Přes klientskou zónu Jenda mohou lidé podat novou žádost o příspěvek, v další fázi ho mohou sami spravovat a dodávat potřebné dokumenty. „Jedna z klíčových novinek je, že klienti mají například u příspěvku na dítě povinnost v každém kvartálu doložit své příjmy. Nové funkce vám řeknou, co musíte udělat. Zároveň vám pošleme i SMS, abyste na to nezapomněli,“ uvedl Trpkoš.
Po založení žádosti systém vygeneruje, jaké povinnosti klient má a jaké dokumenty má případně doložit. K informacím o průběhu vyřizování žádosti má občan v systému kdykoliv přístup.
Dvě nové online žádosti v klientské zóně Jenda mohou klienti využít už od úterý. Vrchní ředitel ministerské sekce informačních technologií však upozornil, že je projekt v pilotní fázi a komfort používání se bude zvyšovat.
O rodičovský příspěvek lze žádat online. Během pár minut, slibuje ministerstvo |
„Rodičovský příspěvek zvládají lidé vyřídit za dvě minuty. Dříve si kvůli tomu museli vyčlenit celý den, aby se mohli dostavit na úřad. Právě příspěvek na dítě už polovina žadatelů řeší digitálně,“ raduje se Jurečka, který vyzval občany k zaslání zpětné vazby.
„Měříme, co se občanům líbí a nelíbí, abychom se mohli zlepšovat. Zpětná vazba je skvělá například v tom, že nás lidé vyzývají k tomu, aby byly některé formulace přesnější. Díky tomu bude prostředí komfortnější,“ vysvětlil ministr práce a sociálních věcí.
Spolupráce s poštou
Cílem ministerstva práce a sociálních věcí je do budoucna zefektivnit celý proces a získávat potřebná data od partnerů, například od zaměstnavatelů či z katastrálních úřadů.
MPSV chce v budoucnu spolupracovat s Českou poštou, aby zvýšilo počet míst, kde lze žádost podat. „Kdo nemá doma přístup k internetu či k technologiím, bude moci přijít na pobočku pošty, kde mu bude personál schopen pomoct,“ nastínil Jurečka.
Na zavření části pošt doplácejí hlavně senioři, trápí je delší cestování |
V klientské zóně Jenda budou mít lidé v následujících letech možnost řešit například rekvalifikace, žádosti o podporu. V plánu je také digitalizace dávek pro osoby se zdravotním pojištěním. „Až toho dosáhneme, zhruba 80 procent interakcí mezi klientem a resortem bude probíhat digitálně,“ věří Trpkoš.
„Jedná se o další výrazný pokrok v oblasti digitalizace na našem resortu, o zvýšení kvality služeb pro občany České republiky. Posouváme státní správu o kus dál na úroveň 21. století,“ dodal ministr.
Klientská zóna Jenda
V procesu digitalizace pokročilo Ministerstvo práce a sociálních věcí významně již v srpnu 2022, kdy začala fungovat klientská zóna Jenda jakožto pomocník při žádosti o jednorázový příspěvek na dítě.
Jedním z výsledků je zrychlení celého procesu. Možnosti požádat o příspěvek z pohodlí domova bez čekání ve frontách na úřadu využívá stále více lidí. Průměrná doba vyřízení rodičovského příspěvku se během tří měsíců zkrátila o třetinu.
Vláda kývla na zvýšení rodičovského příspěvku od ledna na 350 tisíc korun |
„Další výhodou formuláře v Jendovi je i to, že žadatel vidí, v jakém stavu zpracování je jeho žádost. Při podání osobně na podatelně nebo datovou schránkou je v jakémsi informačním vakuu a neví, zda dávku dostane a kdy. V Jendovi může vše kontrolovat online,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce informačních technologií MPSV Karel Trpkoš.
O Jendově popularitě se ministerstvo přesvědčilo i díky dotazování, ve kterém žadatelé vyjadřovali svoji spokojenost, jehož výsledkem byla známka 1,4.