Fiat se chce spojit s Renaultem, vznikla by největší automobilka světa

  11:37aktualizováno  17:25
Je to geniální plán na ovládnutí světa aut. Přišel jak blesk z čistého nebe: koncern Fiat-Chrysler silný v Americe se chce spojit s Renaultem, který zná klíč k Evropě a Asii. Sloučený podnik by ročně vyráběl 15 milionů aut.

ilustrační snímek | foto: Fiat

Mike Manley má titul automanažera roku za letošek jistý. Loňský nováček mezi kapitány světového autoprůmyslu přichází se samými „velkými ranami“. V dubnu oznámil zcela účelové partnerství FCA s americkou Teslou – Italové naoko zařadí do své flotily její elektromobily, aby lépe plnili emisní limity (čtěte podrobnosti). Teď přišel další nečekaný nápad, který má možná k realizaci blíž, než by si kdo představil: propojit Fiat a Chrysler s Renaultem, Nissanem a Mitsubishi.

Zpráva je o to překvapivější, neboť nikdy v minulosti se zrovna značky těchto dvou koncernů nějak výrazněji nekamarádily.

Deset největších automobilek světa

V roce 2017 podle počtu vyrobených automobilů

  1. Toyota: 10 466 051
  2. Volkswagen: 10 382 334
  3. Hyundai/Kia: 7 218 391
  4. General Motors: 6 856 880
  5. Ford: 6 386 818
  6. Nissan: 5 769 277
  7. Honda: 5 236 842
  8. Fiat: 4 600 847
  9. Renault: 4 153 589
  10. PSA: 3 649 742

zdroj: OICA

Nečekaná zpráva

Světový autoprůmysl je provázaný často nečekanými partnerstvími. Koncerny si půjčují motory, platformy, často rovnou celé modely. Možné spojení Fiatu s Renaultem by však bylo jedno z nejméně očekávaných a obrovsky překvapujících. Najít průsečíky je těžké a je třeba jít hluboko do minulosti. Většinou to byly dost bizarní projekty z dob, kdy byl světový autoprůmysl ještě rozdrobený.

Nejvíc se s Renaultem a Nissanem v dobách, kdy ještě obě automobilky existovaly zvlášť, kamarádila Alfa Romeo. Vznikly tak modely Alfa Romeo/Renault Dauphine, nákladní Renault-Saviem/Alfa Romeo A15 (v Československu Avia) a naposledy začátkem 80. let Nissan Cherry/Alfa Romeo Arna. To bylo ovšem v dobách, kdy italská značka ještě nepatřila Fiatu.

Alfa Romeo Arna

Alfa Romeo Arna

Ten také stál u zrodu značky AvtoVAZ vyrábějící na základě licence Lady. Dnes patří ruská automobilka Renaultu. Pamětníci vzpomenou na slavný benzinový šestiválec PRV, který vznikl ve spolupráci Renaultu s Volvem a Peugeotem (PSA) a dostal se také pod kapotu Lancie Themy.

Aktuální propojení Fiatu s Renaultem najdeme mezi užitkovými vozy. Fiat Talento má dvojče v podobě Renaultu Traffic (stejná auta jsou ještě Opel Vivaro a Nissan NV300). Stejné jsou také pickupy Mitsubishi L200 a Fiat Fullback, aktuálně ovšem končí výroba a chystá se nová generace.

První krok

Sergio Marchionne, loni náhle zesnulý šéf FCA, to říkal od začátku: je potřeba se spojovat, jen tak mohou automobilky přežít. Když s tím přišel před deseti lety poprvé, říkal, že takový koncern musí vyrábět aspoň 5,5 milionu aut ročně, aby mohl být v klidu. Pokud se nově vymyšlené spojení opravdu uskuteční, budou Italové s Francouzi vyrábět ročně kolem patnácti milionů aut.

Sergio Marchionne a šéf značky Jeep Mike Manley

Nalevo Sergio Marchionne a Mike Manley

Marchionne ovšem nikdy nedostal příležitost ve velkém stylu oznámit výhled na partnerství jako jeho nástupce Mike Manley. Britský šéf FCA (koncern má sídlo v Amsterdamu) možná vize svého učitele uskuteční: první krok každopádně udělal on. Poslal nabídku do Francie. Je férová: padesát procent nového podniku by připadlo akcionářům FCA a padesát procent by vlastnili akcionáři Renaultu.

V prvotní nabídce se mluví hlavně o Renaultu, to je víc než symbolické. Francouzská značka dnes tvoří alianci s japonským Nissanem. Architekta této aliance, charismatického Carlose Ghosna, ovšem od loňska japonská prokuratura tahá po soudech a vazbách a aliance se ho zbavila. Za vším byla podle hlasů ze zákulisí Ghosnova snaha obě koexistující firmy více propojit, vytvořit klasický koncern, což se manažerům Nissanu nelíbilo. Pevnost aliance je nyní narušená a probíhají hluboké změny, při kterých oba partneři bojují o svou pozici. Manley tedy chytře a nečekaně využívá situace.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA)

  • Společnost byla založena v roce 2014 sloučením italské automobilky Fiat a amerického Chrysleru. Cesta ke spojení podniků začala už v roce 2009, kdy Chrysler za asistence americké vlády prošel bankrotovým režimem. Fiat tehdy získal kontrolu nad vedením Chrysleru a pětinový podíl ve firmě, který postupně zvyšoval.
  • FCA je sedmým největším výrobcem automobilů na světě. Firma v loňském roce zvýšila odbyt o dvě procenta na 4,84 milionu vozů.
  • Skupina má více než stovku výrobních kapacit ve 40 zemích světa, prodejní zastoupení pak ve 135 zemích světa. Sídla má v Londýně a v Amsterodamu.
  • Do skupiny patří značky jako Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Ram a Maserati.
  • Tržby společnosti loni činily 110,4 miliardy eur proti 105,7 miliardy eur v roce 2017. Čistý zisk se zvýšil na 3,6 miliardy z 3,5 miliardy v roce 2017. Ke konci loňského roku společnost zaměstnávala 198 545 lidí.
  • Největším akcionářem FCA je s podílem 28,98 procenta holding Exor, což je investiční holding rodiny Agnelliů, zakladatelů Fiatu.
  • Loni FCA oznámila, že prodá divizi na výrobu součástek Magneti Marelli za 6,2 miliardy eur (zhruba 160 miliard Kč) japonské společnosti Calsonic Kansei. Magneti Marelli vlastní jihlavskou společnost Automotive Lighting, která na Vysočině vyrábí světlomety pro přední světové automobilky.
  • Fabbrica Italiana Automobili Torino (Fiat) neboli Italská automobilová továrna v Turíně byla založena 11. července 1899 skupinou investorů, mezi nimiž figuroval i Giovanni Agnelli. Jeho vnuk Gianni Agnelli (v čele firmy 1966-1996) ve druhé polovině minulého století povznesl firmu mezi největší výrobce automobilů na světě. Vznik Chrysleru se datuje do roku 1925, kdy mechanik společnosti General Motors Walter Chrysler založil svou vlastní firmu Chrysler.

Doba gigantů

Francouzská firma přijetí nabídky od FCA potvrdila a oznámila, že její dozorčí rada se o ní poradí a následně se k ní písemně vyjádří. Francouzská vláda, která v Renaultu vlastní patnáctiprocentní podíl a je jeho největším akcionářem, vyjádřila s plánovanou fúzí opatrný souhlas. „Samozřejmě se musíme podívat na podmínky, za kterých bude dohoda uzavřena,“ řekla mluvčí vlády Sibeth Ndiayeová a dodala, že pro Evropu jako celek je dobré vytvářet průmyslové giganty.

„Italská vláda už avizovala, že bude v chystané alianci FCA - Renault hájit národní zájmy,“ řekl Claudio Borghi z italské vládní strany Liga. Vláda by si podle ní mohla říci o podíl v chystaném podniku, aby byla ve stejné pozici jako francouzský kabinet. Podíl francouzského státu v Renaultu označil Borghi za anomálii.

Předsedou správní rady nového podniku by podle zdrojů agentury Reuters mohl být John Elkann z rodiny Agnelliových, která má pod kontrolou 29% podíl v FCA. Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard by se podle jednoho ze zdrojů stal výkonným ředitelem. Fungování koncernu FCA je dnes prezentováno jako příklad úspěšného spojení evropské a americké firemní kultury – fanfaronského Fiatu s hřmotným Chryslerem. Mike Manley v uplynulých měsících opakovaně připustil, že by se automobilka mohla spojit s jiným výrobcem.

Japonská automobilka Nissan, v níž Renault vlastní podíl 43,4 procenta, by podle současného záměru mohla do jedenáctičlenného představenstva nově zformovaného podniku nominovat svého zástupce. Nissan a Mitsubishi by jako alianční partneři mohli podle FCA díky plánované fúzi těžit z odhadované roční úspory kolem jedné miliardy eur.

Největší na světě

Renault už dlouho tvoří alianci s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. V této trojici loni prodaly 10,76 milionu automobilů. Pokud by se k nim přidaly vozy od FCA, bylo by to více než 15 milionů vozů. Tím by výrazně předstihly německou automobilku Volkswagen, která loni prodala 10,83 milionu aut.

Nově vzniklá skupina s hodnotou kolem 33 miliard eur (FCA 18 miliard, Renault 14,5 miliard) by měla mít sídlo v Nizozemí a její akcie mají být umístěné na milánské, pařížské a newyorské burze.

Fiat Talento

Fiat Talento

Superkoncern by pokryl všechny automobilové kategorie. Od nejdražších aut jako jsou Maserati a Alfy Romeo až po lowcostové štiky Dacie nebo Lady. V portfoliu FCA jsou mimo jiné značky Chrysler, Dodge nebo Jeep. 

Renault je silný v Evropě, Rusku, Africe, na středním východě a vcelku se mu vede třeba v Indii. FCA zase „umí“ severní i jižní Ameriku. Společně by se jim také lépe dobývala Asie.

Fotogalerie

Ve spolupráci by lépe obsáhly nová témata dnešního světa aut: konektivitu, elektrifikaci, autonomní řízení a nové přístupy k individuální mobilitě. „Uchopit je znamená odvahu, odpovídající velikost a významné investice,“ vysvětluje Manley. A dodává, že nabídka, kterou přednesl Renaultu je nabídka „rovného s rovným“, tedy paritní. Manley ještě uvádí, že propojení obou automobilek bude trvat určitě déle než rok.

FCA se také pokouší vyčíslit úspory ze synergie společného podniku. Za šest let by to mělo být přes pět miliard eur díky sdílení platforem, konsolidace investic do pohonů, elektrifikace a úspor z rozsahu.

Tlak na spolupráci výrobců automobilů zvyšuje potřeba elektrifikace, investic do technologií pro propojená a autonomní vozidla a zpřísnění emisních předpisů.

Koncern FCA hledá partnera, se kterým by vytvořil společný podnik už deset let. Po nezávazném flirtování s GM, spekulacích o zájmu Korejců a Číňanů se letos naposledy mluvilo o námluvách s druhým z francouzských koncernů PSA (Peugeot + Citroën + Opel). Čtěte více zde

Renault

  • Čistý zisk automobilky se loni propadl zhruba o 35 procent na 3,45 miliard eur (přes 89 miliard Kč). Tržby společnosti Renault se snížily o 2,3 procenta na 57,42 miliardy eur (skoro 1,5 bilionu Kč), mimo jiné kvůli odchodu z Íránu a slabšímu prodeji naftových automobilů. V letošním prvním čtvrtletí firmě klesly tržby meziročně o 4,8 procenta na 12,5 miliard eur, zejména v důsledku odchodu z Íránu, zhoršení situace na některých rozvíjejících se trzích i kvůli měnovým výkyvům.
  • Společnost loni prodala 2 228 406 vozů, což bylo o tři procenta méně než v roce 2017. Zařadilo ji to tak na 11. místo na světě.
  • Společnost je členem aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila také automobilka Mitsubishi. Renault teď vlastní v japonském Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu zhruba 15procentní podíl. Nissan také vlastní zhruba třetinový podíl v Mitsubishi a má nad touto japonskou automobilkou faktickou kontrolu.
  • Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi loni byla bez započtení těžkých nákladních vozů největší automobilkou světa z hlediska celkového objemu prodeje. Při započtení těžkých nákladních vozů, které aliance nenabízí, ji předstihla společnost Volkswagen. Podle výpočtu agentury Reuters aliance loni prodala 10,76 milionu aut. Volkswagen bez těžkých nákladních vozů MAN a Scania prodal 10,6 milionu aut.
  • Aliance vedle značek Renault, Nissan a Mitsubishi vyrábí i značky Dacia, Datsun a Samsung Motors a pod její křídla patří i ruská Lada (od roku 2016 patří do rukou Renaultu tři čtvrtiny akcií ruské společnosti AvtoVAZ).
  • U zrodu firmy stáli 25. února 1899 tři bratři Renaultovi. Mladý inženýr Louis a starší Marcel s Fernandem.
  • Během své existence firma přečkala několik vážných krizí. Protože Louis Renault za druhé světové války dal své továrny k dispozici německým okupantům, zemřel dva měsíce po osvobození v opovržení jako kolaborant. Firma byla bez náhrady znárodněna. V 80. letech překonal Renault vážnou hospodářskou krizi a v roce 1996 byl privatizován. Stát si ale ponechal významný podíl (dnes činí 15 procent, skoro dvě třetiny akcií jsou na burze).
  • Koncem 90. let se francouzská firma, jež patřila mezi finalisty soutěže o mladoboleslavskou Škodu, výrazně rozkročila do zahraničí. Kromě koupě rumunské Dacie, ze které udělala úspěšnou značku nabízející jednoduché a poměrně laciné modely, se zejména spojila se společností Nissan, kterou před dvaceti lety zachránil před bankrotem.
  • Alianci automobilek Renault a Nissan zformoval a dlouhou dobu řídil Carlos Ghosn, který byl ale loni v listopadu obviněn z finančních deliktů a postupně odvolán z čela správních rad obou podniků. Čelí obviněním, že využíval firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. Ghosn v březnovém rozhovoru s japonským listem Nikkei uvedl, že jeho obvinění je důsledkem „komplotu a zrady“  části vedení Nissanu, která se stavěla proti jeho plánu hlubší integrace s Renaultem.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Najdete na iDNES.cz