Potkat zaparkované sdílené auto či skútr v ulicích hlavního města se vám podaří už téměř v každé ulici. Takzvaný carsharing zažívá velký rozmach.
„Nyní zákazníkům nabízíme celkem 270 aut, přičemž do konce roku bychom počet rádi navýšili na 500. Většina aut jsou kompaktní Toyoty Yaris s hybridním pohonem a zbytek jsou větší a pohodlnější hybridní Toyoty Corolly. Reagovali jsme tak na poptávku po větších autech na delší cesty mimo Prahu,“ říká marketingový manažer firmy anytime Vojta Coufal.
Patrně nejvíce jsou v ulicích vidět vozy společnosti Car4way. „V Praze máme 800 aut různých kategorií. Najdete u nás Citigo, Fabii, Scalu, Karoq, Octavii a užitkový Caddy Van Maxi,“ uvedla koordinátorka marketingu Adéla Bergmanová.
TEST: Prahu zaplavují žluté koloběžky. V čem se liší od zelených? |
Naopak například re.volt svá netradiční malá žlutá autíčka už lidem k půjčování neposkytuje. „Měli jsme jich dvacet, postupně je bohužel stahujeme z provozu a využíváme je pro rozvoz baterií po městě,“ uvedl ředitel společnosti Pavel Kuchta.
Pro změnu ale investují do motorek a skútrů. „Na konci srpna budeme mít v Praze 200 skútrů,“ dodal.
V Praze se tedy pohybuje zdaleka přes sdílených tisíc aut a stovky skútrů, které pochopitelně musí někde parkovat. Pražský magistrát vychází firmám vstříc a umožňuje jim zůstávat v zónách placeného stání opravdu za pakatel.
„Auta platí 100 korun za rok a skútry jakožto jednostopá vozidla neplatí nic,“ sdělil Pavel Kuchta z re.volt.
Ostatní firmy nesdělily, kolik za parkovné ročně do městské kasy odvádějí. Odkázaly na Asociaci českého carsharingu, která podmínky vyjednala. „Přístup pražského magistrátu je jednotný ke všem firmám, které chtějí provozovat carsharing a parkovat v parkovacích zónách. Tudíž se částka, pokud je mi známo, neliší,“ sdělil předseda asociace Roman Filip na dotaz, zda všechny společnosti platí sto korun za auto na rok.
Mluvčí pražského magistrátu Tadeáš Provazník následně informaci potvrdil s tím, že jde o manipulační poplatek. Že by kvůli rostoucímu počtu sdílených aut a skútrů plánovali omezit počet parkovacích míst, která mohou zabírat, odmítl.
„Nevidíme k tomu důvod, jelikož carsharing má pro Pražany nesporné výhody a pomáhá omezovat počet automobilů v ulicích. Celkově se navíc jedná o zanedbatelné množství automobilů ve vztahu k počtu vydaných oprávění - v řádech desetin procenta,“ uvedl Provazník.
V zónách ano, u obchodního centra ne
Když auto vracíte, můžete ho tedy bezplatně nechat v modrých i fialových zónách. „Kde naopak auto vrátit nelze, jsou placená parkoviště nebo veškerá podzemní parkoviště a parkoviště v obchodních centrech,“ upozornil Vojta Coufal z anytime.
VIDEO: Zkusili jsme, jak nás ovlivňuje mobil za volantem |
Každá firma má navíc vlastní zóny, kde mohou řidiči auto nechat. Například anytime ji nedávno rozšířil i do okrajových částí Prahy, jako jsou Petrovice, Čakovice či Kyje. Zóna Car4way pokrývá úplně celé město. „A novinkou je, že zákazník může dojet autem až na Letiště Václava Havla a tam ho zaparkovat na určeném místě v blízkosti Terminálu 1,“ upozorňuje koordinátorka Adéla Bergmanová.
Zatímco auta bývají zaparkována správně, se skútry lidé chybují. Ačkoliv například aplikace BeRider je upozorňuje, že nesmí stroj nechat stát na chodníku, často ho tam můžeme potkat.
Někdy navíc řidiči postaví skútry mezi auta tak, že zablokují parkovací místo, do kterého by se krásně jeden vůz vešel.