Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínská vespa za pár kaček překvapila. Na elektřinu dosviští daleko

Svezení na elektrickém retro skútru ViaGo je jedno velké překvapení, zaujme dojezdem i ovladatelností.

Český distributor SWS uvedl koncem léta na tuzemský trh vlastní značku elektrických skútrů a motorek ViaGo. Má ambice stát se významným hráčem na lokálním trhu elektromobility. Z nabídky zahrnující malé skútry pro jízdu bez řidičského průkazu až po výkonnější stroje s dojezdem přes 100 km či specializovaný model pro využití v oblasti doručovacích služeb jsme vyzkoušeli model Bologna. Už svým jménem stvrzuje, že chce být za italského elegána.

Nejsilnější ze skútrů čínské provenience budí v ulicích Prahy zájem kolemjdoucích i kolemjedoucích. Kromě líbivého retro designu inspirovaného slavnou italskou Vespou, zaujme dvoubarevným lakováním s množstvím chromovaných doplňků.

Nezvykle působí i to, že se pohybuje v podstatě neslyšně. To je nezvyk i pro posádku. Slyšíte odvalování pneumatik, šustění větru a jinak jen hluk okolí. Zrcátka se neklepou, žádný přenos vibrací od motoru, prostě nic. Už vás nebudou brnět prsty na rukou ani nohy ve stupačkách. Jen při brzdění motorem a následné rekuperaci je slyšet drobné cvakání.

ViaGo Bologna v číslech

  • hmotnost včetně baterie: 125 kg
  • nosnost: 150 kg
  • dojezd na jedno nabití: až 100 km
  • hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu
  • motor o výkonu 4 000 W
  • baterie lithiová s kapacitou 40 Ah
  • doba nabíjení 5–6 hodin
  • cena: od 49 990 Kč

Technologie rekuperace posouvá využitelnost Bologni o hodně vpřed. I ten, kdo to má do práce třeba 40–45 kilometrů. Zvládne dojet tam i zpět celkem bez omezení. V táhlých klesáních pak i drobným brzděním motorem, třeba při dojíždění na semafor, dokážete o dost prodloužit dojezd. I na indikátoru stavu baterie je vidět, jak políčka přibývají.

Po zapnutí zapalování naběhne multifunkční displej, kterému dominuje digitální rychloměr a indikátor stavu baterie. Kromě údaje, o napětí baterie ve voltech, už jsou ostatní ukazatele srovnatelné s klasikou.

Motorka je tedy v pohotovostním stavu, světla svítí, vše čeká už jen na volbu jízdního režimu a povel „plynové“ rukojeti. Stejně jako u benzinových modelů pravým palcem „nastartujete“ a můžete vyrazit. V téhle fázi si násobným stiskem „startéru“ můžete navolit jeden ze tří jízdních režimů. Liší se maximální rychlostí (1: 45 km/h, 2: 65 km/h, 3: 85 km/h) a pozvolnějším náběhem výkonu.

Bologna je nejsilnější model značky a je fakt, že čtyři elektrické kilowatty jí udělují velice slušnou dynamiku. Devízou je, jako u všech elektrických pohonů, vysoký točivý moment v celém rozsahu otáček. Od „volnoběhu“ tak máte k dispozici plný zátah.

Do zhruba pětašedesátikilometrové rychlosti je to srovnatelné s benzinovou dvěstěpadesátkou. Na křižovatkách se nemusíte bát nacpat dopředu, protože z aut vám nebude stačit prakticky nikdo.

Napříč Prahou

Hned první testovací trasu jsme zvolili úmyslně celkem náročnou, co do vzdálenosti i typu komunikací. Náš testovací jezdec žije za Prahou, 38 kilometrů od redakce. Cesta tedy prakticky přes celou Prahu s tím, že první část vede po Jižní spojce, kde musíte jet celkem rychle, abyste nezdržovali a bylo to bezpečné pro vás i ostatní.

Možná trochu z obavy, aby baterie vydržela cestu tam i zpět, vyjíždíme na cestu s navoleným druhým stupněm výkonu. Pocitově se pak Bologna chová zhruba jako benzinová stopětadvacítka. Maximální rychlost na „ dvojku“ je 69 km/h. V dopravní špičce se stejně víc jet nedalo. Rozhodně jsme nikoho nezdržovali. Z přibývajícími kilometry nás přešel strach z dojezdu, protože baterka ubývala velmi pomalu, a tak jsme využívali naplno výkon motorky.

O to větší překvapení bylo, když po 38 kilometrech celkem svižné jízdy, ubyla z měřáku kapacity baterie jen jedna kostička, a napětí se snížilo z 83 na 73 voltů. Než se dostanete do stavu, kdy se vám rozsvítí „rezerva“ musíte takových kostiček spotřebovat sedm! Ono by se poté vybíjení baterie, s ubývajícím napětím, zřejmě zrychlilo.

Nicméně rekuperace hospodaření s energií baterie zásadně prodlužuje. Stačí pár sjezdů z kopce, zaklapnutí plynu při dojezdu ke křižovatce a baterie se oživí přísunem proudu od zadního kola.

Cesta opačným směrem proběhla podobně. Vyrážíme v sedmi stupních na prochladlém skútru s obavou, zda se studené noční stání na kapacitě baterie nějak nepodepsalo. Ale nepozorujeme nic. Po kilometru přepínáme na nejvyšší výkon a svištíme po rovinkách před Prahou rychlostí až 86 km/h.

Se zátěží 85 kilogramů ubírá motorka do stoupání jen nepatrně. Na trase nebyl kopec, kde by rychlost klesla pod osmdesátku. Po 40 minutách jízdy dojíždíme na pražský Smíchov opět se ztrátou jedné kostičky z indikátoru stavu nabití baterie

Pozor na plynu

Chování motorky za jízdy je celkem čitelné. Těžiště je fous výš, protože baterie je přímo pod sedlem řidiče. V místech, kde spalovací skútry mají úložný prostor – klidně pro dvě helmy, máte poměrně slušné závaží ve formě lithiové baterie. Naladění tlumičů je spíš tvrdší a na rozbitou Prahu až zbytečné. Brzdy nejsou příliš jedovaté. Mají příjemný náběh a dají se dobře dávkovat.

Určitou dávku opatrnosti to chce při manipulaci s plynovou rukojetí, která je dost strmá. Při otáčení, popojíždění v kolonách či motání se v úzkých uličkách je lepší si zvolit nižší výkonový stupeň. Stačí málo a na vlhkých kostkách se zadní kolo protočí, ani nevíte jak.

Naopak velkým pomocníkem při manipulaci je zpátečka. Přidržením tlačítka R na levé rukojeti se po přidání plynu rozjede motorka dozadu. Jen malou rychlostí, ale nemusíte se s její hmotností prát, když chcete couvnout do vrat nebo vám nevyšla otočka v těsném prostoru.

Praktičnost Bologni zvyšuje i možnost rychlé výměny baterie, která je jednoduše vyndavací. Pokud nechcete nabíjet přes konektor na motorce, odklopíte sedadlo, odpojíte konektor a za sklopné madlo vytáhnete baterii. Pokud budete mít druhou, nemusíte čekat na dobití a rovnou vyrážíte. Až po čase baterie degraduje, máte výměnu za novou, asi tak za pět minut hotovou.

S neustále se zhoršující dopravou, začínají být skútry zajímavou alternativou cestování po městě. Cesta do práce sice už není tak komfortní, jako autem, ale zato rychlá. Pohon na elektřinu to svým tichým provozem celé posouvá ještě o kousek dál.

Prodejci motorek a skútrů si pochvalují, jak jdou poslední dva roky skútry na odbyt. Roli hraje i teplé počasí, které jen letos prodloužilo motorkovou sezonu téměř o dva měsíce. A v ulicích měst je to znát.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

Výrok, že za každý elektromobil, který nebudete dobíjet, může provozovatel...

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...