Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S novou škodou mimo silnici: yetimu pomáhá hromada elektroniky

Exkluzivně
Nová škodovka se určitě terénu nebojí a technikou je do něj vybavena více než slušně. Jediné, co yetiho omezuje, je výška podvozku.
Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: Škoda Auto

Před týdnem jsme psali o tom, jak jezdí nová Škoda Yeti na silnici – nyní přichází řada na její terénní schopnosti. Vyzkoušeli jsme je v kamenolomu nedaleko norského hlavního města Osla, kde Škoda provádí poslední předsériové testy, v žargonu automobilek se jim říká verifikační.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Auta jsou už vyrobena na sériové lince, nemají ale ještě homologaci pro provoz na silnici a po skončení testů budou sešrotována.

Kdo není off-road, tomu pomůže elektronika

"Neboj se, jeď přímo na ten hrbol. Hezky na prostředek!" pobízí mně spolujezdec. Auto se zadrhne. Cítím a slyším, jak podvozek dře o hlínu a kamení. Pravé přední a levé zadní kolo jsou určitě ve vzduchu... Ale to yetimu až tak nevadí, zdá se.

Jakmile elektronika zjistí, že kola nekladou žádný odpor, přesměruje výkon z nich na ty zbývající – levá strana proto statečně hrabe, až se během chvilky prohrabe. Projeli jsme. Fakt docela zírám, protože nová škodovka není pravý off-road s žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou, která se umí hodně zkřížit, aby se kola co nejdéle dotýkala země.

Vozy kategorie SUV to neumějí, jejich samonosné karoserie většinou nějaké to kolo přizvednou – což se u yetiho snaží vyřešit elektronické systémy. Hlavně pohon všech kol se spojkou Haldex čtvrté generace, který na běžné silnici pohání přední kola, ale umí přenést až 85 procent celkové hnací síly třeba i na jediné kolo, jež je v tu chvíli v záběru.

Škoda Yeti

Tak, a teď jedem na ty další boule, usmívá se Vratislav Kozub, který místo šéfkonstruktéra podvozku terénní škodovky vyměnil na pár dnů za post navigátora při terénních zkouškách posledních předsériových jízd mladoboleslavské novinky.

Moc dobrý pocit z těch zvuků od podvozku nemám, ale šéftechnik mně uklidňuje – pod motorem a převodovkou jsou ochranné ocelové kryty, ramena zadní nápravy mají ochranu z odolného plastu, ruční brzda má odolnější "pancéřované" lanko; takže prý nic nehrozí.

A opravdu, po dni, během nějž yeti (a stále rychleji, to se musí přiznat) projížděl dvě testovací dráhy, se odloupl malý kousek z plastové ochrany prahu – nic víc.

Dolů ze svahu s asistencí

Jedeme na druhou část okruhu – nahoru nad bývalý kamenolom. Tam je to legrace, dáváme si pravoúhlé zatáčky na šotolině v šedesátce, tak trochu rallye. Čtyřkolka sedí ne jako přibitá, ale skoro. Trvá dost dlouho, než se utrhne – přece jen, široký zadek (o čtyři cm širší rozchod než octavia II) dělá své a nižší světlá výška 18 cm se tady na rozdíl od terénu hodí.

Ovšem cesta dolů, to je mnohem větší síla. Prudký svah, částečně blátivá strouha, dílem drcené cihly, aby tudy mohly nějaké ty pásové bagry. A tady mi Vratislav Kozub chce předvést, jak funguje "asistent pro sjíždění svahů".

Zapíná se jednoduše, tlačítkem u řadicí páky, na němž se rozsvítí žlutý obrázek autíčka na nakloněné rovině; stejný, jen zelený, se objeví uvnitř tachometru. Funguje do rychlosti 30 kilometrů v hodině, pak se asistent sám vypne a v případě snížení rychlosti zase zapne. A co je nejzajímavější, i na neutrál.

Yeti v akci

První test nové škodovky ZDE

Takže vyřazuji. Pouštím brzdu i spojku a přidávám plyn. Ono to jede. Pořád stejně rychle, tedy spíš pomalu, z prudkého svahu. Na mně zbývá jen točit volantem. A pocit je to fakt divný. Divný tak, že pravá noha neumí zůstat v klidu a pořád tápe po brzdě... Ale šéftechnik Kozub je v úplné pohodě a říká jen, že "yetina to zvládne i bez řidiče".

To je samozřejmě přehnané, ale funguje to. Ovšemže to jde i se zařazenými rychlostmi, až do trojky, i na zpátečku; ale jen do zmíněných 30 kilometrů za hodinu.

"Minimální sklon svahu musí být deset procent. Ale nevěřil byste, co jsme dělali při testování na rozblácených haldách – sami jsme si skoro nevěřili, že se to odvážíme sjet. Nebo vyjet," usmívá se Kozub. Po malé ochutnávce, kterou mám za sebou, nemám důvod mu nevěřit.

Nejenom z kopce

Pak přichází na řadu jízda opačným směrem, tedy do kopce. Zastavujeme uprostřed strmého "padáku", a mám pocit, že se tady se určitě nerozjedeme. Ovšem opět přichází na řadu elektronika - auto drží zabrzděné ještě dvě sekundy poté, co řidič sundá nohu z brzdového pedálu.

To ale není všechno. Škodováčtí technici přišli s dalším vylepšením, říkají mu "moving off". "Při rozjezdu řidič nemusí hlídat otáčky motoru, protože i když sešlápne pedál až na podlahu, elektronika omezí otáčky na hodnotu odpovídající maximálnímu kroutícímu momentu. To znamená, že nedochází k extrémnímu přetáčení motoru a namáhání spojky," vysvětluje Vratislav Kozub.

Škoda Yeti

Jediné omezení = světlá výška

Od země k nápravám (světlá výška), to má yeti 18 centimetrů. Stejně je na tom třeba Toyota RAV4, další SUV jsou o centimetr nebo dva vyšší (což v terénu může znamenat dost, abyste nezůstali někde viset na břiše).

Škodováčtí konstruktéři ovšem dobře vědí, že devadesát procent kupců yetiho s ním nikdy nevyjede do většího terénu, než je polní cesta na polosamotu k babičce, takže se hlavně snažili o výborné jízdní vlastnosti na silnici.

Nicméně, pokud zkusíte do bývalého vojenského prostoru vyjet, "pancéřovaný" podvozek, vyspělý pohon všech kol a elektronický asistent pro sjíždění svahů vás ve většině případů ve štychu nenechají. Je to prostě auto pro toho, kdo se občas rád projede terénem (ať už pracovně nebo jen pro zábavu), a velké "džípy" jsou pro něho drahé.

Škoda Yeti 4x4 v číslech

motory

1.8 TSI, benzin 118 kW
2.0 TDi, nafta 81, 103, 125 kW
délka/výška/šířka/rozvor v mm 4 223/1 793/1 691/2 578
váha vč. řidiče 1 520 kg (1,8), 1 545 kg (2,0)
kufr (min./max. bez sklopení sedadel; se skl. sedadly) 405/510/1 760 litrů

předpokládaná cena

cca 500 000 Kč

světlá výška některých SUV a off roadů v mm

Toyota RAV4 - 180, Škoda Yeti - 180, Suzuki SX4 - 190, Volkswagen Tiguan - 195, Kia Sportage - 195, Hyundai Tucson - 195, Suzuki Grand Vitara - 200, Nissan X-Trail - 200, Toyota Land Cruiser - 215*, Mitsubishi Pajero - 225, Nissan Pathfinder - 230, Hummer H2 - 247, Land Rover Defender - 304, Hummer H1 - 406

* minimální, lze pneumaticky přizvednout

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...