Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

  11:57
Čínská vláda kritizuje rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické. Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy. Akcie čínských výrobců elektromobilů v reakci na oznámení vyšetřování klesly, upozornila agentura Reuters.
Expozice čínské značky Leapmotor na autosalonu v Mnichově

Expozice čínské značky Leapmotor na autosalonu v Mnichově | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Šéfka EK Ursula von der Leyenová ve středu v projevu v Evropském parlamentu informovala, že Evropská komise se bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

„Čína každoročně pumpuje do automobilového průmyslu 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun),“ řekl v uplynulém týdnu na autosalonu v Mnichově šéf značky Renault Luca de Meo.

Přezkum, který by mohl vyústit v zavedení sankčních cel, vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

Vyšetřování „je otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu v prohlášení. Dodalo, že Čína bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.

Analytici Eurasian Grop varovali, že pokud Brusel nakonec uvalí cla na dotované čínské elektromobily, Peking pravděpodobně zavede protiopatření, které poškodí evropský průmysl.

Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že je proti vyšetřování, a vyzval EU, aby se na vývoj v odvětví dívala objektivně a aby „svévolně nepoužívala“ ekonomické nebo obchodní nástroje. Dodal, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.

Evropě nic nehraje do karet. Valí se do ní čínské elektromobily

Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20 800 eur (509 000 Kč) a po započtení státní dotace je o 5000 eur nižší. Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma.

Model BYD Dolphin ve Francii stojí 28 990 eur, v Číně vyjde v přepočtu na 15 200 eur. Vůz MG ZS se v Německu prodává za 31 310 eur což je zhruba jednou tolik, než kolik stojí v Číně. Model Zeekr X v Německu stojí 44 990 eur, v Číně vyjde na 24 700 eur, a Polestar 2 je v Německu o 10 000 eur dražší než v Číně, stojí 48 990 eur.

Vyšetřování, které iniciovala Evropská komise a které nevychází ze stížnosti firem z odvětví, přichází v době, kdy jsou vztahy mezi EU a Čínou napjaté. Mohou za to vztahy Pekingu s Moskvou po invazi na Ukrajinu a snahy EU méně se spoléhat na druhou ekonomiku světa, která je zároveň největším obchodním partnerem bloku.

Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně 20 procent. EK uvedla, že podíl čínských vozů na prodeji elektromobilů v EU vzrostl na osm procent a do roku 2025 by mohl dosáhnout 15 procent.

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Loni měla Čína na globálním vývozu elektromobilů podíl 35 procent. To bylo o deset procentních bodů více než v předchozím roce, ukázaly údaje amerického Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). Většina těchto vozů a baterií, kterými jsou pohaněné, směřovala do Evropy. V Evropě pak bylo loni 16 procent prodaných baterií a elektromobilů vyrobeno v Číně.

Údaje CSIC však také ukázaly, že největším vývozcem elektromobilů z Číny je americký gigant Tesla. Od ledna do dubna 2023 měla Tesla na vývozu elektromobilů z Číny podíl 40,25 procent. Loni to bylo 36,5 procenta.

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Německo má strach z odvety

Magazín Quattroruote upozorňuje, že kvůli útoku čínských automobilek na Evropu panuje už několik měsíců napětí mezi Berlínem a Paříží. Francie tlačí na to, aby byla zavedena cla, případně byly použity jiné nástroje, jak zabránit volnému přístupu čínských automobilových firem do Evropy.

„Německo se ve skutečnosti vždy stavělo proti jakékoli iniciativě, která by mohla podnítit napětí s Čínou, která je důležitým trhem pro jeho export a jednou z hlavních destinací pro jeho zahraniční investice,“ vysvětluje italský magazín. „V Berlíně panují obavy, že by Čína mohla reagovat na Brusel zahájením obchodní války, jež by mohla ohrozit přítomnost německých výrobců v Číně a jejich váhu na místním trhu (která navíc z dalších důvodů výrazně oslabuje, pozn. iDNES.cz).“ Obavy Berlína sdílí podle Quattroruote také Brusel.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Kromě politických a ekonomických aspektů existují také technické překážky. „Aby bylo možné zahájit antidumpingové šetření, musí Brusel nejprve obdržet formální stížnost a poté zjistit, zda se čínská auta v Evropě skutečně prodávají za cenu nižší, než jaká je v mateřské zemi. To znamená složitou kontrolu,“ upozorňují Quattroruote. Magazin Politico dodává, že by Evropská komise také mohla „jednat z vlastní iniciativy a zahájit takzvané „ex officio vyšetřování“, ale v tomto případě by musela získat podporu všech členských zemí a automobilového průmyslu. „Což je téměř prakticky nemožné vzhledem k německému vlivu,“ dodává magazín. Autoprůmysl i politici si totiž uvědomují, že ve chvíli, kdy „rozzlobí“ čínské výrobce a dodavatele, mohou přijít o téměř jediný zdroj surovin a komponent pro baterie pro elektromobily, což by paralyzovalo výrobu a celý přechod na elektromobilitu, který si Evropa naplánovala.

„Mají ve svých rukou osmdesát až devadesát procent všech materiálů. Zkrátka jsou to oni, kdo dělá byznys. Také vytvořili vnitřní poptávku a zorganizovali se ve výrobě baterií. My Evropané kontrolujeme pět procent,“ uvedl uplynulý týden na autosalonu v Mnichově šéf Renaultu Luca de Meo.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Věřili byste, že auto může ugrilovat steak nebo vymyslet zábavnou hru?

Nový Peugeot 3008 má baterii pořádně velikou. Ujedete na ni až 524 kilometrů

A nejen to! Moderní auta zvládají spoustu vychytávek, kterými promění obyčejnou cestu v dokonalý...

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Dítě patří v autě do sedačky. Pravidla jsou jasná a striktní

1. června 2024

Za ignorování povinnosti vozit dítě v sedačce dostane řidič až pět tisíc korun pokuty – a hlavně...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

31. května 2024  14:33

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...