Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Narozeniny utajeného génia. Renault chtěl twingo vyrábět v Boleslavi

Bylo plné kompromisů, ale zároveň geniální. Twingo je kapesní auto s kabinou velikosti limuzíny. Renault jej chtěl vyrábět v Mladé Boleslavi. Ale revoluční design, který se dodnes neokoukal, nebyl škodovákům po chuti. Dnes je to mladá legenda.

Dnes by na představení takového auta málokterý výrobce sebral odvahu. Nejmenší auta byla před dvaceti lety hranatá a moc krásy nepobrala. A přesně do té doby přijelo veselé zjevení jménem Twingo. Vzhledem dodnes nezestárlo a geniálně řešený interiér zůstal nepřekonán. Letos je to dvacet let, co tento okatý prostorový přeborník vyrazil do prodeje.

Renault Twingo

Méně je více

Postavte kompaktní auto s převratným originálním designem, které bude mít rozumnou cenu. Tak nějak znělo zadání, které dostal šéf projektu Yves Dubreil někdy v roce 1989. Dnes se chlubí, že vývoj stál nakonec méně, než byl původní rozpočet Renaultu. Geniální auto se tak podle něj vlastně narodilo z nouze.

Ve výrobě vydrželo 19 let. V Evropě poslední sestavili 28. června 2007, ale do roku 2012 pokračovala produkce v Kolumbii. Celkem jich vzniklo téměř 2,5 milionu. Dnes Renault finišuje s pracemi na už třetí generaci twinga.

Renault Twingo

Je to jedno z opravdu přelomových aut předposlední dekády. Devadesátá léta byla plná odvážných modelů a twingo bylo jedním z prvních. O deset let později už by je do výroby nepustily buď bezpečnostní předpisy, nebo obchodní oddělení.

Dubreil a jeho šéf na kapitánském můstku Renaultu Raymond Levy totiž udělali odvážný krok. Když první modely twinga ukázali v tajných průzkumech potenciálním zákazníkům, líbilo se jen čtvrtině z nich. Půlka rovnou řekla, že by si ho nikdy nekoupila. Dubreil si ho i tak prosadil. A nakonec z něj byl fenomén. "Sedmnáct procent francouzských majitelů twinga by si podle průzkumů nikdy auto nekoupilo, kdyby nebylo twingo," říká Dubreil pro server automoto.it.

Dubreil také vzpomíná, jak v roce 1990, kdy probíhaly námluvy s mladoboleslavskou Škodou, pozvali vedení československé automobilky do vývojového centra v Lardy nedaleko Paříže, aby jim prototyp twinga ukázali. "Ale jejich šéfovi se vůbec nelíbilo," vzpomíná pro italský deník La Repubblica. Právě malý renault plánovali Francouzi v Boleslavi vyrábět.

O tom, že původně favorizovaný Renault zůstal v námluvách s českou značkou na ocet, rozhodly jiné okolnosti. Každopádně twingo nakonec v Mladé Boleslavi nevyráběli, vládne tam už přes dvacet let německý koncern Volkswagen.

Milované dítě

Malý tanečník

Jméno Twingo spojuje jména tří tanců: twist, swing a tango

Premiéru si twingo odbylo na domácím autosalonu v Paříži na podzim 1992. Yves Dubreil vzpomíná na obsazený stánek Renaultu, kde velcí šéfové konkurentů PSA (Peugeot a Citroën) a Toyoty usedali za volant a zkoumali novinku, která jako by dorazila mezi ostatní hranatá auta z jiné planety. Ale na trh vstoupil malý renault až rok poté.

Renault Twingo se představuje na autosalonu v Paříží v září 1992

Yves Dubreil vzpomíná, že první postavené twingo bylo žluté. A to úplně poslední, vyrobené 28. června 2007, si koupil a stále v něm jezdí. Dubreil také 1. března 1993 doprovázel tehdejšího francouzského prezidenta Francoise Mitteranda při vyjížďce červeným twingem po nádvoří Elysejského paláce. Je to Dubreilovo druhé dítě, doslova.

Roky s piškotem

"Několik let jsme byli velmi šťastnými majiteli twinga, kterému jsme od začátku říkali Piškot," popisuje zkušenosti s kapesním renaultem Zdeněk Lokaj.

Renault Twingo

"Často jsem si ho půjčoval. Skvěle se mi s ním jezdilo, i když to nebyl žádný divoch. Nikdy mě nikde nenechalo v problémech a taky jsem s ním vždycky všude vešel a neměl nikdy problém zaparkovat," dodává.

Byl to bizarní mix drahých i velmi laciných řešení. Twingo mělo letitý motor a k němu na svou dobu velmi drahou a moderní digitální přístrojovku, která byla oproti klasickému řešení tehdy ještě o dost dražší. Když někde hýřili, museli jinde ušetřit. Dnes už si nikdo nevzpomene, čeho se muselo twingo vzdát, aby dostalo zadní posuvnou lavici, kterou se proslavilo.

Lamač ženských srdcí

Překvapené publikum při premiéře uvidělo veselé auto s koly v rozích, jednoprostorovou karoserií a bláznivou přístrojovkou s barevnými ovladači a červeným tlačítkem varovných blikačů, který trčel a zářil jak klaunský nos. A slušely mu i ty černé nelakované nárazníky.

Renault Twingo

Twingo cílilo hlavně na ženy, pohledu na okatý předek málokterá odolala. Možná je to i tím, že jeho tvary jsou z části dílem ženy. Na twingu pracovala Anne Asensiová, která je jednou z předních osobností automobilového designu devadesátých let. Tehdy jí a celému týmu velel Patrick le Quément.

Když se na twingo podíváte s přimhouřenýma očima, vidíte siluetu, jakou namaluje dítě, které poprvé kreslí auto, sotva udrží pastelku. Jenže nakreslit to tak, aby se to líbilo i ve velikosti dospělého auta, to dá zabrat. Twingo nemá kapotu a nemá ani kufr, na pohled je to jen pojízdná kabinka, která vypadá spíš jako vejce než jako auto. Když se dnes zadíváte na Škodu Citigo, má vlastně velmi podobné proporce.

Dnes už jsou malá auta zase tvarovaná spíš konvenčně. Vývojáře a designéry k tomu tlačí bezpečnostní požadavky a nakonec i chutě zákazníků. Ti sice originalitu ocení, ale nakonec raději koupí usedlejší auto. A první twingo bylo tehdy zjevením, stejně jako dnes. Genialitu tvarů, kterým jedni vyčítali, že auto nemá "tvar", a druzí, že není jasné, kde je vepředu a kde vzadu, prověřil čas.

Dvoupostel

Proporcemi je to vlastně velkoprostorový vůz. A tím, co nabídne kabina, je to velkoprostorák doopravdy. V tom 349 centimetrů dlouhém autě je totiž neuvěřitelně hodně místa. Jednoprostorová karoserie umožnila konstruktérům lépe pracovat s topologií kabiny, a přidali tak posuvnou zadní lavici. Všechna sedadla se navíc dala sklopit tak, že z kabiny bylo letiště pro dva.

Renault Twingo

"Červené auto, které bylo na první pohled malé, ale ve skutečnosti se do něj vešlo skoro všechno," shrnuje Zdeněk Lokaj. "Posuvná zadní sedačka z ničeho nic vyčarovala veliký kufr, do kterého jsme bez problémů dali velký nákup i basu piva, ale taky sekačku na trávu. Jindy jsme zase ve čtyřech jeli na návštěvu k příbuzným. Jeden malý pohyb zadními sedačkami a bylo najednou dost místa pro nohy," popisuje.

"Rád vzpomínám, když jsem jel na festival na Malou skálu. Twingo mi na noc poskytlo azyl. Uznávám, trochu jsem se musel na zadní sedačce poskládat, ale vyspal jsme se celkem obstojně. Ráno, když jsem z auta vylézal, všichni kolem na mě jen nechápavě koukali," vzpomíná na studentská léta.

Sám Dubreil uznává, že dnes už by takové auto moderní normy na bezpečnost nesplnilo. Dnes jsou auta mnohem mohutnější. "Uvědomte si, že druhá generace twinga je delší a přitom uvnitř méně prostorná," popisuje "otec twinga" a tvrdí, že místa vzadu bylo v "jeho" twingu víc než v soudobé šéfovské limuzíně Renault Safrane.

Renault Twingo

Jednoduché

Dnešní auta překypují výbavou, nabídkou doplňků i barev. Twingo bylo jednoduché. Při představení se uvedlo v jediné verzi se čtyřválcovou benzinovou dvanáctistovkou s výkonem 55 koní. Interiér byl vždycky stejný a na výběr bylo ze čtyř barev laků.

Renault Twingo

Za příplatek byla elektricky ovládaná okna, klimatizace a stahovací plátěné střešní okno. Odhrnoval se jen kus nad hlavami řidiče, dnes si radši každý pustí klimatizaci.

Ten motor nebyl žádný výkřik moderní techniky. Osmiventilový motor OHV měl kořeny v šedesátých letech v Renaultu 8, ale na pohon lehkého a velmi jednoduchého auta stačil.

Časem samozřejmě přibyly další prvky výbavy a příplatků, třeba automatizovaná (bezespojková) převodovka, pak automat, koně navíc. V roce 1998 došlo na facelift Patnáct let starý test faceliftovaného twinga čtěte zde. A v roce 2000 dostalo twingo nový šestnáctiventilový motor s výkonem 75 koní.

Z pohledu požadavků moderního řidiče nevyhoví twingo hlavně po stránce bezpečnosti. Přeci jen se v maličkém autě, které je konstrukčně 25 let staré, sedí hodně vepředu a deformačních zón je minimum. Při střetu se supertuhými karoseriemi moderních aut je airbag jen symbolickou pojistkou.

Ty nejzuboženější kusy pořídíte za pět tisíc korun a možná i zadarmo. Ale pokud narazíte na neopotřebovaný kus a bourat nehodláte, jděte do něj. Je to jedno z aut, které už se dostává do knih o historii automobilismu, je praktické a rozhodně nevypadá staře.

Nová twinga

Současná, druhá generace twinga je mnohem usedlejší a také o dost méně úspěšná. Na pohled se změnily proporce, hravost a veselost zmizely. Paradoxem je, že jako technický základ posloužil Renault Clio, přitom původní twingo mělo být tak odlišné, aby právě cliu nekonkurovalo.

Renault Twingo

Dvojka narostla na 3,6 metru a v nabídce čněla dokonce nadupaná 133koňová verze RS, jejíž výroba skončila letos v srpnu. Když bylo modré s bílými pruhy, neslo dokonce jméno Renault Clio RS Gordini. Dvojka má sice hodně kvalit (a RS obzvlášť), ale málo charismatu.

28. května 2013

Teď už je na spadnutí premiéra trojky, která vzniká ve spolupráci s Daimlerem. Twingo totiž bude mít německé dvojče v podobě nového pětidveřového smartu. Zatím je záhadou, jestli bude mít motor vzadu, nebo vepředu a kterou nápravu bude pohánět. Podobu naznačily dva koncepty Renault Twin'Z a Twin'Run, představené letos. Odhalení třetí generace twinga je naplánováno na rok 2014.

Renault Twin’z

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...