu použití.

All Grip Select

SUV a crossoverům je určen systém AllGrip Select s připojováním zadních kol přes elektromagenticky spínanou spojku. Vychází ze zkušeností s konstrukčně jednoduššími systémy pohonu ve starších modelech SX4 a Kizashi.

Sytém nabízený v Suzuki S-Cross a Vitara neustále porovnává rychlost otáčení jednotlivých kol sleduje intenzitu sešlápnutí plynového pedálu, úhel natočení volantu a řadu dalších veličin. Režim Auto je výchozím nastavením, které funguje jako ideální kompromis pro každý den.

Jeho prioritou je maximální bezpečnost a co nejnižší spotřeba paliva. Pohon 4x4 se odpojí, kdykoliv není jeho pomoc potřeba, například při jízdě po suché rovné silnici. Pak jsou poháněna pouze kola přední nápravy, což šetří palivo. Kdykoliv elektronika vyhodnotí, že se blíží riziko smyku nebo protočení kola, systém 4x4 se rychle a neznatelně aktivuje, aby usnadnil řízení.

Pro jízdu na sněhu, ale i dalších druzích nezpevněného nebokluzkého povrchu, je určen režim Snow, jež auto přizpůsobí náročnějším podmínkám. Činnost funkcí ovlivňujících chování auta, jako je protiblokovací systém ABS nebo stabilizační systém ESP, je upraven tak, aby v obtížnějších podmínkách neomezoval využitelnost vozidla.

Při jízdě nízkou rychlostí je možné přepnout z režimu Snow do režimu Lock. Pak je pohon 4x4 aktivní stále a na zadní kola směřuje více točivého momentu, aby usnadnil jízdu náročným terénem.

V rychlostech nad 60 km/h se systém z modu Lock automaticky přepne zpět na Snow. Ve Vitaře je tento režim doplněn o možnost aktivovat asistent pro sjíždění prudkých svahů. Varianta Sport mění priority opačným směrem.

Výraznější přenos hnací síly na zadní kola v zatáčkách zlepšuje ovladatelnos vozu při dynamické jízdě. Společně s častějším připojováním zadních kol se také zostří reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

All Grip Auto

Menší modely Ignis a Swift se systémem AllGrip Auto využívají jiný princip připojování zadních kol. Jádrem systému je viskózní spojka, která je kompaktnější, lehčí a funguje nezávisle na elektronických systémech. Zadní kola se začnou plynule automaticky připojovat vždy, když přední začnou ztrácet trakci.

Hmotnost celého systému je ve srovnání s AllGrip Select zhruba poloviční, což je u malých aut důležitou předností. Díky tomu je Swift jediným hatchbackem a Ignis jediným miniSUV, které mají možnost pohonu všech kol.

V Ignisu je pak systém doplněný o asistenty rozjezdu do kopce, sjíždění svahů a stabilizační systém pro jízdu v terénu Grip Control.

All Grip Pro

Pro model Jimny je určeno úplně jiné uspořádání označené AllGrip Pro. Podélně uložený motor stále pohání zadní kola, ta přední lze při jízdě v terénu připojit mechanicky. Součástí pohonu je přídavný redukčnín převod pro jízdu v nejnáročnějším terénu a automatické přibržďování jednotlivých kol, které simuluje funkci uzávěrek diferenciálů. Off-road Jimny se do nabídky Suzuki vrátí v roce 2021.

Autoři:
  • Nejčtenější

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Nejmladší český dakarista naviguje tátu s prastarým landroverem, stále jedou

František Randýsek „čte noty“ svému tátovi Dušanovi. Saúdskoarabskými dunami se na Rallye Dakar prokousávají ve skoro...

V Las Vegas se představila auta budoucnosti. Mají kino i pokoj pro milence

Po loňském virtuálním ročníku veletrhu elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas se ten letošní konal opět ve...

Německý hacker útočí na tesly, umí je částečně ovládat na dálku

Devatenáctiletý hacker tvrdí, že se naboural do palubního systému více než 25 tesel ve 13 zemích. David Colombo tvrdí,...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...