Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firemní auta jsou málo vytížená, většinu času zahálí. Pomoci může sdílení

Mezi motoristy se často traduje, že firemní auta jsou velmi vytížená a „dřou“ daleko více než ta soukromá. Data společnosti Xmarton ale ukazují, že vytížení těchto pracovních nástrojů je stále velmi malé a drtivou většinu času vozy zahálí. Firma to zjistila v rámci průzkumu mezi uživateli jejích telematických jednotek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Že auto většinu času jen stojí někde u chodníku, zabírá místo a přesto svého majitele stojí spoustu peněz, je obvyklá poučka. Její zjednodušená verze říká, že auto je zkrátka drahá legrace, i když s ním moc nejezdíte. Zatímco u soukromých zákazníků ale většinou racionální úvaha nad náklady ustoupí touhám a potřebám, firmy by se měly snažit dosáhnout co nejefektivnějšího provozu své flotily.

Z dat společnosti Xmarton, která dodává řešení pro vzdálené ovládání funkcí vozu a správu vozového parku, ovšem vyplývá, že vytížení firemních vozidel je velmi nízké. Firma sledovala od začátku ledna do konce listopadu roku 2019 celkem 914 firemních vozidel z klasických firemních flotil. Ze sběru dat byla vyřazena vozidla rozvozů a taxislužby, u kterých je typicky vytížení podstatně vyšší, cílem bylo zjistit, jak se chová „typický služební vůz“.

Získaná data jsou velmi pozoruhodná. Denně ujela sledovaná vozidla v průměru jen 96,2 kilometru, a to vlastně jen v několika málo úsecích. Typická krátká pojížďka je totiž dlouhá 14,9 kilometru a trvá podle dat Xmartonu asi 17 minut a 13 sekund. Pokud se auto pohne do 60 minut od takové krátké jízdy, vyhodnocuje to Xmarton jako stále jednu cestu, jen s krátkou zastávkou. Taková celá cesta pak měří průměrně 35,5 kilometru a trvá (bez oné přestávky) 45 minut a 16 sekund. Průměrné firemní auto tedy denně nevykoná ani tři celé takové jízdy, zvládne přitom zhruba šest kratších cest.

To ovšem platí pro dny, kdy je skutečně auto využíváno. Xmarton totiž zjistil, že v celém týdnu auto zahálí v průměru 2,2 dne a když vynecháme víkendy, kdy je logické, že řada firemních aut nejezdí, pak z pětidenního pracovního týdne zahálí rovný jeden den. Prostě se minimálně jeden den v týdnu průměrné firemní auto nepohne vůbec. To pak také znamená, že celkový průměrný týdenní nájezd firemních vozů je 462 kilometry a jízdy trvají celkem 15 hodin, 14 minut a 29 sekund.

Za celé zkoumané období (rok 2019) se pak průměrné firemní auto v měsíci nepohne rovných 12 dní, pokud vynecháme víkendy, tak je to 7 dní, kdy firemní auto „nepracuje“. Průměrný měsíční nájezd byl 1 780 kilometrů a auta byla celkově používána po 58 hodin 38 minut 18 sekund.

Vzhledem k tomu, že měsíc se třiceti dny má celkem 720 hodin, znamená to, že průměrné firemní auto stráví v akci jen něco málo přes osm procent svého života. Zbytek času jen někde stojí zaparkované bez užitku.

„Sdílení takového auta v rámci firmy je tak nasnadě jako jednoduchá cesta k rapidnímu snížení dlouhodobých nákladů na provoz,“ doporučuje zlepšit ekonomiku provozu vozů Jan Pešek, ředitel společnosti Xmarton. Firmy by podle něj ve dnech, kdy auta nejsou využívána vůbec, mohly také vozy nabídnout k pronájmu třeba v rámci carsharingových platforem.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...