Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobíjecí zuřivost. Na fronty u nabíječek musí v Anglii dohlížet policie

K dobití elektromobilu už v Anglii nestačí jen správný konektor. Chce to i ostré lokty, a být tak trochu ranní ptáče. Jinak bez mnohahodinového čekání ve frontě nakrmíte baterii jen stěží. Situace nehezky graduje, řidičům tečou nervy. Obsluha dobíjecích stanic si kvůli tomu pronajímá ochranku.

jen navýšení počtu dobíjecích stanic problém anglické elektromobility nevyřeší. Chce to modifikaci celé elektrické sítě. | foto: Profimedia.cz

Kde ve staré dobré Anglii končí civilizace? Pokud budete hodnotit její rozšíření dostupností dobíjecích stanic pro elektromobily, je to prosté. Londýn a jeho širší okolí, včetně hrabství Hampshire, a Západního a Východního Sussexu, civilizací jsou. Na každých sto tisíc obyvatel tu připadá průměrně 48 dobíjecích stanic.

Přímo v londýnské City je ten přepočet ještě vyšší, dostupných dobíječek na sto tisíc obyvatel tu stojí 131. Pokud ale z těchto regionů zamíříte kterýmkoli směrem, začne dobíjecích stanic nápadně ubývat. V Devonu nebo Norfolku jich při stejném poměru obyvatel víc než 36 nenapočítáte.

Civilizace pak definitivně končí někde nad Cambridge. Dál, směrem k Yorkshire, Manchesteru nebo Cumbrii, osciluje počet dostupných dobíjecích stanic na sto tisíc obyvatel mezi 20 a 30. Je to problém?

Vzhledem k tomu, že po asfaltu anglických silnic už nyní jezdí přibližně 850 tisíc elektromobilů a že každé dva z deseti nových vozů registrovaných v posledních měsících byly elektromobily, tak rozhodně ano. Hrdí majitelé vozů na baterky je totiž nemají „mimo civilizaci“ kde dobíjet.

Špička a fronty jsou každý den

Ráno průměrného nelondýnského majitele elektromobilu tak začíná mnohem, mnohem dřív. A bez čaje a toustu. „Vstávat mezi čtvrtou a pátou ranní a vyrazit bez snídaně k dobíjecí stanici,“ popisuje svůj pravidelný rituál jeden z řidičů. „Jen tak je šance, že se u dobíječky zařadíte do fronty mezi prvními.“

Ti, co přijedou později – až za denního světla – si musí počkat. Někdy až šest hodin. Což znamená, že na naplánované schůzky a do práce ten den včas určitě nedorazí. A přitom mohou rozpačitě sledovat, jak si na čerpacích stanicích hned vedle dobíječek doplňují nádrže řidiči vozů se spalovacími motory. Těm zastávka zabere necelé minuty, zatímco oni „plnou“ pod půl hodiny nenaberou.

Dobíjet můžete maximálně tři hodiny. Ve frontě si ale můžete postát i šest hodin.

Není pak překvapením, že u přeplněných dobíječek mají majitelé elektromobilů nervy na pochodu. Svou negativitu, a někdy i agresi, pak mají tendenci vybíjet si na svém okolí. Anebo na zaměstnancích společností, které benzínky a dobíječky provozují.

Své o tom ví i Ken McMeikan, šéfmanažer Moto Hospitality. Jeho společnost provozuje v Anglii 59 benzínek se 49 dobíjecími stanicemi. Nejvíc na celých ostrovech. Popisuje, že zatímco dřív se hodně hovořilo o tzv. range anxiety, obavách z toho, že s poloprázdnou baterií nestihnete dojet k nejbližší dobíječce, teď zažívají spíš cosi jako charge rage, dobíjecí zuřivost.

„Já naprosto chápu, že lidé potřebují jezdit se svými elektromobily bez obav z dojezdu, bez dlouhých front a bez zmatků,“ říká. „Nicméně tohle všechno teď běžně zažíváme. A už nejen během sezonní špičky – Vánoc, Velikonoc, prázdnin – ale prakticky pořád.“

Představa, že za takové situace nedostatku dobíjecích stanic vláda schválila mandát, který uměle diktuje navýšení prodejů elektromobilů – a tím i prodloužení front – ho osobně netěší. Už proto, že celá situace nemá tak snadné řešení, jak si oni nabroušení řidiči myslí.

Místo ropné krize elektrická

„Naše zaměstnance viní z toho, že na stanicích Moto máme málo dobíjecích stanic,“ říká McMeikan. „My jich tam ale víc dát nemůžeme. Nedisponujeme dostatečným připojením k elektrické síti. Síť na takový nápor není stavěná, a bez ní nemůžeme instalovat dobíječky v takovém počtu, aby pokryly nárůst poptávky.“

V Gridserve nedostatek elektřiny vyřešili radikálně. S pomocí naftových generátorů.

Napětí a nevybitá energie narůstá jen kolem předlouhých front u dobíjecích stanic, za volanty elektromobilů. Slovních i fyzických konfliktů přibývá, a část ataků míří na zaměstnance společnosti Moto. McMeikan byl proto nucen na exponovaných stanicích využít služeb bezpečnostních agentur, které dozírají na klidný průběh dobíjení. Na několika místech asistuje svou přítomností i policie.

Pochopitelně že nic z toho komfort řízení elektromobilu v Anglii nezvyšuje, a řidiči vozů na baterky houfně pomýšlejí na návrat ke spalovacím motorům. Ne tedy napořád, ale aspoň na dalších deset let. Dřív totiž vytvoření funkční dobíjecí infrastruktury neočekávají ani ti největší optimisté.

V Británii poručí trhu, na prodej elektroaut mají povinné kvóty

„O problému jsem opakovaně hovořil s Jesse Normanem, vládním poradcem ze správy Národních dálnic,“ dodává McMeikan. „To jsou ti, kteří jsou skutečně odpovědní za provozuschopnost silniční sítě a za zajištění rozmístění dobíjecích stanic. Ale nedělají to, neřeší ten základní problém, kterým je dostupnost elektrické energie. Britská vláda se prý stará o podporu elektromobility, a na nás je postarat se o fronty.“

Britská vláda v rámci svých ambiciózních plánů potvrdila, že do roku 2030 se počet dostupných dobíjecích stanic zvýší na tři sta tisíc. O tom, jak se to bude zvládat do té doby, se ale příliš nehovoří. Ani zástupy dobíječek totiž nerozlouskne kapacitní nedostatečnost elektrické sítě.

Řešení, které se pro takový případ nabízí, osvětlila minulý měsíc Gridserve, jedna z největších britských společností zabývajících se nabíjením elektromobilů. Výpadky v síti je přinutily spoléhat se při napájení vozidel na generátory. Dost možná „krmené“ právě naftou, načerpanou u benzínek Moto.

7. prosince 2022


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: S Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...