Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Exkluzivně   14:00
Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází rozpracovaný koncept, který má být slabikářem nové kapitoly značky v Číně, vypadá spokojeně, i když je maketa hotová zatím jen z půlky. Koncept ID. CODE nám vysvětlil a popsal v předstihu v designstudiu ukrytém v lesích u Norimberka.

„Je to první showcar pro Čínu, ale budou ještě další. Na nich ukážeme diferenciaci pro společné podniky, které tam máme s různými automobilkami,“ vysvětluje Andreas Mindt. Značka chce v Číně do roku 2030 představit více než 30 nových modelů.

Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německého výrobce s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. Volkswagen Číňanům vtiskl představu o tom, jak má správné auto vypadat, do té doby znala většina z nich jen jízdní kolo.

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií konceptu ID. CODE pro Čínu

Jenže dnes už je situace výrazně odlišná. Na čínský trh se za poslední dekády vydala většina světových automobilek, které naučily nové ambiciózní domácí značky vyrábět auta. Dnes z toho těží a svět vyděšeně sleduje, jak Čína svou celosvětovou ekonomickou moc rozšiřuje i na autoprůmysl.

Volkswagen po čtyřiceti letech sesadila z trůnu prodejů na čínském trhu domácí automobilka předloni. Předjel ho místní ambiciózní výrobce elektromobilů BYD, který se mimochodem razantně tlačí i do Evropy. V souvislosti se snížením prodeje spalovacích motorů tržní podíl Volkswagenu v Číně loni klesl na 14 z 18 procent v roce 2018.

„Německá automobilka usiluje o rozšíření své produktové řady v Číně, aby přilákala zákazníky zejména v základním a středním segmentu elektromobilů. Současná nabídka koncernu je však cenově vyšší než u mnoha čínských konkurentů, kteří nabízejí pouze elektrické vozy,“ píše Reuters.

Volkswagen oznámil, že plánuje v Číně investovat 2,5 miliardy eur (63 miliard Kč) do rozšíření svého výrobního a inovačního centra ve městě Che-fej v provincii An-chuej.

A všechny nové plány na restart v Číně ponesou podpis Andrease Mindta, alespoň z pohledu designu, kterému u značky Volkswagen začal velet před rokem. Mindt je ostřílený veterán koncernu VW, kromě volkswagenů nesou za osmadvacet let v jeho službách podpis desítky volkswagenů, audin, ale i bentleye i porsche.

Granturismo podle čínských pravidel elektroaut

ID. CODE jsme mohli vidět jako jediní „civilisté“, kteří nepatřili mezi samotné tvůrce z automobilky, nebo nebyli mezi modeláři a řemeslníky, již ho stavěli. V této fázi rozpracovanosti ho vidělo tedy jen pár lidí na světě.

Na pohled je obrovský, při osobním setkání je ten svalnatý dynamicky tvarovaný hatchback se shootingbrakeovou zádí na vyšším podvozku a velkých kolech – říkat mu SUV nebo crossover se mi ale příčí – vyvážený, není agresivně obhroublý. Spíš je to svalnaté granturismo v moderním pojetí, něco, o co se snažilo Ferrari při stavbě svého Puronsangue.

Andreas Mindt klade důraz na proporce. „Máme hodně dlouhou kapotu, ale ta je velmi nízká. V dnešní době z elektromobilů s krátkou strmou kapotou nevidíš nic z přídě. Tady uvidíš tento sval,“ hladí vystouplé linie blatníků, mezi kterými je „utopená“ kapota. Možná je to malá reminiscence na Porsche 911, které si Andreas hýčká v garáži. Protože je to elektromobil s baterií v podlaze a elektromotory u náprav, mohla být kapota opravdu co nejníž. Z toho plyne i to, že je přístrojovka usazena hlouběji, je kratší a netvoří mohutnou hradbu před řidičem, níž je díky tomu i tablet infotainmentu.

„Je to koncept elektromobilu vytvořený pro čínský trh. Analyzujeme ho a tohle se lidem líbí, to od nás očekávají,“ vysvětluje. „Auto má stabilní postoj. Výrazné kulaté blatníky a štíhlé tělo.“ Číňané mají podle šéfdesignéra Volkswagenu rádi fluidní design, proto má ID. CODE vyhlazené tvary s plochami, které plynule „plynou“, navazují na sebe a přetékají jedna v druhou.

Mindtův tým chtěl dát konceptu dojem pohybu. Nešli na to ale obvyklým fíglem s klínovitým obrysem pontonu karoserie, naopak, hrana oken navazující na kapotu je skoro vodorovná.

„Použili jsme vlastně podvozek SUV, ve kterém je tlustá baterie, ale na něj dali subtilní tělo. To je trik, jak udělat karoserii elegantní a nízkou. Dlouhý rozvor, krátké převisy a velká kola dávají autu opravdu pěkné přirozené proporce,“ popisuje Mindt s tím, že právě elektrický pohon umožňuje designérům proporce takto vyvážit a volně si s nimi hrát. Zadní okno je velmi nízké, to je daň za dynamickou siluetu. Světlo do interiéru pouští velká prosklená plocha střechy.

Andreas Mindt ještě upozorňuje na světla, u jejichž tvorby mají dnes díky diodové technologii designéři téměř úplně volné ruce. „S několika vrstvami LED můžeme dát světlu hloubku, můžeme také vytvořit animaci, může se třpytit nebo vás pozdravit,“ popisuje. ID. CODE má být schopen zvládat plně autonomní řízení úrovně 4, ale v reálu je to statický showcar, socha bez interiéru, ten popisují skici, vizualizace a animace.

Čínská mise

ID. CODE se představí na autosalonu v Pekingu, který se koná v termínu od 25. dubna do 4. května. Představuje nejen nový designový jazyk, ale též nový technologický standard budoucích modelů Volkswagen. Nová strategie nese název „V Číně pro Čínu“. „Cílem je ještě těsnější přizpůsobení se specifickým požadavkům zákazníků na největším světovém automobilovém trhu a poskytnout jim přesvědčivou nabídku produktů ve všech relevantních segmentech,“ shrnuje vedoucí produktové komunikace značky Stefan Voswinkel.

Rodina elektrických modelů ID. se do roku 2030 rozroste na celkem 16 modelů. „To zahrnuje pět elektromobilů nové podznačky ID.UX. Volkswagen také postupně představuje elektrické verze svých modelů se spalovacími motory, rozšiřuje své portfolio v Číně o nové, vysoce účinné plug-in hybridy s elektrickým dojezdem přes 100 kilometrů,“ vypočítává Voswinkel. Do roku 2030 má dorazit dvanáct nových spalovacích modelů značky a šest hybridů. „Nová progresivní podznačka ID.UX hraje klíčovou roli také z hlediska profilu Volkswagenu na čínském trhu. S plně elektrickými modely zaměřenými na životní styl je navržena tak, aby oslovila zejména mladší zákazníky.“ První model ID.UX je ID.UNYX, jehož uvedení na trh je plánováno na rok 2024, ten svým pojetím na ID. CODE naváže.

„Značka Volkswagen se již může ohlédnout za 40 lety úspěchu v Číně a my pokračujeme v tomto příběhu do nové éry mobility, čímž potvrzujeme důvěru našich čínských zákazníků,“ řekl Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen. „Spolu s našimi čínskými partnery zahajujeme novou éru mobility v Číně.“

Volkswagen navíc doplní své architektury MQB (spalovací vozy) a MEB (elektromobily) přidáním platforem vyvinutých ve spolupráci s čínskými partnery.

Společnost Volkswagen China Technology Company (VCTC) se sídlem v Hefei vyvíjí první elektrickou platformu skupiny speciálně pro Čínu. „Od roku 2026 mají být na čínské platformě CMP postaveny nejméně čtyři další vstupní elektrické modely. Více platforem umožňuje Volkswagenu nabízet svým zákazníkům ty správné produkty ve všech relevantních segmentech a plnit všechny potřeby,“ komentuje Voswinkel.

Nová platforma s čínským partnerem

Další platformu německý koncern vyvinul se svým čínským partnerem Xpeng. Architekturu pro inteligentní a elektrické vozy plánuje používat v elektromobilech značky VW vyvíjených v Číně od roku 2026. Volkswagen uvedl, že chystá dva modely střední třídy.

„Čínská elektrická architektura automobilce pomůže dosáhnout cíle snížení nákladů na platformu vyvinutou v Číně o 40 procent ve srovnání s platformou MEB vyvinutou v Německu, a to díky snížení počtu řídicích jednotek,“ uvedl koncern. K řízení všech elektronických zařízení architektura využívá centrální počítač a zónovou strukturu. Tato architektura redukuje kabeláž a komponenty v autě, takže se snáz a levněji vyrábí. Lídrem na trhu je, co se týče tohoto typu, americká automobilka Tesla.

„Konkurence je velmi tvrdá a my musíme přizpůsobit svou nákladovou strukturu tak, abychom byli v tomto prostředí konkurenceschopní,“ řekl člen představenstva Volkswagenu a šéf pro Čínu Ralf Brandstätter. „Je to rozhodující krok v našem vývoji inteligentních připojených vozidel určených pro Čínu,“ dodal.

Oznámení navazuje na partnerství uzavřené v loňském roce. Volkswagen koupil 4,99procentní podíl ve společnosti Xpeng za přibližně 700 milionů dolarů (16,6 miliardy Kč) s plánem společně uvést do roku 2026 na trh dva modely elektromobilů značky Volkswagen.

Automobilky uvedly, že jejich úspory z rozsahu a spolupráce v oblasti platformy a softwaru sníží náklady a zkrátí dobu vývoje o 30 procent.

„Volkswagen posiluje svůj ekosystém výroby, vývoje, nákupu a výroby baterií v Číně. Do konce roku se počet zaměstnanců v samotném R&D centru v Anhui rozroste na 3000 odborníků. Značka také zintenzivňuje lokalizaci, aby dosáhla výrazně kratších vývojových cyklů,“ dodává další krok v restrukturalizaci čínských aktivit automobilky Voswinkel. „Čínští partneři jako XPENG, Horizon Robotics a Thundersoft mají být integrováni do procesu vývoje v rané fázi. Zaměstnanci společného podniku CARIZON s Horizon Robotics a společného podniku CARThunder s Thundersoftem se zabývají vývojem inovativních systémů pro autonomní řízení, infotainment a konektivitu,“ uzavírá mluvčí značky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

Renault 5 se stane v roce 2024 prvním vozem automobilky, který vyjede na nové...

VIDEO Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...