Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

„Čínská konkurence v automobilovém průmyslu by neměla být důvodem k obavám, ale naopak povzbuzením,“ v Mnichově to na autosalonu IAA Mobility prohlásil německý kancléř Olaf Scholz. V projevu zdůraznil, že Německo zůstane automobilovou zemí, vyráběné vozy se však stanou klimaticky neutrálními. Německo chce také výrazně zapracovat na rozvoji nabíjecích systémů.

Čínské elektromobily se staly jedním ze středobodů mnichovského autosalonu IAA Mobility. Zatímco v minulosti byly čínské automobilky často přehlíženy a kritizovány kvůli nedostatečné kvalitě, nyní se situace změnila. Představitelé evropského automobilového průmyslu hovoří o pokroku, který Čína v elektromobilitě učinila a za kterým Evropa zaostává. Úspěchu čínských firem se v projevu k zahájení veletrhu věnoval i německý kancléř Olaf Scholz, který německé automobilky vyzval, aby se čínské konkurence nebály, ale vnímaly ji jako povzbuzení.

„Konkurence by nás měla povzbudit, ne vystrašit,“ řekl v úterý spolkový kancléř, když autosalon otevíral. Připomenul, že německý automobilový průmysl se v minulosti opakovaně ukázal jako silný, neboť se v 80. letech musel vyrovnat s konkurencí japonských aut a o 20 let později s náporem korejských vozů. „Nyní jsou to čínské elektromobily,“ dodal.

Veletrh mobility IAA v Mnichově probíhá od 4. do 10. září 2023

Rychlý vzestup čínských výrobců elektromobilů vyvolává u některých evropských a zejména německých automobilek obavy, zda Evropa za Čínou příliš nezaostala. Letošní mnichovský autosalon se stal pro čínské automobilky velkým jevištěm, na což poukázal i Scholz. Je podle něj dobře, že Mnichov přivítal tolik výrobců aut.

Návštěvníkům veletrhu Scholz řekl, že Německo pokračuje v náročném úkolu transformace energetiky a hospodářství, aby se země do roku 2045 stala klimaticky neutrální. Nedílnou součástí tohoto úsilí je podle kancléře klimaticky neutrální mobilita, ke které jedna z cest vede přes elektrické pohony.

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

„Nabíjení musí být jednoduché, dokonce ještě snadnější než tankování,“ řekl Scholz o nezbytnosti zajistit elektromobilitě zázemí. „Od konce roku 2021 počet veřejných nabíjecích stanic vzrostl o polovinu na více než 90 000. To je teprve začátek,“ řekl. Dodal, že vláda nadále počítá s cílem, aby do roku 2030 na německých silnicích jezdilo nejméně 15 milionů elektrických aut. V zemi s více než 84 miliony obyvatel se v loňském roce podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) prodalo 2,65 milionu nových aut, z nichž asi 470 000 bylo elektromobilů.

Svět aut bude řídit Peking. Škodováky návštěva u čínského dravce neuklidnila

Scholz také řekl, že Německo se stane první evropskou zemí, která z velké části nařídí provozovatelům čerpacích stanic zřídit také dobíjecí stojany s výkonem nejméně 150 kilowattů. Příslušný zákon chce vláda připravit v nadcházejících týdnech. Státní rozvojová banka KfW pak podle Scholze chystá podporu soukromých dobíječek v kombinaci se solárními panely a bateriovým úložištěm.

Na úvodní ceremonii při zahájení mnichovského veletrhu vystoupil s projevem rovněž bavorský premiér Markus Söder, který zdůraznil, že automobily mají v Bavorsku a v celém Německu nadále budoucnost a že výstava ukazuje moderní a udržitelnou mobilitu nové doby. „Bavorsko je bez aut nepředstavitelné,“ řekl. „IAA Mobility a Bavorsko se k sobě perfektně hodí. K autům se hlásíme. Mobilita je součástí naší bavorské DNA a je symbolem pokroku a svobody,“ řekl.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Náskok Číny je zřetelný

O čínské konkurenci hovořil v Mnichově i český ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého je čínské prostředí nesrovnatelné s evropským, protože většina tamních automobilek je ve státních rukách.

V Mnichově se ale nejhlasitěji hlásí o slovo čínská automobilka BYD, která je soukromá a kterou podporuje americký investor Warren Buffett. „Schopnost konfrontovat, na tom stál úspěch evropského automobilového průmyslu. Tady nás Čína předehnala a je na vývoji technologií, abychom dokázali udržet tempo,“ uvedl Kupka.

Zcela otevřeně o náskoku Číny v elektromobilitě hovoří ředitel francouzského Renaultu a šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Luca de Meo. „Čína je velice konkurenceschopná, pokud jde o dodavatelský řetězec elektrických aut. Musíme ji rychle dohnat,“ řekl v rozhovoru s novináři. Poznamenal, že v otázce bateriové technologie je Čína o dekádu před Evropou. Kriticky poukázal i na to, že čínské automobilky se těší masivní státní podpoře, kterou evropští výrobci nemají. „Čína každoročně pumpuje do automobilového průmyslu 100 miliard dolarů (2,4 bilionu Kč),“ řekl.

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Sebevědomého nástupu Číny si všímají i německá média. Deník Die Welt se v článku pod titulkem Byl jednou jeden autonárod věnuje tomu, jak automobilový průmysl, někdejší pýcha Německa, sklouzává k průměrnosti. Zájem o čínské modely je u stánků nepřehlédnutelný. Na výstavišti, kde je expozice věnována odborníkům, si čínští vystavovatelé na nezájem stěžovat rozhodně nemohou. Také v centru Mnichova, kde je výstava určená pro veřejnost, se u čínských stánků tvoří fronty. Návštěvníci expozice čínské automobilky BYD na náměstí Odeonsplatz, se shodovali v tom, že představované vozy vypadají esteticky zajímavě a že i kvalita zpracování se na pohled jeví vysoká.

Zajímavá je pro zájemce o elektromobil také cena. Kompaktní model Dolphin značka BYD v Německu nabízí za 29 990 eur (727 000 Kč). To je cena, se kterou mohou evropské automobilky jen sotva držet krok. Zmínil to i Scholz, když v projevu řekl, že výrobci se musejí snažit produkovat auta dostupnější pro veřejnost.

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

BYD má v nabídce i vozy pro náročnější zákazníky, v Mnichově takto vystavuje model Han. Tento vůz za 70 000 eur (1,7 milionu Kč) soutěží o klienty, kteří zvažují nákup prémiových modelů zavedených automobilek BMW, Mercedes či Audi. Konkuruje rovněž americké Tesle.

Automobilka BYD, která v Mnichově z čínských výrobců poutá největší pozornost, se v srpnu poprvé dostala mezi deset největších výrobců aut na světě z hlediska prodeje. Předstihla tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. BYD se navíc v loňském roce odhodlala ke kroku, který evropské automobilky teprve čeká, neboť upustila od výroby aut se spalovacím motorem.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Život s teslou: Cesta do Itálie byla jednodušší než jízdy po Česku

S teslou na dovolenou do Itálie

VIDEO Jsou na místě obavy z cestování elektroautem na zahraniční dovolenou? Více než 2 300 kilometrů...

Pořízení elektromobilu Škoda nebylo nikdy snazší


V AUTO Brandýs nad Labem Stará Boleslav si právě teď můžete pořídit akční model Škoda Enyaq Tour s...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Yangwang U9 na autosalonu v Pekingu

VIDEO Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu Kč), aby si vybudovala...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Devadesátiny otce Favorita. Muži, co umí zázraky, vadí malá podpora techniky

Poprvé se o Petru Hrdličkovi psalo v novinách v roce 1954. O mladém, nadějném studentovi a asistentovi v Ústavu pro výzkum motorových vozidel vyšel v Mladé Frontě článek s titulkem Chytrá hlava...

12. září 2024

Elektrické náklaďáky a busy vozí baterky nebo vodík. Podívejte, co se chystá

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) Náklaďákový a autobusový veletrh v Hannoveru pokračuje až do neděle 22. září. Obří výstava všeho, co se týká nákladní a hromadné dopravy, se nese ve znamení elektrické trakce, a to v bateriové i...

19. září 2024

Elektrické dodávky nabídne Kia už příští rok. Staví na ně extra továrnu

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) „Dnes objednáno, zítra dodáno,“ to je fenomén dneška. E-commerce a online nákupy zboží i služeb mění chování zákazníků a zvyšují požadavky na přepravu. „Flotily, sdílení, e-commerce nahradí privátní...

19. září 2024

Skepse vůči čínským autům není na místě, zájem raketově roste, říká prodejce vozů MG

Advertorial

Automobily čínských značek už dávno nejsou exotikou s podivným designem. Naopak, nabízejí bezkonkurenční poměr kvality a ceny, což čeští zákazníci oceňují. Zájem o ně tak raketově roste, jak v...

19. září 2024

Jdeme cestou elektřiny, říká prezident automobilky Kia. Chystá levný baterkáč

Premium

„V Evropě budeme spalovací motory nabízet až do poslední chvíle, ale orientujeme se na plně elektrickou trakci,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Ho Sung Song, prezident Kia Corporation.

19. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...