Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Italský naftový poklad přivezlo do Indie Suzuki, musel skončit kvůli emisím

Přísnější emisní normy poslaly v Indii do penze legendární naftovou třináctistovku od Fiatu. Za třináct let jí namontovali tři miliony kusů do čtyřiadvaceti modelů šesti značek. V Evropě stále jezdí a do důchodu se nechystá.

Malý diesel 1,3 Multijet | foto: Fiat

Mezi motoristickými nadšenci v Indii je to skoro na vyhlášení smutku. Do pomyslného důchodu odešel motor, který za posledních třináct let ušetřil Indům miliardy rupií za pohonné hmoty. A díky nízkým emisím taky jejich plíce. V Evropě se jmenuje 1,3 JTD Multijet. V Indii má dalších pět jmen.

Do země se dostal díky spolupráci Fiatu, General Motors a Suzuki v roce 2007. To už měl na kontě titul Motor roku 2005 a v Itálii jej čile sázeli do malých hatchbacků Grande Punto i do dodávek Doblo, v Německu třeba do Opelu Corsa. A taky do Suzuki Swift vyráběného v Maďarsku. Právě japonská značka tento motor „zavlekla“ do Indie. Vycítila, že tenhle moderní motor by mohl v Indii dokázat velké věci. Japonci investovali miliardy rupií do nového závodu v Manesaru a začali tam motory ve velkém nejen montovat, ale celé vyrábět.

Hned od prvního motoru se v Indii dělaly všechny téměř všechny klíčové součástky – blok, hlava, kliková hřídel, vačková hřídel a ojnice. Suzuki následoval německý koncern Bosch, který dodával vstřikovací soustavu common rail. I ten spustil v Indii nový závod. A když to viděl Fiat, postavil další továrnu na stejné motory i on. Díky tomu se podařilo postavit síť lokálních subdodavatelů, kteří měli zajištěný odbyt a mohli investovat mimo jiné do zlepšení výrobních procesů a kvality produkce.

Jeden motor, pět názvů, šestnáct modelů

První auta s indicko-italskými nafťáky začala vyjíždět pod jménem Maruti Swift. To je značka, pod kterou v Indii prodává auta právě Suzuki. Následovaly Fiat 500 a Fiat Palio. To už byl malý Multijet takovým trhákem, že zbystřil i nejbohatší Ind a majitel obřího koncernu Tata Ratan Tata. A právě tenhle malý motůrek ho dovedl k jednacímu stolu s Fiatem.

Výsledkem byl majetkový vstup Taty do továrny Fiatu v Ranjangaonu. Koncern Tata měl díky tomu nárok na polovinu výrobní kapacity závodu. Tu využil nejen pro svoje auta, ale společně s Fiatem motory úspěšně prodával zpět Suzuki. Japoncům totiž kapacita jejich továrny nestačila, přestože ročně chrlila 300 tisíc motorů. Část z nich mimochodem putovala i do maďarského závodu, kde je montovali do modelů Swift pro evropský trh.

Pak tu byl ještě General Motors. Ten se sice s Fiatem v krizovém mezičase rozešel, na využívání italského motoru měl ale také práva. Kromě evropských aut včetně zmíněného Opelu Corsa tak začal motor využívat i v Asii. Konkrétně jej montoval do malých chevroletů a také do aut, která vznikala pod spojenectvím GM s čínskou značkou SAIC. Motor se díky tomu dostal také do malého MPV s poháněnými zadními koly. Takže jej otočili o devadesát stupňů a zastavěli podélně.

Malý diesel 1,3 Multijet

Že to je pořád málo? Správně. Pak tu je ještě značka Premier, původní indický partner Fiatu. Ta motor strčila pod kapotu malého SUV postaveného na bázi Daihatsu Rio.

Každá z těchto automobilek si motor pojmenovala po svém. Takže tu máme fiaťácký Multijet, DDiS od Suzuki respektive Maruti, Quadrajet od Taty, Smartech od Chevroletu a CRDi4 od Premieru. A přitom je to stále jeden motor z Itálie. V době největšího rozmachu se montoval současně do šestnácti různých modelů.

První malý common rail exceloval ve spolehlivosti

A co že je tedy na něm tak skvělého? Zaprvé je na naftové poměry maličký a lehoučký. Nastrojený vážil jen 130 kilo. A široký je jen kolem padesáti centimetrů. Díky tomu se dal lehce zastavovat do jakékoliv platformy, která jen vzdáleně šla kolem spolupráce s mateřským fiatem.

A hlavně byl neuvěřitelně spolehlivý, přestože nešlo o žádný jednoduchý stroj. Samotný systém common rail s vícenásobným vstřikem v každém cyklu (odtud název Multijet) byl v půli minulé dekády v čele technického vývoje na globální úrovni. Připomeňme, že celý common rail se zrodil ze spolupráce Fiatu s Boschem a poprvé se tento naftový motor objevil pod názvem JTD v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156. 

Tehdy měl jen dva ventily na válec a palivo bylo vstřikováno jen jedenkrát za cyklus. I tak to byla velká naftová revoluce. První multijety se čtyřventilovou technikou se objevily v roce 2003 a nejdřív zamířily do prémiových modelů koncernu Fiat – Alfy Romeo a Lancie. Tam samozřejmě mířily větší kubatury – čtyřválce o objemu 1,9 litru a pětiválce 2,4 litru. Třináctistovka byla teprve třetí verzí těchto motorů a první, která zamířila do segmentu levných aut.

Větší „jétédéčka“ obecně patřila ke spolehlivým motorům, a pokud se jim dostávalo pravidelné údržby, vydržela téměř cokoliv. Třináctistovka nebyla jiná. Jediným neduhem byl předimenzovaný interval výměny rozvodů. Servisní manuál říkal 120 tisíc kilometrů, reálně bylo bezpečné vyměnit je už po 80 tisících. Sami indičtí mechanici na multijet vzpomínají jako na motor, který zevnitř viděli málokdy. Obvykle prý leda když někdo natankoval benzin místo nafty.

K tomu si připočtěte velmi přátelskou spotřebu pohybující se v reálném provozu kolem pěti až šesti litrů a skvělý projev, díky kterému měl motor pocitově víc než oněch 70–105 koní v závislosti na verzi. A máte indický bestseller.

To co jej letos v březnu poslalo do důchodu, jsou ekologické normy. A paradoxně ne ty evropské, ale indické. Motor by nejspíš měl na to, aby je splnil, ostatně v Evropě jezdí dodnes i s normou Euro 6. Jenže Suzuki už se nechtělo investovat do jeho homologace na nejnovější ekonormu. Fiat a GM se z indického trhu stáhly, Tata si vyvinul vlastní motor s označením BS6 a Maruti používá 1,5 DDiS ze Suzuki.

Autoři:
  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový favorit se z Řecka vrátí domů. Český závodník za něj dal 600 tisíc

Premium Úplně nová Škoda Favorit s nájezdem 34 kilometrů, která se objevila v aukci v Řecku, se vrátí domů do Česka. Dražbu...

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Češi a elektromobily. Zúčastněte se průzkumu iDNES.cz k autům na baterie

Elektromobilita je dnes hlavním tématem světa aut. Bateriová auta získávají stále vyšší podíl na prodejích a výrobci...

Indický výrobce automobilových světel otevřel v Ostravě vývojové centrum

Přední indický výrobce osvětlovací techniky pro automobilový průmysl Lumax Industries Limited otevřel v CTParku v...

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

Citroën se chystá na chudobu Evropy. Jeho nejnovější – neotřelými nápady a inovativními materiály nabitý – koncept Oli...

Francie chce proti změnám klimatu bojovat bílými střechami automobilů

Interiér automobilů s bílou karoserií se za letního vedra tolik nepřehřívá, a proto pasažéři uvnitř využívají...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...