Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Předjíždění cyklistů je stres pro všechny. Důležité je číst terén

  14:00
Větší ochranu pro cyklisty přináší novela zákona o silničním provozu, kterou ve středu ve třetím čtení schválila Poslanecká sněmovna. Při předjíždění si bude muset dát řidič pozor, aby cyklistu objel alespoň ve vzdálenosti jeden a půl metru. Se změnou souvisí úprava předjíždění. Nově budou řidiči moci přejet i přes plnou čáru, pokud budou cyklistu předjíždět.

V evropských metropolích se v době koronaviru až zdvojnásobil počet cyklistů v ulicích. Narostlo také množství rekreačních jezdců, kteří brázdí okresky. A cykloobchody hlásí vyprodáno. Letošní léto bude jednoznačně ve znamení cyklistiky. A pro Čechy, kteří jsou nadšenými cyklisty dlouhodobě, to platí obzvlášť. Soužití motoristů a šlapajících účastníků provozu ovšem není ideální.

Schválení nového předpisu předcházela kampaň závodníka Romana Kreuzigera nazvaná „Jeden a půl metru“. Jejími ambasadory se stali mimo jiné Peter Sagan, Petr Vakoč a olympijský vítěz z horských kol Jaroslav Kulhavý.

Pomůže změna zákona k větší ochraně cyklistů?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 21. dubna 2021. Anketa je uzavřena.

Novela, která by měla platit od prvního července, bude podle Romana Budského z platformy Vize 0 patřit k nejpřísnějším na světě. Její tvůrci se inspirovali v zahraničí. Podobná pravidla platí v Portugalsku, Španělsku nebo Francii. Tam musí řidiči v obci při rychlosti do 50 kilometrů v hodině dodržovat metrovou vzdálenost. Mimo obec 1,5 metru. Německo je v obou variantách ještě o půl metru přísnější.

Cyklisté tvoří 30 % hospitalizovaných účastníků dopravních nehod v EU a jejich podíl na celkovém počtu úmrtí v důsledku nehod na silnicích činí v EU 8 %. Nedostatečná vzdálenost při předjíždění je jednou z hlavních příčin nehod. V loňském letním prázdninovém období, kdy je cyklistů na silnicích nejvíc a koronavirová uzávěra lidi na dvě kola přivedla v ještě větším počtu, se množství rizikových situací zvýšilo.

Na českých silnicích minulý rok zemřelo 40 cyklistů, dalších 280 bylo těžce zraněno. Novela zákona si klade za cíl tato čísla snížit. Kolik závažných nehod se stalo kvůli neopatrnému předjíždění, jasné není, takové statistiky chybějí, přísnější úprava je však podle autorů novely zákona přesto potřeba.

Cyklisté mají strach

Z bezpečnostních statistik Škody Auto vyplývá, že pokud řidič připustí při předjíždění jen malý odstup, 40 % cyklistů považuje tento manévr za nebezpečný. „Při předjíždění nákladním automobilem nebo autobusem se pak bojí 61 % cyklistů, tedy téměř dvě třetiny jezdců,“ cituje z průzkumu web WeLoveCycling.

Studie publikovaná v roce 2010 v Queenslandu v Austrálii se zabývala
6 774 cyklistickými nehodami zaznamenanými v letech 2000 až 2008. „Cyklisté byli vinni v méně než polovině případů, konkrétně byli obviněni ze 44,4 % nehod. Většina cyklistických nehod byla způsobena motoristy. Podle studie univerzity v Adelaide bylo 79 % kolizí mezi auty a cyklisty zaviněno chybou řidičů. Britské ministerstvo dopravy svými údaji (60 – 75 %) se svými australskými kolegy souhlasí,“ píše WeLoveCycling, specializovaný magazín dodává, že někdy řidiči opravdu nevědí, jak správně předjíždět.

Předjíždění cyklisty patří mezi rizikové manévry. Ten řidiče často mate svojí rychlostí. Ta je oproti automobilu výrazně menší, ale i tak předjíždění nějaký čas zabere. Pokud například cyklista jede rychlostí 20 kilometrů za hodinu a automobil ho předjíždí sedmdesátikilometrovou rychlostí, trvá celý manévr osm sekund a řidič na něj potřebuje 400 metrů.

Robert Šťastný z týmu výzkumu bezpečnosti silničního provozu společnosti Škoda Auto doporučuje: „Osobně se vždy snažím předjet cyklisty stejným způsobem, jako předjíždím auto – tím, že využiji pruh pro opačný směr jízdy,“ říká Robert Šťastný. Ten zároveň nabádá ke zvýšené opatrnosti, pokud vůz táhne přívěs, který je širší než samotný vůz – například karavan. „V takových případech se stává, že se auto vyhýbá cyklistovi, ale jeho přívěs jej zasáhne. Taková kolize je ještě horší než střet s vozem, protože existuje nebezpečí, že cyklista padne pod kola,“ varuje Šťastný.

„Bezpečné předjíždění není jen otázkou přesně vypočítané vzdálenosti, je to především otázka vzájemného respektu mezi jednotlivými účastníky silničního provozu,“ píše WeLoveCycling a cituje Jiřího Polomise z české organizace BESIP, podle kterého jsou nejproblematičtější jednoznačně orientované skupiny. 

„Například řidiči automobilů, kteří převážně působí jako řidiči a jen občas jako chodci v dopravě, a podle toho vnímají prostor. Situace je podobná ostatním skupinám řidičů různých druhů dopravy. Jsou to kořeny nepříznivých kolizních situací, kdy se uživatelé silnic obviňují navzájem,“ vysvětluje Jiří Polomis.

Zlepšit své chování na silnici by podle odborníka na bezpečnost dopravy Romana Budského ovšem měli nejen řidiči, ale také někteří cyklisté, kteří sami často dělají chyby. Mezi ty nejobvyklejší patří, že jedou v jednom dlouhém pelotonu, a tím velmi komplikují předjíždění, nebo že jezdí na silnici vedle sebe.

„Když je peloton příliš dlouhý, je vhodné jej rozdělit na několik částí a ponechat dostatečný prostor pro auto mezi nimi, aby řidič mohl přerušit manévr předjíždění,“ radí Robert Šťastný, bezpečnostní expert Škody Auto. „Cyklisté v pelotonu by si měli držet od sebe bezpečnou vzdálenost, protože i menší kolize mezi nimi mohou mít tragické následky, když je peloton předjížděn autem.“

„Pokud se auto blíží k cyklistovi zezadu a silnice je zřetelně bez překážek, cyklista se může přiblížit ke kraji. Dává tak řidiči vědět, že o něm ví a rád mu dovolí projet. To ale není možné pokaždé, protože tvar silnice ne vždy umožňuje bezpečnou jízdu na kole,“ radí WeLoveCycling. 

„Jistá forma komunikace s řidičem může být praktická v případě, kdy vozidlo dojede cyklistu před zatáčkou. Cyklista, který už vidí, co se děje v zatáčce, může signalizovat řidiči za sebou, že se neblíží žádná auta z protisměru a je bezpečné předjíždět. Je to otázka velmi křehké důvěry.“

Čtěte terén

„Důležité je mít svoje auto takzvaně v oku, vědět, kde začíná a kde končí. Většina nových aut už má různé senzory a kamery, některá dokonce hlídač, který zabrání otevření dveří do cesty cyklistovi. I tak je ale potřeba spoléhat hlavně sám na sebe a být opatrný,“ komentuje Martin Bada, zkušený řidič taxislužby Modrý Anděl. 

„V úzkých ulicích města je často těžké jedenapůlmetrový odstup udržet,“ komentuje a přiznává, že má velké obavy, když jede za cyklistou po hrbolaté zámkové dlažbě v centru hlavního města. „Když jsou ohlazené kostky na Malostranském náměstí mokré po dešti, kloužou, je to poznat i v autě, natož pak na kole. Stejné je to na přechodech.“ O to důležitější je věnovat se řízení a vědět, kam auto zasahuje, proto je nezbytná správná pozice za volantem.

Cyklisté jsou na kole velmi zranitelní, bicykl mnohem hůř brzdí a je hodně náchylný na poryvy větru. S tím musí jezdec na kole i řidič počítat při vzájemném míjení. Cyklista také musí „číst“ okolí, za hřbitovní zdí na planině na konci vsi ho může překvapit silný nápor větru.

Cyklista může při jízdě použít krajnici, pokud je v dobrém stavu. Pokud sjízdná krajnice chybí, musí se co nejdůsledněji držet při pravém okraji vozovky.

Právě kvalita silnic je obrovským problémem. Strupaté vozovky s hlubokými výmoly jsou pro automobilistu nepříjemné, ale pro cyklistu „smrtící“. Propadlé kanály jsou běžné i na úplně nových silnicích. Cyklisté se také často musí vyhýbat víkům kanálů s podélnými výřezy, do kterých by jim kolo zapadlo (je zcela běžné, že jsou takto nevhodně umístěné i ve značených cyklopruzích). 

Řidič by tedy měl počítat s tím, že když jede po rozbité cestě, nepojede cyklista rovnou po krajnici, ta často chybí. „Tragickým příkladem takové komunikace je frekventovaná spojnice pražských čtvrtí Běchovice a Horní Počernice, kde je ulice Ve Žlíbku zároveň úsekem značené cyklostezky; je ovšem v naprosto nevyhovujícím stavu s víc než deseticentimetrovými extrémně hlubokými prasklinami a spoustou výmolů. Pokud po ní chce jet cyklista bezpečně, musí téměř středem jízdního pruhu. Před nervozními řidiči pak kličkuje a vznikají rizikové situace,“ popisuje cyklista, který ročně najezdí na silničním kole kolem deseti tisíc kilometrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...