Vedení obce následně našlo vhodný prostor, který díky krajské dotaci vybavilo technologiemi umožňujícími provoz bez prodavačky.
Stejně fungujících služeb v regionu přibývá. Praxe totiž ukazuje, že naprostá většina lidí chybějícího dozoru nezneužívá.
Ujmout se prvního bezobslužného obchodu v kraji se rozhodla měrotínská zastupitelka a podnikatelka Aneta Šašinová.
„Zatím to hodnotím kladně. Všichni jsou namotivovaní se systém naučit. Už i starší generace chodí v době, kdy tam není obsluha, která lidem během rozjezdu pomáhá. Benefit mít ve vesnici obchod je tak velký, že bezobslužnost je jen malá překážka,“ shrnula.
Hotovost není potřeba
V obchodě se nakupuje pomocí aplikace v mobilním telefonu a platební karty nebo s přednabitou věrnostní kartou. Novinkou je tento provoz i pro dodavatele, podnikatelka se s nimi snaží dohodnout tak, aby si u předání zboží vystačili sami.
„Jako první se nám podařilo nastavit to s pekařem. Otevírací doba je od pěti, takže už v té době je tam čerstvé pečivo. Nemusí tam být prodavačka, aby ho přebrala a dala ho do regálu,“ přiblížila Šašinová.
Otevřeno je denně do 22. hodiny. Dlouhá provozní doba, ušetřený čas i náklady za personál převáží i občas nezaplacenou položku.
„Ušetřené náklady jsou tak velké, že jedna nenaskenovaná sušenka potom nemusí tolik trápit. Lidé se navíc vrací se snahou podobné případy vyřešit,“ nastínila Šašinová.
„Myslím, že tyto služby budou teď růst jako houby po dešti. Ze spousty obchodů se smíšeným zbožím už se ozvali, že mít obchody s personálem je pro ně neudržitelné,“ doplnila.
Manko v kase vzniká většinou nechtěně
Nedávno se rozhodli prodávat bez obsluhy také mladí farmáři podnikající na kraji Olomouce pod značkou Mezi poli. Ve stánku u chválkovické pevnůstky zákazníci pořídí zeleninu, bylinky nebo vejce. Zájem postupně roste.
„Denně přijde odhadem dvacet až třicet lidí. Rádi bychom nabídku rozšířili o gastro s hotovými jídly z našich produktů. Místo by bylo víc v našem areálu, ne tolik u cesty, aby tam šlo posedět, být s dětmi a prohlédnout si naše zvířata,“ plánuje pěstitelka Adriana Slováčková.
„Někdy je v kasičce méně, jindy více. Podle mne je to tím, že hodně věcí je na váhu a lidé občas něco špatně zváží. Máme ale štěstí na poctivé a slušné zákazníky,“ pochvaluje si farmářka.
„Navíc jsme na frekventovaném místě a hned vedle máme pole s květinami, kde skoro pořád někdo je,“ popsala zkušenosti s absencí dozoru Slováčková.
Vzor si bere ze zahraničí. „Hodně času trávíme ve Švýcarsku a Německu, kde je běžné, že v jedné vesnici je takových stánků třeba třicet s různými produkty od zeleniny po pletené věci. Říkali jsme si, že je potřeba ukázat i v Česku, že mohou být věci založené na důvěře,“ dodala Slováčková.
Bez prodavačů je i květinářství
V olomouckém letním kině jsou od loňského léta denně k mání vázané kytice od podniku Plevel naslepo pěstované v nedalekém údolí Bystřice.
Lidé hodí stanovenou částku do kasičky podle velikosti kytice. Novým směrem se v roce 2018 vydal i olomoucký podnikatel Marek Novotný, jenž stojí za smarthotelem Nezvalova Archa.
„Od začátku jsme měli koncept samoobslužného hotelu. Tedy včetně objednávky, check-inu, check-outu, maximální automatizace. Máme i kuchyni, kde si lidé mohou sami brát potraviny a platit za ně, aniž by tam byla obsluha. Manko je naprosto minimální, jde spíše o to, že někdo zapomene,“ předestřel.
K hotelu patří i malá sauna, taktéž ovládaná hosty. Ač dnes není podobné ubytování výjimkou, před pěti lety narážel majitel na nedůvěru.
„Byli jsme první hotel, který tímto směrem programově nastoupil od začátku. Od ostatních provozovatelů jsem slýchal stereotypní písničku, že lidé budou systému zneužívat, ale není to tak. Troufám si říct, že jsme inspirovali sto až dvě stě majitelů penzionů, kteří k nám přijeli a ubytovali se,“ ohlíží se Novotný.
Bistro doplnilo úspěšný samoobslužný výčep
Na jaře bylo v Rakové u Konice na Prostějovsku rovněž otevřeno samoobslužné bistro.
„Rozhodli jsme se rozšířit samoobslužný výčep, který fungoval už dva roky předtím,“ řekl Petr Hajkr z Velkorakovského minipivovaru, jenž místo provozuje. Ochutnat tu lze i zdejší řemeslné limonády Raks.
Posezení s občerstvením, kde je možné dát si také třeba pizzu nebo špekáček, využívají zejména turisté a cyklisté. Oproti běžným venkovským podnikům tady mají velkou jistotu, že bude otevřeno.
„Výhoda je, že bistro je přístupné od rána do devíti večer. Jako do hospody sem někdy chodí i místní, ale ne v takové míře,“ přiblížil Hajkr.
Pokud se někomu z hostů nedaří naskenovat občanský průkaz vyžadovaný pro nákup alkoholických nápojů, dojde pivo nebo by automat například nevydal zboží, stačí zavolat na uvedený kontakt. Zneužití má zabránit kamerový systém.
Mění se přístup lidí ke společnému
Podle sociologa Vojtěcha Bednáře postupný rozvoj bezobslužných služeb mimo jiné dokazuje změnu přístupu většiny společnosti k věcem sloužícím všem.
„Více z nás je ohleduplných k majetku, který není náš, nebo je společný či sdílený,“ uvedl.
Dál ale hraje roli i to, že často existuje nějaká forma dohledu jako třeba kamery, což odrazuje nepoctivce.
„Díky tomu to celé může fungovat, byť samozřejmě drtivá většina lidí se chová slušně i bez kontroly. Pak jsou místa, kde vše stojí opravdu jen na vzájemné důvěře, jako jsou lesní bary nebo knihobudky,“ uzavřel.