Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

První test yetiho v Česku: v terénu ujde a má obří kufr

Exkluzivně   12:00aktualizováno  12:00
Nejnovější škodovka se začne prodávat až začátkem letních prázdnin. Jako první v Česku už víme, jak se s ní jezdí. Poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.

První test Škody Yeti | foto: Škoda Auto

Sněžný muž? No, spíše mlžný... Tady na proslulém norském kopci Holmenkollen, odkud se létá na lyžích, se převalují chuchvalce hustého bílého oparu, zakrývající nejnovější škodovku s názvem Yeti. Škarohlíd by řekl, že v mlze je zahalena i budoucnost automobilového průmyslu, ale tady si nikdo pochybnosti nepřipouští.

Může se hodit

Široká nabídka nových i ojetých vozů Škoda www.automodul.cz

"Jsem na něho pyšný. Jasně, to se říká vždycky, ale já jsem na tomhle autě strávil stovky hodin a stoprocentně věřím tomu, že je výborné. Ale od toho jste tady, abyste si sami vyzkoušeli, jestli je to pravda," říká mi šéf technického vývoje Škodovky Eckhardt Scholz, který do Norska přiletěl z Číny jen proto, aby se účastnil posledních zkoušek předsériových vozů, k nimž automobilka přizvala i pár evropských novinářů.

Cena nové škodovky

Yeti bude stát 389 900 Kč - VÍCE ČTĚTE ZDE

To už ale nasedáme, času moc není. Příležitost, kterou MF DNES dostala jako jediná z českých médií, musím během dvou dnů využít naplno. Čeká mě přes pět set kilometrů po norských cestách i terénní jízdy, které by měly prověřit, jestli je yeti jen salonním vozítkem, nebo zda si troufne mimo asfalt.

Jízda po silnici

Serpentina střídá serpentinu, navíc se musíme prudce vyhýbat dírám. Když už nějakou trefíme, nic strašného se neděje. Za utlumení všech těch rázů od kol zaslouží tvůrci auta pochvalu – své dělá jistě vyšší propérování i mohutnější kola; jezdíme na základních šestnáctipalcových, což je jenom dobře – příplatkové sedmnáctky sice přidají na vzhledu, ale podvozek určitě přitvrdí.

První test Škody Yeti

Odhlučnění yetiho je v pořádku u obou testovaných verzí, naftového dvoulitru a benzinového agregátu 1.8 TSI. Je ovšem fakt, že i tichý diesel už dnes nepřekvapí, moderní vznětové motory mají skoro všichni konkurenti. Z přímého srovnání benzinového a dieselového pohonu pro mě osobně vyšel lépe benzin: je přece jen tišší, má vyšší výkon (papírový i reálný) a spotřeba byla vyšší ani ne o litr (7,1 nafta; 7,9 benzin).

Je pravda, že turbodiesel 2.0 TDi byl úplně syrový a nezajetý, takže se dá čekat, že čísla půjdou ještě dolů.

Parkuju sám!

I za volantem se, až na příjemný vyšší posaz, cítí šofér úplně jako v osobním autě. Citlivé a přesné řízení, lehounké řazení, široký rozsah nastavení sedačky a volantu vyhoví každému. Místa je v kabině tak akorát, ale zase ne na rozdávání. Pokud vpředu sedí dlouhán, koleny se už lehce dotýkáte jeho opěradla.

Čtyři metry dvacet – jen o dvacet centimetrů více než fabia – to yetiho přímo vyhání do městských ulic. Opravdu není problém se do nějaké mezery vejít, navíc tomu pomáhá nový "inteligentní" parkovací asistent.

První test Škody Yeti

Při pomalé jízdě dokáže mezi zaparkovanými auty najít mezeru, do které se vejdete; stačí přitom, aby přesahovala délku vozu na každé straně o půl metru. A pak umí i sám zaparkovat, na rozdíl od dřívějška umí otáčet volantem i při popojíždění vpřed, nejen vzad. Řidič musí jen šlapat na pedály a přeřadit jedničku a zpátečku.

Po prvním dni testů tedy převažují pozitivní dojmy, ale to není takové překvapení, zatím jsme byli pouze na silnici. Zajímavější to bude při jízdách v terénu, v této oblasti přece jen mladoboleslavští konstruktéři nemají mnoho zkušeností.

S yetim jsme se vydali i do bývalého lomu nedaleko norského hlavního města. A první zkušenosti ukazují, že přestože jde o auto pro volný čas, označované zkratkou SUV, poradí si i s těžším terénem. Při jízdě mimo asfalt ho omezuje jedině výška podvozku. Pohon všech kol funguje výborně v bahně i v písku.

Norsko je ideální pro testování

Proč se testování yetiho vlastně odehrává v Norsku? Důvodem je fakt, že škodováčtí technici tady mají k dispozici v nevelkých vzdálenostech od sebe různé typy a povrchy silnic – od dálnice až po těžkými tahači dřeva rozbité okresky, na off-roadovém polygonu pak dávají zabrat pohonu 4x4.

"Dá se tu dobře vyzkoušet i odolnost auta vůči klimatickým vlivům – ráno se teploty blíží nule a tvoří se námraza, takže se dá testovat kvalita systémů jízdní stability (ESP) a výkon topení; odpoledne je zase třeba zapnout klimatizaci a silnice se nahřejí," vysvětluje šéf komunikace Martin Lauer, který nám předal klíčky od testovacích škodovek se dvěma různými motory – jeden benzinový, druhý naftový.

První test Škody Yeti

Oba jsou přeplňované: známý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kilowattů, tady už ve verzi se vstřikováním common-rail, a "benziňák" 1.8 TSI se 118 kilowatty. Auta mají pohon 4 x 4, ačkoliv základní model bude začínat s novým agregátem 1.2 TSI, který roztočí jen přední kola. Ten jsme bohužel vyzkoušet nemohli. K dispozici bude na podzim.

Jak je to vlastně velké?

Přestože jsme yetiho viděli už na autosalonu v Ženevě, na silnici vypadá lépe, a hlavně větší. Tohle auto určitě není malé – stojí na základu, který má stejný s octavií i Volkswagenem Golf. Tudíž i rozvor (vzdálenost mezi nápravami, na níž závisí, kolik místa je v kabině) je s octavií úplně shodný: 2,57 metru. Celková délka je o 34 centimetrů kratší – zmenšil se totiž zadní převis s obřím kufrem octavie.

A yeti je dokonce širší: na karoserii přidává sice jen dva centimetry, na rozchodu zadních kol už čtyři, to kvůli větší stabilitě. Na zadních sedadlech si pohodlně sednou jen dva lidé, ani ne kvůli šířce, spíše vlivem užšího prostředního sedáku, z něhož se dá po sklopení udělat stoleček. Stejně jako u roomsteru se dají zadní sedačky úplně vyndat. Pak je objem kufru 1 760 litrů.

V běžném uspořádání se sedadly má objem 510 litrů. Ale co je hlavní – jako správné SUV sedí auto výše nad silnicí. Takzvaná světlá výška, tedy vzdálenost od silnice k nápravám, je 18 centimetrů – o čtyři více než u octavie. I řidič sedí o 6,5 centimetru výše. To má své výhody, pro něž lidé SUV chtějí: lepší výhled ven, snadnější nastupování, možnost projet polní cestou... A také nevýhody, proč je nechtějí. SUV mají vyšší těžiště, a proto se v zatáčkách více naklánějí.

Škoda Yeti v číslech
benzinové motory výkon převodovka pohon
1.2 TSI 77 kW 6 man,7 DSG 4x2
1.8 TSI 118 kW 6 man 4x4
naftové motory
2.0 TDI CR DPF 81 kW 5 man 4x2
2.0 TDI CR DPF 81 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 103 kW 6 man 4x4
2.0 TDI CR DPF 125 kW 6 man 4x4
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 223/1 691/1 793/2 578
objem kufru 510 litrů
světlá výška 180 mm
pneumatiky 215/60 R16 (příplatkové 225/50 R17)
provozní hmotnost včetně řidiče 1 520 / 1 545 (kg pro 1.8 TSI/2.0 TDi)

Škoda Yeti

Jízdní dojmy se Škodou Yeti při testování z terénu najdete v příloze AUTO MF DNES ve středu 6. května.

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na co má vliv světlá výška auta? Velké rozdíly lze najít i v jedné třídě

Premium Světlá výška zpravidla není parametr, podle kterého člověk vybírá konkrétní auto, ale v praxi má velký dopad na...

Supra jako učitelka okruhaření: správně točit volantem a brzdit levou

Je to nejrychlejší toyota v nabídce. Má přinášet svým majitelům dálniční požitky i skvělou zábavu na okreskách. Tahle...

Stále skvěle jezdí. Sehnat ojeté BMW 3, které nebouralo, je však kumšt

Premium Téhle „trojce“ už je 17 let, na tachometru má přes 260 000 km, ale linie její karoserie jsou stále krásné a poslušně...

Vyzkoušeli jsme protektory: na mokré silnici s nimi raději nejezděte

Premium Výrobci protektorů zdůrazňují, že tento způsob recyklace pneumatik je šetrný k životnímu prostředí. Ověřili jsme, zda...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...