Slavná aféra Dieselgate, která nejprve zasáhla v roce 2015 koncern Volkswagen a následně padlo podezření z manipulace s emisními testy i na další výrobce, silně ovlivnila další vývoj autoprůmyslu. Pokuta nově udělená americkému Cumminsu může mít podle amerických médií negativní dopad na budoucnost dieselových motorů.
Dieselgate: Konec éry aut začal v roce 2015, výrobci v elektrické defenzivě |
Americké ministerstvo spravedlnosti se s Cumminsem dohodlo na rekordní pokutě ve výši 1,675 miliardy dolarů podle zákona o čistém ovzduší. Cummins popírá pochybení, ale spekuluje se ještě o dalších pokutách pro firmu. „Společnost nenašla žádný důkaz o podvádění na této úrovni ze strany svých zaměstnanců a popírá jakoukoli touhu spáchat podvod,“ uvedl Cummins.
Podle agentury Reuters se jedná o největší pokutu, která kdy byla udělena podle zákona o čistém ovzduší, a druhé největší ekologické vyrovnání po pokutě ve výši 20,8 miliardy dolarů udělené společnosti BP za havárii na těžební plošině Deepwater Horizon v Mexickém zálivu. Unikající ropa v dubnu 2010 vytvořila největší ropnou skvrnu v dějinách.
Konstantní tlak
Pod neustálým tlakem na zpřísňování emisních předpisů ze strany americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) se výrobci motorů uchýlili k manipulacím s údaji o emisích. Od vypuknutí původní Dieselgate bylo mnoho automobilek přistiženo při švindlování při emisních testech.
Stáda krav, robustnost a rychlost. RAM 1500 Limited nese duch Ameriky |
Dodavatel motorů pro nákladní vozy a pickupy Cummins je tak nejnověji trestaným hříšníkem. Americké ministerstvo spravedlnosti tvrdí, že v letech 2013 až 2019 bylo asi 630 tisíc dieselových vozidel RAM vybaveno zařízeními snižujícími emise a dalších 330 tisíc mělo být vybaveno nespecifikovanými pomocnými zařízeními pro čachry s emisemi od roku 2019 do roku 2023.
„Předběžné odhady naznačují, že odpojovací zařízení na některých motorech Cummins způsobila, že produkovaly tisíce tun přebytečných emisí oxidů dusíku,“ okomentoval americký generální prokurátor Merrick Garland. „Zranitelné komunity se s větší pravděpodobností zdržují v blízkosti dálnic, kde se tyto škodlivé emise koncentrují, takže tato dohoda je zásadní pro pokrok naší agendy v oblasti ochrany životního prostředí,“ dodal Michael Regan z EPA.
Přibližně 960 tisíc ramů tedy údajně používá odpojovací nebo pomocná emisní zařízení. Všechny mají pod kapotou 6,7litrový přeplňovaný řadový šestiválcový vznětový motor Cummins ISB (motor řady Cummins B dnes vyráběný v různých konfiguracích od roku 1984 ve třetí generaci, šest-sedmička je největší variantou). Cummins ISB je základní motor modelů Dodge/RAM Heavy Duty 2500 a 3500, které produkují podle verze 112 až 313 kW a 827 až 1 458 Nm točivého momentu. V současnosti je to největší řadový šestiválec vyráběný pro lehký nákladní vůz (pick-up), pohání však i slavné žluté americké školní autobusy.
Americký dinosaurus vás nesežere, vystačí s naftou. Obří pick-up v testu |
„960 tisíc vozidel bylo staženo a software řízení emisí bude aktualizován,“ uvedla firma Cummins. Vlastník značky RAM, americko-italsko-francouzký koncern Stellantis, odmítl záležitost komentovat, vyřešení problému pravděpodobně nechal na svém dodavateli. Cummins v reakci uvedl, že očekává dodatečné náklady ve výši asi 2,4 miliardy dolarů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 „na vyřešení těchto a dalších souvisejících záležitostí zahrnujících přibližně jeden milion aplikací pick-upu ve Spojených státech“.
Americké ministerstvo spravedlnosti zatím neupřesnilo, jaký typ nepovoleného zařízení měl Cummins údajně používat. V podání jiných automobilek šlo o software v řídicí jednotce automobilu, který dokáže zjistit, kdy je vozidlo podrobeno zkouškám emisí, a změní chování motoru, aby produkoval CO2 a NOX v požadovaných limitech.
Agentura Reuters uvádí, že Cummins v dubnu 2019 oznámil, že interně reviduje proces certifikace emisí a dodržování předpisů. Američtí regulátoři prověřují od roku 2022 pick-upy Nissan Titan z modelových let 2016 až 2019 s pětilitrovým turbodieselem Cummins. Firma uvedla, že vyvíjí novou kalibraci softwaru a opravu hardwaru a stahují vozy do servisů. Cummins na pokrytí nákladů na stažení RAM a Titanu vyčlenil 59 milionů dolarů.
Známý hříšník
Cummins je pro EPA „známou firmou“. Téměř o deset let dřív, než vypukla aféra Dieselgate, prokázala EPA falšování emisních testů sedmi americkým výrobcům naftových motorů, včetně právě Cumminsu. Médii tehdy případ jen prošuměl, souhrnná pokuta pro výrobce činila miliardu dolarů.
Ekologové z něj dostanou psotník. Plnotučnou amerikou jsme projeli Ameriku |
Původní – mohutně medializovaná – aféra Dieselgate odstartovala též v USA. Kolem roku 2000 se Volkswagen rozhodl dobýt americký trh. A s něčím velmi nepravděpodobným – dieselovým motorem. Prostě věřil, že naučí Američany jezdit s úspornými motory na palivo, které v mysli tamního automobilisty patří výhradně do kamionů. Jenže značka opakovaně nedokázala své motory upravit tak, aby splnily přísné emisní parametry. A tak se pustila méně legálními cestami. Reuters uvádí, že Volkswagen urovnal občanskoprávní a trestní žaloby v USA vyvolané emisním skandálem v celkové výši víc než 20 miliard dolarů. Software podvádějící s emisemi být v celkem v 11 milionech aut po celém světě, včetně škodovek.
„V srpnu 2022 se americký podnik Fiat Chrysler Automobiles – nyní část Stellantisu – přiznal ke zločinnému spiknutí a zaplatil téměř 300 milionů dolarů za vyřešení mnohaletého vyšetřování podvodu s dieselovými emisemi na ministerstvu spravedlnosti USA. Společnost byla rovněž odsouzena k tříleté podmínce,“ připomíná Reuters.