Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

  • 8
Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let. Studiem prošly návrhy aut pro automobilové giganty jako Ferrari, Mitsubishi či Peugeot. Ale třeba i olympijská pochodeň nebo láhev pro Mattoni. Podpis Pininfariny nese také traktor od Zetoru.

Paolo Pininfarina strávil ve vedení společnosti 16 let. Firmu, která je pojmenována po jeho dědečkovi Battistovi „Pinin“ Farinovi, převzal v roce 2008 po náhlém tragickém skonu svého bratra Andrey při nehodě na motocyklu.

Šéf italské firmy, která vytvořila lahev na mattonku, se zabil na motorce

Battista Farina byl desátým z jedenácti dětí, proto si vysloužil přezdívku „Pinin“, která v nářečí kraje Piemonte odkazuje na nejmladšího bratříčka. Battista si na ni tak zvykl, že si následně své jméno změnil na Pininfarinu a své nové příjmené proslavil po celém světě.

Legendární společnost byla od 50. let dvorním designstudiem Ferrari, do doby, než si automobilka založila své vlastní studio, úzká spolupráce skončila v roce 2012. Battistův syn a Paolův otec Sergio, dokázal přesvědčit Enza Ferrariho, aby přistoupil k uložení motorů uprostřed mezi sedačky a zadní nápravu, uvádí magazín Autoforum.

Velmi těsné bylo též partnerství s francouzským Peugeotem.

Studio usídlené v Cambianu na okraji Turína pracovalo i pro další slavné značky jako je Maserati, Cadillac, Alfa Romeo, Ford, Volvo či Lancia. Nyní, patří k významným klientům firmy asijské automobilky, především z Číny, ale kupříkladu i vietnamský VinFast. Ostatně více než tříčtvrtinovým vlastníkem společnosti je dnes indický koncern Mahindra, mimo jiné též výrobce vlastních stejnojmenných aut.

Paolo Pininfarina u konceptu Pininfarina Sergio

Slavná jména a české stopy

Pininfarina se ovšem nevěnuje jen návrhům aut, Češi znají kupříkladu láhev minerální vody Mattoni nesoucí podpis tohoto italského studia. Společnost rovněž vytvořila design olympijské pochodně pro zimní hry v Turíně 2006.

Design vyšlechtěný slavným studiem pak vozí i moderní zetory. Slavná česká značka si nechala od Pininfariny vytvořit před deseti lety koncept traktoru a jeho designový jazyk nyní používá.

OBRAZEM: Zetor vymóděný od slavného studia Pininfarina v plné parádě

Firma v minulosti též vyráběla auta pro své partnerské značky, mimo jiné Mitsubishi, Ford nebo Volvo, posledním vozem vyráběným v továrně Pininfariny byla Alfa Romeo Brera, jejíž produkce skončila v roce 2013.

Studio Pininfarina nese jméno svého zakladatele Battisty „Pinin“ Fariny, ve vedení firmy se pak střídali jeho potomci. Ovšem šéfdesignérský post obsazovali po Battistovi jiní, opravdoví velikáni automobilového designu. Exkluzivní rozhovor s jedním z nich, Fabiem Filippinim pro iDNES.cz čtěte zde.

Vytvořil Renault Megane, teď musí nakreslit nové ferrari

Ve studiu působil také slovenský designér Branislav Maukš, který následně pomáhal zakládat v Česku designstudio společnosti Aufeer, rozhovor s ním čtěte zde.

Slovenský designér, který maluje ferrari: Jsem stará škola, začínám s tužkou

Vzpomínky na předky

Paolo Pininfarina byl tedy především manažerem. Uznávaným šéfem firmy. Narodil se 28. srpna 1958 v Turíně. Vystudoval tam strojní inženýrství a vyrazil na zkušenou do zahraničí, zkušenosti nabíral ve společnostech Cadillac, Honda či General Motors. Do rodinné firmy nastoupil v roce 1982, kdy převzal roli prezidenta a generálního ředitele Pininfarina Extra, dceřiné společnosti specializující se na nábytek, architekturu, nautiku, letectví a průmyslový design.

O šest let později, v roce 1988, se stal členem představenstva společnosti a v roce 2002 vstoupil do řídícího výboru, v roce 2006 se stal viceprezidentem a v roce 2008 prezidentem po náhlé smrti svého bratra Andrey, kterého srazil z jeho vespy senior za volantem vozu.

Ferrari Sergio se překvapivě dostalo do výroby, vzniklo šest kusů

Jako šéf firmy musel Paolo čelit velkým těžkostem. Kromě tehdy bující globální ekonomické krize to byl především hlavně rozchod s Ferrari a ukončení produkce aut.

„Firma se tak postupně dostávala do problémů, z těžkostí ji ovšem dokázal dostat právě Paolo. Ten se dokonce zasloužil o vstup partnera v podobě indického koncernu Mahindra, díky čemuž studio neskončilo v propadlišti dějin,“ popsalo Autoforum.

Pod Paolovým vedením vzniklo například Ferrari Sergio, speciál postavený na základech modelu 458 Spider a nesoucí jméno jeho otce. Dalším z jeho projektů byl například elektrický automobil „Pininfarina Battista“ nesoucí jméno Paolova dědečka, představený na autosalonu v Ženevě 2019. Při představení hypersportu s technikou Rimacu Nevera Paolo řekl: „Sen se stal skutečností. Můj dědeček vždy předvídal, že jednoho dne bude existovat řada aut nesoucích logo Pininfariny,“ Firma pod jeho vedením také navrhovala vysokorychlostní vlaky a budovy.

Paolo Pininfarina zemřel v úterý 9. dubna 2024 po dlouhé nemoci. Zanechává za sebou manželku Ilarii, matku Giorgii a svých pět dětí.

„Vyjadřujeme hlubokou soustrast,“ uvedl generální ředitel společnosti Pininfarina Silvio Angori. Kdo zesnulého Pininfarina v čele firmy nahradí, zatím není jasné.

Designér Sergio Pininfarina: Muž, který oblékl Ferrari F40

Osobní setkání

Paolo Pininfarina (vpravo) a Emerson Fittipaldi (druhý zprava) na Mezinárodním autosalonu v Ženevě v roce 2017

Paola Pininfarinu osobně potkal Radek Laube, expert na automobilový design, bývalý šéfredaktor dnes už neexistujícího renomovaného magazínu AutoDesign&Styling a spolupracovník iDNES.cz. „Potkal jsem se s ním na ženevském autosalonu v roce 2011, když jsem mu předával cenu za automobilový design, kterou uděloval náš časopis. Mezi koncepty tehdy naše porota vybrala Pininfarina 2uettottanta jako nejlepší showcar roku. Paolo Pininfarina měl velkou radost a ještě po letech jsem pak při návštěvě studia Pininfarina viděl naší trofej vystavenou ve vstupní hale na čestném místě mezi ostatními cenami za design,“ popisuje Radek Laube.

Krasavci a příšery se sjeli do Ženevy. Podívejte se na nejošklivější auto autosalonu

„Přes obvyklý shon ženevského autosalonu, kde mělo italské studio vždy výsadní postavení, probíhala naše schůzka ve velmi přátelském a uvolněném duchu. Tehdy jsme také s kolegou Jindrou Duškem začínali chystat konferenci Auto Design Prague. Měl to být první ročník, nemohli jsme se vykázat předchozími ročníky a neměli jsme proto ani nějaká velká očekávání, ale napadlo mě se trochu drze Paola zeptat, zda by neměl chuť dorazit jako hlavní řečník. Studio Pininfarina tehdy v České republice mělo byznys s Mattoni, pro které navrhovali lahve. Termín konference byl až za půl roku a Paolo řekl, že musí v tu dobu být na jiné akci v Brazílii, ale na místě hned přislíbil, že pošle místo sebe tehdejšího šéfdesignéra studia Fabia Filippiniho. A tak se také stalo,“ oceňuje důvěru sympatického Itala.