Porsche má po dlouhých letech čtyřválec a rovnou bude závodit

  13:15
Porsche se na autosalonu v Ženevě chlubí ve velkém stylu svým novým speciálem pro vytrvalostní závody FIA World Endurance Championship. Propracovaný hybrid s přeplňovaným čtyřválcem navrátí letos značku do legendárního závodu 24 hodin Le Mans.
Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v Ženevě. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Od roku 1995, kdy skončila výroba typu 968, nevyrobila automobilka Porsche model se čtyřválcovým motorem. A ani teď zatím na sériovou výrobu nedochází, byť se o čtyřválcích potajmu šeptá v souvislosti s menším SUV Macan.

Čtyřválec pod kapotu tak paradoxně dostává jedno z nejrychlejších a nejpropracovanějších porsche všech dob. Jde totiž o závodní speciál kategorie LMP1 Porsche 919 Hybrid určený pro vytrvalostní závody FIA WEC, který automobilka nasadí jak v celém seriálu, tak především v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Do nejvyšší kategorie se porsche vrátí poprvé od roku 1998, kdy si celkové vítězství připsal prototyp 911 GT1.

Nová éra

Německá automobilka by s novým prototypem ráda navázala na svůj rekordní počet šestnácti vítězství, ke kterému se v posledních letech rychle blíží sesterská automobilka Audi (zatím dvanáct triumfů). Hrdé Porsche pochopitelně nesáhlo po technice od Audi, inženýři postavili zcela nový a svébytný vůz. Ostatně naskytla se pro to ideální doba, pro letošní rok jsou změny v pravidlech podobně zásadní jako u Formule 1 a tak musí svou prověřenou techniku kompletně přepracovat i ostatní účastníci, což částečně smazává ztrátu Porsche v podobě nedostatku zkušeností z posledních let.

Sama automobilka se chlubí tím, že nový závoďák nemá nic společného s legendárními auty, která Le Mans pro značku vyhrála. Ostatně vzhledem k pravidlům to vlastně ani není možné. Letošní auta musí mít zcela nové šasi s integrovaným monokokem kabiny řidiče. Pro kabinu platí nová přísná pravidla jak z hlediska bezpečnosti, tak například výhledu z vozu – pilot tak bude mít mnohem větší přehled o dění než doposud. Nová pravidla pro kabinu například výrazně ovlivňují aerodynamiku speciálů.

Poprvé se čtyřválcem

Pro letošní sezonu vytrvalostních závodů se stala hybridní pohonná ústrojí nezbytnou nutností, pravidla je ve třídě LMP1 vyžadují. Jak ukázaly minulé roky, bez hybridní technologie lze jen těžko v Le Mans pomýšlet na absolutní vítězství. Porsche připravilo zbrusu novou sestavu, které dominuje zážehový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Překvapením je, že motor má uspořádání válců do V, je to tedy vůbec první vidlicový čtyřválec u Porsche a jeden z mála motorů této koncepce za celou historii automobilismu.

Turbodmychadlo má motor jenom jeden, o vymazání jeho prodlevy se bude starat elektrická část hybridního systému. Samotný spalovací motor má mít výkon přes 500 koní, elektromotory na přední nápravě pak mohou dodat přes 250 koní výkonu. Kolik přesně to je a po jakou dobu taková dodávka může trvat, opět určují přísná pravidla. Elektrický systém totiž smí během jednoho závodního okruhu dodat autu k pohonu 2 – 8 MJ energie (pro srovnání: Formule 1 smí využít letos 4 MJ na kolo). Čím více energie z elektřiny je využito, tím méně paliva má však vůz pro dané kolo k dispozici.

Konstruktéři tedy musí najít ideální kompromis mezi využitím energie spalovacího motoru a elektromotorů. Podle toho, že u Porsche se zdá být elektrická část systému velmi důležitá, to vypadá, že automobilka se bude snažit využít množství blízké maximálnímu povolenému množství využité elektrické energie a u spalovacího motoru bude šetřit palivo. Napovídá to i fakt, že konstrukce spalovacího prostoru válce vychází ze sériového supersportu 918 Spyder, u kterého se ukázal být tvar spalovacího prostoru velmi efektivním.

Důležitá rekuperace

Elektrickou energii musí samozřejmě porsche někde získat. Podobně jako ve Formuli 1 tu zavádí dvojí rekuperaci energie. Při brzdění bude získávat elektrickou energii systém na přední nápravě (919 je tak vlastně čtyřkolka), tuto možnost dále doplňuje rekuperace energie z výfukových spalin.

Pro ty, kteří si budou v Le Mans chtít počítat spotřebu závodních monster, bude jistě užitečný údaj o velikosti nádrže, ta pojme překvapivě jen 66,9 litru benzinu. Veškerá získaná elektrická energie se ukládá do kapalinou chlazených lithium-iontových baterií. I tato kombinace opět napovídá, že u Porsche budou chtít z elektrické části hybridního ústrojí dostat maximum. Baterie totiž nejspíš uchovají více energie a budou schopny ji dodávat po delší dobu než například superkondenzátory, které u svého speciálu používá Toyota.

Zkouška ohněm

Jak moc dokonalé nakonec závodní Porsche 919 Hybrid bude, to ukáže až závodní praxe. První výsledky přitom na sebe nenechají dlouho čekat, prototyp kategorie LMP1 se představí už 20. dubna v šestihodinovce na okruhu Silverstone a 3. května rovněž v šestihodinovém závodu, tentokrát v belgickém Spa-Francorchamps.

Pak už bude na řadě jedna z nejočekávanějších událostí motoristického sportu roku. Ve tři hodiny odpoledne 14. června totiž na slavném 13,6 kilometrů dlouhém okruhu La Sarthe odstartuje nejslavnější vytrvalostní okruhový závod planety. Porsche tu svede bratrovražedný souboj s dominantním Audi, prát se bude s ambiciózní Toyotou a štěstí zkusí i jeden prototyp Lotus T-129. Švýcarský tým Rebellion také postaví vlastní speciál se šasi Oreca a pohonným ústrojím od Toyoty.

Posádku dvojice prototypů budou tvořit ostřílení závodníci Timo Bernhard, Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb, Mark Webber a mládí tu zastoupí 24letý Brendon Hartley. V Le Mans se bude letos určitě nač dívat.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

Jsem rychlejší než dřív. Hirt myslí na Giru i na boj o celkové pořadí

3. května 2024

Premium Ve středu odcestoval do Turína, odkud se zítra vydá na trať svého nejoblíbenějšího i...

Lehečka postoupil v Madridu do semifinále, zraněný Medveděv vzdal

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  23:55

Jakmile stvrdil zisk prvního setu poměrem 6:4, jeho soupeř mu oznámil, že kvůli zranění třísla...

Přemožitel Plzně Fiorentina první semifinále Konferenční ligy vyhrála

2. května 2024  23:46,  aktualizováno  23:50

Fotbalisté Fiorentiny v úvodním semifinále Evropské konferenční ligy porazili Bruggy 3:2, hosté...

Semifinále Evropské ligy: Leverkusen s Kovářem v brance vyhrál v Římě 2:0

2. května 2024  20:49,  aktualizováno  23:23

Fotbalisté Leverkusenu s brankářem Matějem Kovářem zvítězili v úvodním semifinále Evropské ligy na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...