Ghosn, který byl šéfem Renaultu a předsedou správní rady Nissanu, se až do obvinění z finančních pochybení a zatčení v listopadu loňského roku snažil o propojení automobilek tak, aby bylo v podstatě nevratné. Během posledního roku jmenoval napříč aliancí řadu manažerů k řízení chodu od výroby až po poprodejní servis. Některá oddělení byla spojena a vznikla jiná, kde firmy dříve nespolupracovaly. Jeho cílem bylo integrovat firmy tak, aby z podobných činností do roku 2022 plynulo deset miliard eur (asi 256 miliard Kč).
Kancelář vedení, která řídila každodenní chod aliance a měla několik vedoucích pracovníků, je nyní rozpouštěna. Naopak další sekce, jako je komunikace, prodej a marketing nebo lehká užitková vozidla, se zmenšují a ubývá jim zaměstnanců.
Od Ghosnova odchodu se Renault s Nissanem od sebe vzdalují, zčásti kvůli napjatým vztahům mezi dvěma soupeřícími manažerskými týmy. „Je spravedlivé říci, že vztahy jsou stejně špatné, jak jsou už dvacet let,“ uvedl jeden ze zdrojů Financial Times. To má dopad na fungování aliance, protože některá oddělení mají být uzavřena a jiná jsou ignorována.
Jak poznamenal Financial Times, spolupráce je věcí dobré vůle, a ta se v poslední době vytrácí. Důkazem toho, že vztahy mezi partnery nejsou dobré, je dopis předsedy představenstva Renaultu Jeana-Dominiqua Senarda šéfovi Nissanu Hirotu Saikawovi.
Senard napsal, že využije akcie své společnosti k zablokování změn v řízení Nissanu, o nichž bude japonská automobilka hlasovat na nadcházející valné hromadě, která se bude konat v úterý 25. června. Renault, který drží 43 procent akcií Nissanu, se hodlal zdržet hlasování.
Nissan koncem minulého týdne oznámil že ponechá Renaultu místo ve své správní radě. Chce tak ukončit napětí mezi partnery, kteří jsou spolu dvacet let. Nissan uvedl, že ponechá místo ve správní radě generálnímu řediteli Renaultu Thierry Bollorému a Jean-Dominique Senard se stane místopředsedou představenstva.
V dubnu vedení všech tří firem aliance vytyčilo novou formu spolupráce, která není založena na integraci, ale na individuálních projektech. Zda bude některý z nich zahájen, není podle Financial Times jisté.
Celou situaci francouzko-japonské aliance ještě komplikují a nejistotu především u Nissanu zvyšují aktuální jednání Renautl o spojení s italsko americkým koncernem Fiat-Chrysler (čtěte zde). To nejprve Italové ukončili, v uplynulých dnech se ovšem začalo mluvit o návratu zástupců obou automobilek k jednacímu stolu.