Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Ilustrační snímek | foto: AP

Co se stane s auty?
Volkswagen má auta svolat do servisu a na vlastní náklady je opravit. To ukazuje hlavně na nepochopení problému. Je utopií, že by se podařilo jezdit autem s tabulkovou spotřebou (emise jsou k ní v přímé úměře). Reálně „opravit“ auto tak, aby vypouštělo v reálném provozu množství emisí stanovené v homologačním měření, nelze. Leda byste chtěli jezdit maximálně tak čtyřicítkou.

Aféra dieselgate

Představa, že Američan zajede se svým Passatem TDI do servisu, kde mu „opraví“ software a auto pak bude jezdit v běžném provozu s nižší spotřebou, je za hranicemi naivity.

Pro zajímavost můžeme dodat, že aktuálně uvádějí americké webové stránky Volkswagenu spotřebu Golfu TDI 6,3 l na 100 km. Což je absolutně reálná hodnota, to naopak v Evropě VW udává, že dietářský Golf TDI Bluemotion má jezdit za 3,2 litru.

Co bude následovat?
Jediné, k čemu celá monstrózní akce povede, bude finanční oslabení Volkswagenu. Dostat se v praxi na hodnoty spotřeby (tomu Čech rozumí víc, než když se mluví o emisích), které musí auta vykazovat, aby dostály požadavkům předpisů, je možné jen za masivních investic do velmi drahých technologií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizace, to znamená elektromotor živený bateriemi, který vypomáhá spalovacímu motoru. Za prvé je to velmi drahé a za druhé to stejně opravdu spoří palivo jen v určitých režimech. A hybridní octavii za tři čtvrtě milionu si moc lidí nekoupí.

Co se stane s vaším dieselem, který spadá do diskutované skupiny?
Nic. Servisní úprava, pokud se k ní necháte přilákat do servisu, nejvýš vymaže jednu z map chování motoru, kterou stejně nepoužíváte. Auto líp ani hůř nepojede a žrát bude pořád stejně.

Křišťálová Lupa 2015

Projdu technickou kontrolou?
Pokud je vaše auto v pořádku po technické stránce, tak ano. Auto musí splňovat emisní limity platné v době výroby, a ty splňovalo. Zpětně měnit homologační hodnoty pro vaši octavii měnit nepůjde. Navíc homologační test je jiný než ten, který se používá na STK. V Česku se při kontrole měří u dieselových motorů jen kouřivost, emise NOx, které se v aktuální kauze řeší, se nezjišťují.

Přitvrdí Evropa v kontrole automobilek?
Může se o to pokusit, ale ukáže se nanejvýš, že podobně přistupovali k emisním limitům všichni výrobci. Vývojáři se napříč automobilkami (a třeba i výrobci náklaďáků) shodují na tom, že motory jsou v tomto ohledu momentálně na hranici technických možností. I proto ostatní výrobci zaraženě mlčí, raději se k aktuální situaci nevyjadřují a spíš vymýšlejí, jak budou vysvětlovat některá technická řešení svých aut, až se o ně začnou úřady zajímat.

Pozitivní efekt ale celá kauza mít může: konečně se evropské předpisy přiblíží reálnému životu. Změna bude muset nastat. Přehodnocením s fyzikálními zákony a zdravým rozumem hraničících norem.

Je to konec dieselů?
Stejně se k němu schyluje. Evropa je jedinou výspou světa, která chce tankovat naftu do osobáků v takové míře. Už stávající emisní normy splnily automobilky jen díky obrovským investicím do vývoje, to ale znamenalo zdražení. Diesely opouštějí spodní patra automobilové nabídky, protože techniku, kterou musí být vybaveny, by prostě žádný rozumný zákazník v určitých kategoriích aut nezaplatil. Připravené emisní předpisy budou pro mnoho naftových aut konečná. A čím míň se jich vyrobí, tím bude tato technologie pro zákazníky dražší.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...