Středa 23. června 2021, svátek má Zdeňka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 23. června 2021 Zdeňka

Italský naftový poklad přivezlo do Indie Suzuki, musel skončit kvůli emisím

Přísnější emisní normy poslaly v Indii do penze legendární naftovou třináctistovku od Fiatu. Za třináct let jí namontovali tři miliony kusů do čtyřiadvaceti modelů šesti značek. V Evropě stále jezdí a do důchodu se nechystá.

Malý diesel 1,3 Multijet | foto: Fiat

Mezi motoristickými nadšenci v Indii je to skoro na vyhlášení smutku. Do pomyslného důchodu odešel motor, který za posledních třináct let ušetřil Indům miliardy rupií za pohonné hmoty. A díky nízkým emisím taky jejich plíce. V Evropě se jmenuje 1,3 JTD Multijet. V Indii má dalších pět jmen.

Do země se dostal díky spolupráci Fiatu, General Motors a Suzuki v roce 2007. To už měl na kontě titul Motor roku 2005 a v Itálii jej čile sázeli do malých hatchbacků Grande Punto i do dodávek Doblo, v Německu třeba do Opelu Corsa. A taky do Suzuki Swift vyráběného v Maďarsku. Právě japonská značka tento motor „zavlekla“ do Indie. Vycítila, že tenhle moderní motor by mohl v Indii dokázat velké věci. Japonci investovali miliardy rupií do nového závodu v Manesaru a začali tam motory ve velkém nejen montovat, ale celé vyrábět.

Hned od prvního motoru se v Indii dělaly všechny téměř všechny klíčové součástky – blok, hlava, kliková hřídel, vačková hřídel a ojnice. Suzuki následoval německý koncern Bosch, který dodával vstřikovací soustavu common rail. I ten spustil v Indii nový závod. A když to viděl Fiat, postavil další továrnu na stejné motory i on. Díky tomu se podařilo postavit síť lokálních subdodavatelů, kteří měli zajištěný odbyt a mohli investovat mimo jiné do zlepšení výrobních procesů a kvality produkce.

Jeden motor, pět názvů, šestnáct modelů

První auta s indicko-italskými nafťáky začala vyjíždět pod jménem Maruti Swift. To je značka, pod kterou v Indii prodává auta právě Suzuki. Následovaly Fiat 500 a Fiat Palio. To už byl malý Multijet takovým trhákem, že zbystřil i nejbohatší Ind a majitel obřího koncernu Tata Ratan Tata. A právě tenhle malý motůrek ho dovedl k jednacímu stolu s Fiatem.

Výsledkem byl majetkový vstup Taty do továrny Fiatu v Ranjangaonu. Koncern Tata měl díky tomu nárok na polovinu výrobní kapacity závodu. Tu využil nejen pro svoje auta, ale společně s Fiatem motory úspěšně prodával zpět Suzuki. Japoncům totiž kapacita jejich továrny nestačila, přestože ročně chrlila 300 tisíc motorů. Část z nich mimochodem putovala i do maďarského závodu, kde je montovali do modelů Swift pro evropský trh.

Pak tu byl ještě General Motors. Ten se sice s Fiatem v krizovém mezičase rozešel, na využívání italského motoru měl ale také práva. Kromě evropských aut včetně zmíněného Opelu Corsa tak začal motor využívat i v Asii. Konkrétně jej montoval do malých chevroletů a také do aut, která vznikala pod spojenectvím GM s čínskou značkou SAIC. Motor se díky tomu dostal také do malého MPV s poháněnými zadními koly. Takže jej otočili o devadesát stupňů a zastavěli podélně.

Malý diesel 1,3 Multijet

Že to je pořád málo? Správně. Pak tu je ještě značka Premier, původní indický partner Fiatu. Ta motor strčila pod kapotu malého SUV postaveného na bázi Daihatsu Rio.

Každá z těchto automobilek si motor pojmenovala po svém. Takže tu máme fiaťácký Multijet, DDiS od Suzuki respektive Maruti, Quadrajet od Taty, Smartech od Chevroletu a CRDi4 od Premieru. A přitom je to stále jeden motor z Itálie. V době největšího rozmachu se montoval současně do šestnácti různých modelů.

První malý common rail exceloval ve spolehlivosti

A co že je tedy na něm tak skvělého? Zaprvé je na naftové poměry maličký a lehoučký. Nastrojený vážil jen 130 kilo. A široký je jen kolem padesáti centimetrů. Díky tomu se dal lehce zastavovat do jakékoliv platformy, která jen vzdáleně šla kolem spolupráce s mateřským fiatem.

A hlavně byl neuvěřitelně spolehlivý, přestože nešlo o žádný jednoduchý stroj. Samotný systém common rail s vícenásobným vstřikem v každém cyklu (odtud název Multijet) byl v půli minulé dekády v čele technického vývoje na globální úrovni. Připomeňme, že celý common rail se zrodil ze spolupráce Fiatu s Boschem a poprvé se tento naftový motor objevil pod názvem JTD v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156. 

Tehdy měl jen dva ventily na válec a palivo bylo vstřikováno jen jedenkrát za cyklus. I tak to byla velká naftová revoluce. První multijety se čtyřventilovou technikou se objevily v roce 2003 a nejdřív zamířily do prémiových modelů koncernu Fiat – Alfy Romeo a Lancie. Tam samozřejmě mířily větší kubatury – čtyřválce o objemu 1,9 litru a pětiválce 2,4 litru. Třináctistovka byla teprve třetí verzí těchto motorů a první, která zamířila do segmentu levných aut.

Větší „jétédéčka“ obecně patřila ke spolehlivým motorům, a pokud se jim dostávalo pravidelné údržby, vydržela téměř cokoliv. Třináctistovka nebyla jiná. Jediným neduhem byl předimenzovaný interval výměny rozvodů. Servisní manuál říkal 120 tisíc kilometrů, reálně bylo bezpečné vyměnit je už po 80 tisících. Sami indičtí mechanici na multijet vzpomínají jako na motor, který zevnitř viděli málokdy. Obvykle prý leda když někdo natankoval benzin místo nafty.

K tomu si připočtěte velmi přátelskou spotřebu pohybující se v reálném provozu kolem pěti až šesti litrů a skvělý projev, díky kterému měl motor pocitově víc než oněch 70–105 koní v závislosti na verzi. A máte indický bestseller.

To co jej letos v březnu poslalo do důchodu, jsou ekologické normy. A paradoxně ne ty evropské, ale indické. Motor by nejspíš měl na to, aby je splnil, ostatně v Evropě jezdí dodnes i s normou Euro 6. Jenže Suzuki už se nechtělo investovat do jeho homologace na nejnovější ekonormu. Fiat a GM se z indického trhu stáhly, Tata si vyvinul vlastní motor s označením BS6 a Maruti používá 1,5 DDiS ze Suzuki.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Založila tým, poráží muže. Ženy mají pro řízení cit, říká Katarína Kývalová

Premium Poprvé jsem ji viděl při závodě Mille Miglia, kde sebevědomě ovládala ohromné předválečné Bentley. Při letošním Monaco...

Škoda oživí tovární rallyový tým na tradiční bohemku, oslaví tam výročí

V továrním týmu Škody se na Rally Bohemia 2021 v červenci letošního roku představí mladý velmi talentovaný český pilot...

VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje

Slovenská policie sdílí na svém facebookovém profilu video incidentu, který se odehrál začátkem května u Lozorna, v...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....