Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový motor pro F1 je hrou na ekologii. Ve skutečnosti jí nepomůže

Formule 1 nasadí pro sezonu 2026 zbrusu nové motory. Záměrem inženýrů FIA bylo přinést do série ještě více zeleného pohonu, ještě více ekologického myšlení. Elektromotor bude nově zajišťovat hned 50 procent výkonu, což je výrazný posun v neprospěch spalovací pohonné jednotky. Ale má to jeden háček.
Detail motoru Mercedes-AMG M14 E Performance při Velké ceně Británie 2023.

Detail motoru Mercedes-AMG M14 E Performance při Velké ceně Británie 2023. | foto: ČTK

Nejdřív se podívejme na současné pohonné jednotky, s nimiž Max Verstappen válcuje konkurenci. Jde o hybridní systém s 1,6litrovými šestiválci podpořenými turbodmychadlem, dodávají monopostu výkon přes 800 koňských sil. Maximální otáčky jsou nastaveny na 15 000 za minutu, ty tam jsou časy z dob nadvlády Michaela Schumachera, kdy otáčky motoru atakovaly magickou hranici 20 tisíc.

K výkonu současného agregátu je třeba připočíst elektromotor spojený se dvěma hybridními systémy, které rekuperují pohybovou energii z brzdového systému (MGU-K), i tepelnou energii z výfuku (MGU-H). Jejich výkon je při plném sepnutí 160 koňských sil, společně tak mohou dodávat až tisíc koňských sil. A jak lze zjistit jednoduchým výpočtem, „ekologická“ složka výkonu bývá maximálně šestnáct procent. A to je samozřejmě v současném zeleném světě málo.

Proto byl již při vzniku nového konceptu motorů královny motorsportu kladen důraz na větší podíl elektromotoru na celkovém výkonu. Stanoven byl cíl výkonového poměru padesát na padesát a již bylo také oznámeno, že cíl byl splněn a danou pohonnou jednotku lze se zachováním současných rychlostí postavit.

Co k tomu FIA vede? To je jednoduché, formule 1 je vývojovou platformou pro prestižní automobilky a musí jít s dobou. Vzhledem k plánovanému zvýšení podílu elektrické složky lze očekávat, že o seriál projeví zájem více automobilek, protože budou moci více propojit závodní vývojová oddělení a ta další, která se momentálně více či méně potýkají s přechodem na elektromobilitu a snaží se najít levnější a úspornější řešení zatím nepříliš výhodného plně elektrického silničního vozidla. Tato strategie je zatím, zdá se, úspěšná, od roku 2026 bude motory pro týmy formule 1 vyrábět i Audi.

Nabíjení benzinem

Současné výkony i rychlost by měly tedy zůstat v Grand Prix zachovány i po sezoně 2025. Tým Red Bull, který ve své nové divizi Red Bull Powertrains bude ve spolupráci s Fordem vyvíjet motory sám, však vyjádřil obavy o funkčnost nového systému v závodech samotných. Pokud totiž hybridní elektromotor nenasbírá v průběhu kola dostatek energie, nebude dost rekuperovat, což může být způsobeno podmínkami na trati či pomalejší jízdou, auto může v průběhu jízdy v sekundě přijít až o polovinu svého výkonu.

Co by to znamenalo? Razantní zpomalení. A pokud by k tomu došlo v těsné jízdě před jiným vozem, asi není třeba vysvětlovat, jaké by mohly být následky.

Děsivá nehoda Kuan-jü Čoua s alfou romeo při Velké ceně Británie (3. 7. 2022)

Inženýři ihned nabídli řešení, aby k ničemu podobnému nedocházelo – spalovací motor může ve chvíli, kdy elektromotor ztratí energii, zafungovat jako generátor. Pokud rekuperace na tak masivní výkon, jaký formule 1 má, nebude stačit, jednoduše bude ve chvílích, kdy není naplno využíván k pohonu vozidla, dobíjet baterii.

Myšlenka skvělá, v reálu by podobný systém měl bez problémů fungovat. Jenže celá ekologičnost nového motoru je tím postavena na hlavu. Elektřina má pohánět formuli 1 z padesáti procent, ale elektřina pro ni bude z části získávána za pomoci spalování benzinu.

Trochu to připomíná současnou elektromobilitu. Abychom mohli elektromobily vyrobit, těžíme vzácné kovy a vyrábíme těžké baterie v továrnách, z nichž mnohé zejména směrem na východ lze za ekologické označit jen stěží. A pohon pro samotné vozy, tedy elektřinu, získáváme nejen z větru, vody a slunce, ale také z jádra a uhelných elektráren. V důsledku tak může provoz jednoho elektromobilu škodit přírodě více než vozu se spalovacím motorem. Také to celé nedává smysl, stejně jako nové pohonné jednotky pro formuli 1.

McLaren MP4/4 v roce 1988 zcela opanoval sezonu a Ayrton Senna se s ním stal mistrem světa. Monopost vyhrál čtrnáct z patnácti závodů. Tím skončila éra turbomotorů.

Přesto lze najít pozitiva. Ať už nový pohon monopostů Grand Prix bude více či méně ekologický než ten současný, pro fanoušky by žádné zásadní změny nastat neměly. Naopak, vzhledem k úbytkům a nárůstům výkonu jednotlivých vozů by se mohlo více míchat pořadí na dráze. A co víc, díky odstranění jednotky MGU-H, která rekuperuje tepelnou energii z výfuku, by vozy měly být o něco málo hlasitější.

Takže s formulí 1 to nakonec možná tak špatně nedopadne. Co se týká elektromobility jako takové, tam se zatím světlo na konci tunelu hledá.

Obdobímotorvýkon
1950 – 1953Byl povolen turbomotor do objemu 1,5 litru nebo atmosférický motor do objemu 4,5 litru, nicméně výrobci používali celou škálu různých motorů.až 400 koní
1954 – 1960Povolený objem byl snížen na 2,5 litru (u turbomotoru na 0,75 litru, ale toho žádný tým nevyužil).cca 300 koní
1961 – 1965Motory se začaly přesouvat do zádě monopostu, byl povolen objem 1,5 litru, zákaz turba.až 300 koní
1966 – 1988Povolen turbomotor do objemu 1,5 litru nebo atmosférický motor do objemu 3 litrů. Nastala zlatá éra vývojářů motorů i formule 1. Postupně převážily turbomotory, jejichž výkon se během 10 let zdvojnásobil. Byly příliš silné, což vedlo k jejich zákazu.až 1400 koní
1989 – 1994FIA povolila pouze atmosférické motory do objemu 3,5 litru.cca 800 koní
1995 – 2005Objem byl snížen na tři litry, přesto výkon stoupal a desetiválce dosahovaly přes 19 000 otáček.cca 1000 koní
2006 – 2013Byly povoleny jen osmiválce o objemu 2,4 litru.až 800 koní
od roku 2014Začátek hybridní éry, nejsou přípustné jiné motory než šestiválce o objemu 1,6 litru s turbem + elektromotor, navíc je až na pár výjimek zmrazen jejich vývoj.až 1000 koní
Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...