Octavia zase šokuje. Facelift jí dal kontroverzní světla a umělou inteligenci

  • 280
To zas bude poprask. Počtvrté představuje Škoda faceliftované provedení svého stěžejního modelu a potřetí v řadě dostane Octavia příď upravenou tak, že bude polarizovat publikum. Stejně jako v případě druhé a třetí novodobé generace bude mít výrazně pozměněné přední lampy, které budou vyvolávat kontroverzi.

Faceliftované provedení veze lehoulince občerstvený interiér, a především obměněnou tvář a třeba i doplněné asistenční systémy včetně umělé inteligence. Čtvrtá generace Octavie se dočkala faceliftu čtyři roky po zahájení výroby. „Model bude i nadále k dispozici jako liftback a kombi, stejně tak i ve verzích Sportline a RS. Mezi vylepšení vozu patří vyspělé světlomety LED Matrix druhé generace s novým světelným podpisem,“ dodává mluvčí značky Vítězslav Kodym. Octavia dostává nový přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Designéři Škody se odhodlali k odvážnému kroku: chtěli nechat linku světelného podpisu na přídi „prorazit“ ven z obrysu lampy. Šikmý proužek tak vystupuje ven a směrem dolů kopíruje linii rámu masky chladiče. Jestli si někdo vzpomenete na jiné auto, které má podobně odvážný designový prvek, připomeňte nám ho v diskuzi.

Boj o milimetry a umění kompromisu

Škodováci přiznávají, že to byl boj o milimetry. „Chtěli jsme linku světla protáhnout co nejhlouběji dolů, ovšem z technických důvodů to nebylo možné,“ vysvětluje pro iDNES.cz designér exteriérů Alexander Leicht.

„Jako na každé oblasti na autě přichází vždy nějaký limit. Ať už je to homologační důvod nebo třeba konstrukční,“ vysvětluje designér Petr Nevřela s tím, že Octavia má v místě, kam chtěli původně protáhnout výrůstek světla, vzpěru pod nárazníkem, přes kterou nemohli jít.

„V principu vývoj světla trvá stejně dlouho jako vývoj celého auta, takže se bavíme minimálně třeba o těch třech letech. Je třeba podstoupit veškeré kroky, které směřují k homologaci, k vyřešení konstrukčních a technologických otázek,“ uznává vynucený kompromis designér světel Petr Nevřela, který je jedním ze tří designérů Škody specializovaných na osvětlení vozu.

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrtí generace

Nejdiskutabilnější část odhalí divák při detailním pohledu. Mezi světelnou linkou a rámem chladiče zbyl z technologických důvodů designérům prostor, který bylo třeba vyplnit, lišta lemující zespoda masku tam dostala zdvojení, a zároveň vytvořila ostrý zářez, který bude některé „tahat za oči“.

Líbí se vám nová tvář Škody Octavie?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 21. února 2024. Anketa je uzavřena.

„Chtěli jsme světlem navázat na masku. Udělali jsme ji opticky širší a zároveň nám to dává příležitost pracovat s dvojitou signaturou. To bude Octavii činit rozhodně unikátní, na cestě rozpoznatelnou,“ komentuje pro iDNES.cz Petr Nevřela.

Na obrázcích vidíte vyšší provedení světel s technologií se zdvojenou lomenou linkou světelného podpisu. Základní varianta má tu linku jen jednu u spodní hrany světla a pak pokračuje opět dolů ven z obrysu lampy.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Nové vrcholové Bi-LED moduly slouží pro potkávací a dálková světla. „Vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen,“ popisuje mluvčí mladoboleslavské značky Vítězslav Kodym. „Díky pokročilé moderní technologii zajišťují rovněž ještě lepší selektivní stínění protijedoucích vozidel, osob a objektů tak, aby nebyly oslněny,“ upřesňuje Johannes Neft, člen představenstva Škody za oblast technického vývoje. „Základní přední světlomety nyní standardně využívají LED technologii na všechny funkce,“ dodává Kodym.

„Po stranách můžeme vidět prvek, který nazýváme Crystallinium. Je to unikátní krystalický prvek, který vytváří modrý odstín světla,“ upozorňuje Petr Nevřela s tím, že je to další odkaz na inspiraci křišťálovým sklem, což je motiv, s nímž designéři Škody dlouhodobě pracují.

„Byl to náš záměr, jak co nejlépe navázat světlo na masku chladiče. My jsme tím vlastně chtěli vytvořit jednak unikátní signaturu, která bude jednoznačně rozpoznatelná na silnici mezi ostatními vozy a zároveň tím opticky roztahujeme masku,“ komentuje designér.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Octavia čtvrté generace měla dosud hodně mohutný gril na čumáku. Zdáli diváci vnímali především velký chromový rámeček, aspoň tak to vidí designéři. Takže se rozhodli, že chtějí více zdůraznit tvary auta a roztáhnout ho opticky do šířky. Také z důvodu technologie, která jim umožnila masku o něco snížit, trošku více protvarovat, navázat ji na kapotu, která zůstala původní, a zmenšit chromové orámování, které je ze všech úhlů o něco méně výrazné.

Z nárazníku se také přestěhovala mlhovka. Ta je nově v hlavní lampě schovaná z boku. Vidíme ji při šikmém pohledu.

„V případě tohoto světlometu jsme mohli přejít na systém All Weather Light, kde je kompletní funkcionalita mlhovky nahrazena celým systémem funkcí. Auto má tedy dodatečný reflektor s funkcemi Side Light a Corner Light. A tyto funkce dohromady umí pokrýt veškeré módy potřebné při jízdě. Tedy, nejen jízdu v mlze, ale také pro odbočování nebo jízdu ve městě, kde potřebujeme trošku širší kužel světla, abychom lépe viděli do stran ulic a na značky,“ popisuje Petr Nevřela.

„Celý ten systém funguje automaticky ve spoustě režimů. Rozlišuje, jestli se vůz pohybuje ve městě, jakou jede rychlostí,“ vysvětluje a dodává, že pro vozidlo je prakticky nemožné rozeznat situaci, kdy je mlha. „Proto je tam stále manuální tlačítko, kterým si mlhovku může uživatel zapnout sám. Je to jeden z mála stavů, kde zatím nedokážeme senzory identifikovat. Zbytek už auto obslouží úplně samo,“ uzavírá designér.

Důvodem odstranění mlhovky u nárazníku bylo také to, že chtěli designéři tyto partie opticky vyčistit a také upravit lépe přístup vzduchu ke kolu kanálem, který ústí k pneumatice a vlastně vytváří jakýsi kryt kola. Rotující kolo totiž ničí aerodynamiku vozidla. „Konstruktéři chtěli, aby se ten kanál rozdělil na dva. Je to prý lepší z pohledu aerodynamiky. Kanál je větší, vyšší a rozdělen lištou,“ vysvětluje Alexander Leicht.

Nové plasty a písmena

Při faceliftu se obvykle nemění plechové díly, protože by se musely dělat velké úpravy ve výrobě, takže se opravují jednodušeji obměnitelné plastové kusy. A to je právě případ oživené zádi Octavie, tedy nárazníku a především světel, která se dají relativně jednoduše změnit z pohledu grafiky. Na těch zadních je čirý krycí plast stejný jako doposud, ale jiná je vnitřní struktura, grafické ztvárnění lampy s texturou krystalů prostorově vyrůstajících z červené koncovky.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Také zadní světla mají dvě varianty. Vždy jsou LEDková, ty fajnovější mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.

Alexander Leicht také lehce přemodeloval také nárazník, který má nově trošku jinak členěné prolisy. A poslední výraznější úpravou vzhledu zádi je nový font nápisu Škoda.

Hlídač pozornosti a umělá inteligence

V interiéru se neměnil design. Zvětšila se velikost tabletu infotainmentu u vrcholového provedení, které má 13 palců (základ má 10 palců). Znalí octavie odhalí modifikace, grafiky, logiky, ovládání. Na přístrojové desce a na dalších částech interiéru najdeme nové materiály. Nikde byste v interiéru nové Octavie neměli najít klasický chrom, ten už prý nefrčí. Místo něj je na palubě takzvaný „darkchrom“, méně se leskne, působí luxusním saténovým dojmem. „Je to nový trend, umírněnější než klasický blyštivý chrom,“ komentuje Leicht.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Kromě toho Octavia rozšířila plejádu bezpečnostních prvků. Nová varianta systému rozpoznání únavy a pozornosti řidiče, převzatá z nové generace Superbu a Kodiaqu, využívá vylepšený algoritmus pro přesnější vyhodnocování chování šoféra. „Nový systém sleduje chování řidiče a vyhodnocuje míru jeho možné únavy. Zatímco asistent rozpoznání únavy řidiče vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu. Využívá inovativní algoritmus k rozpoznání krátkodobé nepozornosti (rozptýlení) a dlouhodobé nepozornosti (únavy). Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující,“ popisuje Vítězslav Kodym.

V Bratislavě vyrobili první superb. Na lince nahradil nejmenší škodovku

Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic je nyní součástí standardní výbavy všech modelů. Od vyšších výbav je na palubě 15wattové bezdrátové rychlonabíjení chytrých telefonů s aktivním chlazením. USB-C konektory mají nyní výkon 45 wattů a nabízejí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Poprvé se u Octavie objevuje nová funkce bezklíčového systému, která automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí, nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu.

„Kromě nových a udržitelných materiálů použitých na sedadlech, palubní desce a výplních dveří je nyní standardem 10″ virtuální kokpit mini. Známý 10″ virtuální kokpit s více funkcemi, představený při uvedení čtvrté generace modelu Octavia na trh, zůstává v nabídce i nadále. Poprvé je u modelu Octavia na přání k dispozici infotainment s 13″ displejem. Do hlasové asistentky Laury bude standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci,“ vypočítává mluvčí automobilky Vítězslav Kodym a upozorňuje na premiéry ve výzbroji Octavie v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Nová verze automatického parkování, která je k dispozici pouze s automatickou převodovkou, umí auto samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Ovládá brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed i vzad. Vůz také automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku. Nechybí funkce parkování na dálku, která bude dostupná též pouze s automatem. „Umožní řidiči ovládat manévry automatického parkování, zatímco uživatel stojí mimo vůz a ovládá ho na dálku pomocí aplikace v mobilu. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím Bluetooth, pokud se řidič nachází ve vzdálenosti do čtyř metrů od vozu. Stačí, když v aplikaci zvolí typ parkovacího manévru a směr, kterým chce z parkovacího místa vyjet. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h,“ uvádí Kodym.

RS jen benzinové a silnější

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Škoda Octavia bude po faceliftu k mání se čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými čtyřválcovými motory s výkony od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) u modelu Octavia RS. Nabídka pohonných jednotek začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s 85 kilowatty (115 k) a naftovým motorem 2,0 TDI se stejným výkonem. „Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild-hybridní technologie využívá k ukládání energie do 48V lithium-iontové baterie kapalinou chlazený 48V startér-generátor poháněný řemenem. Tato energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Octavia plachtit se zcela vypnutým motorem,“ popisuje Vítězslav Kodym. Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců, který při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce. Kodym ještě upozorňuje na turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek s vysokou tepelnou účinností.

U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. „Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnější než její předchůdce. Vrcholný benzinový motor modelu Octavia RS má nově výkon 195 kW (265 k), tedy o 15 kW (20 k) více než dříve,“ upozorňuje Kodym. Budackův cyklus je v principu stejný jako Atkinsonův cyklus: kompresní poměr je menší než expanzní poměr – sací ventily se uzavírají ještě před dosažením dolní úvratě.

U obou turbodieselů 2,0 TDI upravené vnitřnosti lépe snižují tepelné ztráty a zároveň zvyšují rychlost spalování. „Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček, a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou,“ popisuje Kodym.

S faceliftem podle všeho končí plug-inhybridní a turbodieselové provedení přiostřené verze RS. „Modernizovaná Škoda Octavia RS je dodávána výhradně s motorem 2,0 TSI o výkonu 195 kW. Motor poskytuje točivý moment 370 Nm a pojí se vždy se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG,“ uvádí Vítězslav Kodym. RS má podvozek snížený o 15 milimetrů, progresivní řízení a elektrohydraulickou uzávěrku diferenciálu. „Octavia RS je nově vybavena originálním sportovním výfukovým systémem s černými koncovkami výfuku,“ dodává mluvčí.

Faceliftová Škoda Octavia čtvrté generace

Premiantka

S více než 7 miliony prodanými vozy je Octavia s jasnou převahou nejprodávanějším modelem značky. Od roku 2016 je nejprodávanějším kombíkem v Evropě. „Octavia je pilířem značky Škoda. Celkem bylo prodáno více než 7,15 milionů vozů ve čtyřech novodobých generacích,“ uzavírá Martin Jahn, člen představenstva značky odpovědný za prodej a marketing.

Vyrábět se bude od dubna a v prodeji bude od května tohoto roku. Vedle závodu v Mladé Boleslavi by se Octavia od léta měla vyrábět i v továrně v Kvasinách, kde se výrobní kapacita uvolnila po nedávném přesunu výroby čtvrté generace modelu Superb do závodu Volkswagen v Bratislavě. Nyní závod vyrábí SUV modely Kodiaq a Karoq.