Meziročně stoupl počet zraněných, a to o 1 501 na 25 687 lidí. Na tiskové konferenci to v pátek uvedli první náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch a ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý.
„Každých pět a půl minuty se v České republice v roce 2023 stala dopravní nehoda, každých 20 a půl minuty byla při nehodě zraněna osoba a každých 19 a čtvrt hodiny došlo k usmrcení osoby v souvislosti s dopravní nehodou,“ řekl Zlý.
Nejtragičtějším měsícem byl v roce 2023 červen, kdy na silnicích zemřelo 51 lidí. Nejméně obětí nehod bylo v únoru, listopadu a prosinci, kdy při nehodách zahynulo vždy 27 lidí. Nejčastěji, ve více než pětině případů, se podle policistů nehody staly kvůli tomu, že se řidič plně nevěnoval řízení.
Nejvíce nehod evidovala v loňském roce policie v pátek, nejméně v neděli. Nejtragičtějším dnem byly podle Zlého opět pátky.
Na silnicích zemřelo v prvním pololetí 225 lidí. Nejtragičtější byl červen |
Nejtragičtějšími příčinami nehod bylo přejetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a nevěnování se řízení vozidla.
Příčiny dopravních nehod podle šéfa dopravní policie svědčí o tom, že se řada účastníků nehod chová nezodpovědně či přímo bezohledně. „O tom svědčí i některé dopravní nehody, při kterých hrál značnou roli alkohol nebo například návykové látky, anebo přeceňování svých schopností, nepřizpůsobení rychlosti, překračování rychlostních limitů a podobně,“ řekl Zlý. Nehod, kde byl viník pod vlivem alkoholu, se loni stalo 4 766, meziročně o 12 více. Zemřelo při nich 34 lidí.
Chodců loni při dopravních nehodách zemřelo 74, nejvíce v lednu a v únoru, nejméně v červnu a v červenci. Vyšší počet usmrcených v zimních měsících souvisel podle Zlého se sníženou viditelností. Ředitel však upozornil, že ve 24 případech z celkového čísla nešlo o typické chodce, ale lidi, kteří například vystoupili z auta na vozovku, leželi na silnici a byli přejeti nebo přebíhali dálnici.
Nejvíc nehod bylo ve Středočeském kraji
Cyklistů zemřelo loni na silnicích 39, řidičů motocyklu 70. „Pokud si porovnáme čísla s předchozím rokem, k dramatickému nárůstu došlo u usmrcených řidičů motocyklu, a to o 12 osob,“ uvedl Zlý.
Nejvíce nehod s následky na zdraví nebo životě se stalo v roce 2023 ve Středočeském kraji, kde jich bylo 80. Nejméně takových nehod, konkrétně 15, bylo v Karlovarském kraji.
Naprostou většinu ze všech nehod, téměř 80 000, zavinili řidiči motorových vozidel. Lesní zvěř či domácí zvířata způsobily přes 11 000 nehod, řidiči nemotorových vozidel zhruba 3 600 nehod. Chodci v roce 2023 podle policie mohli zhruba za tisícovku dopravních nehod.
Policie na počátku roku informovala o tom, že loni při nehodách zemřelo 462 lidí. Podle Zlého je rozdíl způsoben administrativními pochybeními, kdy byly později zemřelé osoby evidovány jako oběti nehod, v některých původně započítaných případech šlo také o sebevraždy.
Loni policie zaznamenala 508 995 přestupků. To je nárůst o 42 727. Nárůst eviduje prakticky ve všech oblastech, i v těch přísně sledovaných, jako je řízení podle vlivem alkoholu a návykových látek. Loni jich zaznamenali 7 474, o 2 275 více než před rokem.
Dalším nešvarem, které se podle náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha v Česku rozmáhá, jsou koloběžky a elektrokola. I tady se počet přestupků výrazně zvýšil, jejich uživatelé navíc patří k zranitelným účastníkům silničního provozu.
Konkrétně bylo loni v Česku 499 nehod s účastí koloběžek, 403 jich koloběžkáři způsobili, čtyři zahynuli. Osmdesát šest procent nehod způsobili elektrokoloběžky. Téměř 40 procent nehod koloběžkářů bylo pod vlivem alkoholu.