Cílem testu je prověřit technické a provozní parametry a rovněž rozšířit možnosti alternativních pohonů. DPP v současnosti elektrifikuje některé autobusové linky.
„Tohle bude první vodíkový pravidelný spoj v ČR. V Praze intenzivně investujeme do elektrické trakce, ale samozřejmě si uvědomujeme, že není dobré lidově řečeno dávat všechna vejce do stejného košíku. Proto by v Praze měla zůstat nějaká neelektrická trakce. A já si myslím, že vodík může být náhradou dieselových autobusů a alternativou k elektřině,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Linku číslo 170 vybral podnik kvůli jejímu členitému a kopcovitému profilu, trasa patří mezi nejdelší v Praze s délkou v jednom směru zhruba 20 kilometrů. A nedaleko konečné na Barrandově se pak nachází plnicí vodíková stanice. „To nám umožní otestovat všechny provozní a ekonomické parametry,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Vůz bude do konce července jezdit pouze ve všední dny v ranní a odpolední špičce. DPP totiž potřebuje proškolit řidiče i techniky. „Od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů,“ řekl šéf autobusů v DPP Jan Barchánek.
Autobus bude parkovat v garážích na Kačerově a v plném provozu najede denně na 300 kilometrů.
Přichází velká vodíková revoluce. EU sází na zelenou technologii v plenkách |
Provoz i pořizovací cena vozu je vyšší než u těch běžných. „Autobus je prototyp a pořizovací cena je zhruba čtyřnásobná než u naftového autobusu, to znamená někde mezi 18 až 20 miliony korun. Provozní náklady jsou zhruba na dvojnásobku provozu běžného autobusu. Jeden z důvodů, proč to testujeme, je zjistit, zda kromě ekologického smyslu, který to dozajista má, tak zda to má i smysl ekonomický,“ řekl Witowski.
Autobus Škoda H’City je nízkopodlažní a měří na délku 12 metrů a je široký 2,55 metru. Celkem má 85 míst, z nichž je 30 k sezení. Dovnitř se rovněž vejdou dva kočárky či invalidní vozíky. Nejvyšší rychlost je 80 kilometrů v hodině. Průměrná spotřeba je deset kilogramů vodíku na 100 kilometrů.