Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

  • 22
Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996 vyrobili přes sedm milionů. Ta aktuální teď přijíždí s faceliftem. Opravdu má novou tvář, kterou jasně poznáte.

Jestli dílo Petra Nevřely a Alexandra Leichta, designérů Škody padne publiku do oka, nebo bude pokračovat v řadě kontroverzně přijatých faceliftů předchozích dvou generací octavie by měla být otázka, na kterou dají odpověď zákazníci. Každopádně budou nová čelní světla s výrůstkem linky světla denního svícení jasným poznávacím znakem faceliftované octavie čtvrté generace.

Octavia zase šokuje. Facelift jí dal kontroverzní světla a umělou inteligenci

Jenže octavia je hlavně superstar flotilových prodejů (87 procent se prodá „na firmu“) a tam rozhodují racionální počty a argumenty, na estetiku a dojmy se nehraje. A když dojezdí ve služebních flotilách, teprve pak přijde „druhý život“ u soukromých zákazníků, a ti za neskonalou praktičnost a univerzalitu Octavie nějaký ústupek udělají.

Od roku 1996 jich Škoda prodala přes sedm milionů (90 procent v Evropě), model si vydobyl takové renomé, že je od roku 2016 dokonce nejprodávanějším kombíkem v Evropě, napříč všemi kategoriemi.

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrté generace

„Příchod faceliftované Octavie je českými zákazníky netrpělivě očekáván, nový design budí na fotografiích zájem, ale auto většina zákazníků ještě neměla možnost vidět naživo,“ komentoval pro iDNES.cz Tomáš Moravec, ředitel prodeje značky Škoda v největším českém dealerství Louda Auto. „Odhadujeme, že možná až polovina zákazníků bude mít zájem o nový výbavový stupeň Top Selection, který nahrazuje předchozí výbavu Style. Znovu bude dominovat i verze kombi, kterou u stávající generace volilo přes 70 % tuzemských motoristů,“ prognózuje Tomáš Moravec a dodává: „Přibližně 15 % českých zákazníků si pak opět počká na pozdější příchod ostré verze Octavia RS. Naopak přibližně desetina zájemců o Octavii, která dříve preferovala terénnější verzi Scout, bude muset volit jinou variantu. Automobilka s touto oblíbenou verzí zatím nepočítá.“

Faceliftovaná Octavia už také nenabídne možnost kombinovat naftový motor s pohonem všech čtyř kol ani s verzí RS. „Proto očekáváme zvýšený zájem o benzinové verze. V předchozích letech tvořily necelých 40 % prodejů, teď se jejich podíl určitě zvýší hodně přes 50 %,“ odhaduje Tomáš Moravec, ředitel Louda Auto.

Nová octavie se už vyrábí. Vedle závodu v Mladé Boleslavi bude vyjíždět i z fabriky v Kvasinách, kde se výrobní kapacita uvolnila po nedávném přesunu výroby čtvrté generace modelu Superb do závodu Volkswagen v Bratislavě.

Octavia s novou tváří startuje v českém ceníku na 630 tisících, příplatek za kombíka je 40 tisíc korun, nejprodávanější škodovka se cenami nepodbízí, konkurenti nabízí nižší startovací ceny, v konečném účtování ovšem vychází náklady pro octavii pozitivně. Značka zdůrazňuje vysokou zůstatkovou hodnotou oktávek, jak vysvětluje v rozhovoru pro iDNES.cz šéf českého importu značky Jiří Maláček.

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Škoda má ovšem tu nevýhodu, že je „na očích“ a částečně dělá cenotvorbu celého trhu. Na druhou stranu, kdybychom počítali jakýsi „octavia-index“ s využitím průměrného platu, zjistili bychom, že auto stojí pořád stejně. Třetí generace dorazila v roce 2012 s ceníkem od 335 tisíc, koncem roku 2013 byla průměrná mzda v České republice na 25 tisících korunách, dnes je to téměř 44 tisíc. Na základní octavii tedy v roce 2013 stačilo 13,5 platu a dnes čtrnáct. Aktuální octavia má ovšem samozřejmě mnohem bohatší výbavu.

Kombík je fenomén

Čtvrtá generace Octavie se dočkala faceliftu čtyři roky po zahájení výroby. „Model bude i nadále k dispozici jako liftback a kombi, stejně tak i ve verzích Sportline a RS. Mezi vylepšení vozu patří vyspělé světlomety LED Matrix druhé generace s novým světelným podpisem,“ dodává mluvčí značky Vítězslav Kodym. Octavia dostává nový přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm.

Ze všech 673 tisíc octavií třetí generace je 67 procent kombíkových, nejvíc je černých (19 procent) a i přes „antidieselové“ nálady šířící se Evropou má 22 procent pod kapotou dvoulitrové TDI, konkrétně ve vyšší výkonové verzi se 110 kW. Po svezení je jasno: je to motor, se kterou jede octavia jako vítr, přesně tak, aby zvládala dynamické dálniční přelety, splnila roli soumara, který odtáhne plně naložené auto bez toho, aby si výrazně přihnul z nádrže a byla kultivovaným pohonem. Pětiapůllitrová spotřeba nafty a něco málo kapaliny AdBlue pro SCR katalyzátory a máte vystaráno. Motor se nevzpouzí vytáčení, je pružný, dobře odhlučněný.

Škoda Octavia

• první generace (1996–2004): 1,452 mil., 68 procent liftback

• druhá generace (2004–2012): 1,732 mil., 49 procent liftback

• třetí generace (2012–2019): 1,686 mil., 36 procent liftback

čtvrzá generace (2019–): 673 tis., 33 procent liftback

Jenže, pokud na naftě netrváte, nejezdíte tisíc kilometrů týdně a nevozíte octavii plnou, je dvoulitrovému TDI velmi dobrou alternativou stejně výkonný čtyřválec 1,5 TSI. Oktávka je s ním stále dostatečně rychlá, motor hezky reaguje na plyn, umí zabrat pro svižné předjíždění a auto s ním je lehkonohé a obratné. Motor je hodně pružný, nevzpouzí se ani povalování v nízkých otáčkách, pro předjíždění na okreskách je přeci jen lepší vyhnat ručku otáčkoměru za třítisícovou rysku. Opravdu svižnou jízdou nejprve po dálnici a pak po okreskách jsme se dostali na konečných 6,2 litru benzinu na sto (po dálničním uhánění to bylo 6,9).

Patnáctistovka je dnes základní motorizací v octavii, Škoda vypustila litrový tříválec, nad kterým někteří neprávem ohrnovali nos. Motor 1,5 TSI v základní variantě „podladili“ na 85 kW, s touto variantou se svezeme příště.

Motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců, který při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce, turbodmychadlo má variabilní geometrií lopatek a celý motor se chlubí vysokou tepelnou účinností.

Silnější patnáctistovku mají pro octavii připravenou ve dvou variantách - kromě „obyčejné“ umí mít čtyřválec také provedení s mildhybridní výpomocí, které je určené pro párování s automatickou převodovkou. Nám se ale nehybridizovaná „klasika“ s šestistupňovým manuálem moc líbila. A naopak jsme měli výhrady k dvouspojkovému automatu (DSG) spárovanému s turbodieselem, kterým to moc neladilo v nízkých rychlostech a manévrování ve městě, kde převodovka občas zapomněla na „hladké“ vychování a zarázovala při řazení.

Octavii prozatím nepořídíte ve variantě RS s nadupaným dvoulitrovým TSI (dieselové i pluginhybridní provedení z nabídky vypadly), kdo chce přeci jen trochu sportovního fleuru, může připlatit za provedení ve výbavě Sportline. Ozdoby v leskle černém lakování nebo jiný volant a černou stropnici při prvním svezení ovšem zcela zastínily perfektní přední sedačky. Jsou obrovité, tělo menšího řidiče dokonale podepřou a musí perfektně sedět i hromotlukům; mají hezky dlouhé sedáky a velkorysé opěradlo s „křídly“ nahoře, které 175centimetrovému řidiči ční vysoko nad ramena a navazují na integrovanou opěrku hlavy.

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrté generace

Na jízdním chování se s faceliftem nic nezměnilo. Octavia je jistá, suverénní, jen při opravdu vysokých rychlostech, kterými se svezete legálně jen na německých dálnicích, jako by jí trochu zneklidněl zadek – zachytí to ale jen opravdu hodně citliví šoféři a jak je dnes zvykem napříč automobilovou produkcí, případné krizové situace pomůžou efektivně řešit elektroničtí asistenti.

Nový tablet

Faceliftované provedení octavie veze také lehoulince občerstvený interiér, kromě zvětšeného tabletu uprostřed přístrojovky s upravenou grafikou a několika novými funkcemi má doplněné asistenční systémy včetně umělé inteligence.

Velikost tabletu infotainmentu u vrcholového provedení je nově 13 palců (základ má 10 palců). Znalci octavie odhalí modifikace grafiky, logiky, ovládání. Na přístrojové desce a na dalších částech interiéru najdeme nové materiály. Nikde byste v interiéru nové Octavie neměli najít klasický chrom, ten už prý nefrčí. Místo něj je na palubě takzvaný „darkchrom“, méně se leskne, působí luxusním saténovým dojmem.

Kromě toho Octavia rozšířila plejádu bezpečnostních prvků. Nová varianta systému rozpoznání únavy a pozornosti řidiče, převzatá z nové generace Superbu a Kodiaqu, využívá vylepšený algoritmus pro přesnější vyhodnocování chování šoféra. „Nový systém sleduje chování řidiče a vyhodnocuje míru jeho možné únavy. Zatímco asistent rozpoznání únavy řidiče vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu. Využívá inovativní algoritmus k rozpoznání krátkodobé nepozornosti (rozptýlení) a dlouhodobé nepozornosti (únavy). Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující,“ popisuje Vítězslav Kodym.

Konkrétní novinky odhalí jen zkušený octavián, nebo přímé porovnání s předchozím provedením. Naopak zcela bezpečně jsme odhalili novou „vychytávku“, která bude řidiče dovádět k šílenství - když totiž systém zhodnotí, že se moc dlouho zabývá „dotykováním“ na tabletu, obraz „zmrazí“ a překryje ho varováním, že z bezpečnostních důvodů teď nepůjde displej několik sekund používat. Této hlášky se lze předčasně zbavit jen v případě, že je obsazené sedadlo spolujezdce. Tuto bezpečnostní funkci vypnout nelze, ale sami škodováčtí vývojáři uznávají, že je možná až moc přísná a jde nad rámec požadavků legislativy, takže se snad v rámci aktualizace softwaru ještě změní.

Co je ještě nového? Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic je nyní součástí standardní výbavy všech modelů. Od vyšších výbav je na palubě 15wattové bezdrátové rychlonabíjení chytrých telefonů s aktivním chlazením. USB-C konektory mají nyní výkon 45 wattů a nabízejí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Poprvé se u Octavie objevuje nová funkce bezklíčového systému, která automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí, nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu.

Na podzim ještě přibudou „parkovací funkce“ v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku. Nová verze automatického parkování, kterou ještě vývojáři dolaďují, bude k mání pouze s automatickou převodovkou. Bude umět auto samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných zvládne také vyjet. Ovládá brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed i vzad. Vůz také automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku. Nechybí funkce parkování na dálku, která bude dostupná též pouze s automatem. „Umožní řidiči ovládat manévry automatického parkování, zatímco uživatel stojí mimo vůz a ovládá ho na dálku pomocí aplikace v mobilu. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím Bluetooth, pokud se řidič nachází ve vzdálenosti do čtyř metrů od vozu. Stačí, když v aplikaci zvolí typ parkovacího manévru a směr, kterým chce z parkovacího místa vyjet. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h,“ slibuje automobilka.

Při faceliftu se obvykle nemění plechové díly, protože by se musely dělat velké úpravy ve výrobě, takže se opravují jednodušeji obměnitelné plastové kusy. A to je právě případ oživené zádi Octavie, tedy nárazníku a především světel, která se dají relativně jednoduše změnit z pohledu grafiky. Na těch zadních je čirý krycí plast stejný jako doposud, ale jiná je vnitřní struktura, grafické ztvárnění lampy s texturou krystalů prostorově vyrůstajících z červené koncovky.

Čelní lampy nemají jen jiný tvar a světelný podpis, ale dočkala se i funkčního vylepšení. „Nové vrcholové Bi-LED moduly slouží pro potkávací a dálková světla. „Vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen,“ popisuje mluvčí mladoboleslavské značky Vítězslav Kodym. „Díky pokročilé moderní technologii zajišťují rovněž ještě lepší selektivní stínění protijedoucích vozidel, osob a objektů tak, aby nebyly oslněny,“ upřesňuje Johannes Neft, člen představenstva Škody za oblast technického vývoje. „Základní přední světlomety nyní standardně využívají LED technologii na všechny funkce,“ dodává Kodym.

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrté generace

Z nárazníku se také přestěhovala mlhovka. Ta je nově v hlavní lampě schovaná z boku. Vidíme ji při šikmém pohledu. „V případě tohoto světlometu jsme mohli přejít na systém All Weather Light, kde je kompletní funkcionalita mlhovky nahrazena celým systémem funkcí. Auto má tedy dodatečný reflektor s funkcemi Side Light a Corner Light. A tyto funkce dohromady umí pokrýt veškeré módy potřebné při jízdě. Tedy, nejen jízdu v mlze, ale také pro odbočování nebo jízdu ve městě, kde potřebujeme trošku širší kužel světla, abychom lépe viděli do stran ulic a na značky,“ popisuje designér světel Petr Nevřela.

„Celý ten systém funguje automaticky ve spoustě režimů. Rozlišuje, jestli se vůz pohybuje ve městě, jakou jede rychlostí,“ vysvětluje a dodává, že pro vozidlo je prakticky nemožné rozeznat situaci, kdy je mlha. „Proto je tam stále manuální tlačítko, kterým si mlhovku může uživatel zapnout sám. Je to jeden z mála stavů, kde zatím nedokážeme senzory identifikovat. Zbytek už auto obslouží úplně samo,“ uzavírá designér.

Důvodem odstranění mlhovky u nárazníku bylo také to, že chtěli designéři tyto partie opticky vyčistit a také upravit lépe přístup vzduchu ke kolu kanálem, který ústí k pneumatice a vlastně vytváří jakýsi kryt kola. Rotující kolo totiž ničí aerodynamiku vozidla. „Konstruktéři chtěli, aby se ten kanál rozdělil na dva. Je to prý lepší z pohledu aerodynamiky. Kanál je větší, vyšší a rozdělen lištou,“ vysvětluje designér exteriéru Alexander Leicht.