Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chuligáni ve Francii upálili nádherné italské kupé, exotickou lancii

Gilotina, revoluce, stávky… Francouzi mají pár specifických vynálezů. A taky často zapalují auta. Ročně vzplane ve Francii rukou žhářů, omladiny v problémových lokalitách a třeba taky demonstrantů při nepokojích v ulicích kolem padesáti tisíc aut.

„V mém okrsku takto vyjíždíme ke třem čtyřem zapáleným autům za noc,“ říká Christophe Lenglos, podplukovník hasičů v departementu Yvelines, který je i technickým poradcem pro provádění záchranných operací při nehodách vozidel značky Renault. „Často je ani nehasíme. Zkontrolujeme, zda by oheň neohrozil něco jiného a necháme vrak dohořet,“ líčí.

Francií od úterý minulého týdne otřásají násilné nepokoje, které vyvolala smrt sedmnáctiletého Nahela Merzouka při zásahu policie. Epicentry násilností jsou pařížská předměstí a další velká francouzská města.

Nepokoje ve Francii se vyostřují. V Lyonu vybuchla bomba, byla slyšet i střelba

Po celé zemi byly povolány do akce desetitisíce policistů a četníků. Jen v noci z pátku na sobotu výtržníci zapálili na 1 350 vozidel. „Od začátku nepokojů bylo na celém území úmyslně zapáleno nejméně 5 600 aut, mnoho dalších bylo také poničeno,“ cituje ze zprávy francouzského ministerstva vnitra magazín Caradisiac.

„Pořádkové síly nejsou schopny čelit tisícům demonstrantů, často teenagerů, kteří rabují, přepadají obchody a kanceláře a dokonce zakládají požáry v knihovnách a na veřejných místech. Ulice jsou tedy dějištěm skutečné městské války, se znetvořenými budovami a zapálenými odpadkovými koši,“ popisují zpravodajové magazínu Quattroruote.

Jednou z obětí je také automobilová perla Lancia Fulvia Zagato, jak ukazuje video zveřejněné na sociálních sítích. Nádherné italské kupé bylo ukradeno z garáže a zapáleno. Nešťastné auto je typickým reprezentantem italské školy šedesátých a sedmdesátých let. Lehkonohý dvoudveřák s výrazným designem a vytříbenou technikou ukazuje, jak krásný býval svět aut v dobách, kdy vážila pod tunu a stačil jim švitořivě točivý čtyřválec s výkonem kolem stovky koní, aby si řidič jízdu užil. „Byla to doba, kdy vzrušení přicházelo rychle v pomalých autech!“ popisuje trefně aukční portál Get Your Classic.

Lancia Fulvia Zagato Sport Coupé

Fulvii (Tipo 818) vyráběla Lancia v letech 1963 až 1976. Jméno pro ni si automobilka vypůjčila od starořímské cesty Via Fulvia, vedoucí od Turína na východ. Představena byla na ženevském autosalonu v roce 1963 a vyráběla se ve třech variantách: čtyřdveřový sedan berlina, dvoudveřové kupé a konečně fastback kupé, navržené a vyráběné právě u karosárny Zagato.

Lancia Fulvia Sport, navržená designérem Ercole Spadou a postavená v milánské karosárně, má na svou dobou extrémně moderní a elegantní design. Pravda, na řešení předních partií, které má k jemné italské automobilové eleganci přeci jen dál, si musí člověk chvíli zvykat. Znalci také odhalí, že zadní světla si italská kráska vypůjčila z NSU Prinz 4.

Motor je uložený vpředu a pohání přední kola. Je to netradiční agregát (ovšem v intencích tehdejších zvyklostí značky), který přímo pro fulvii navrhl motorář Zaccone Mina. Vidlicový čtyřválec měl velmi úzce sevřené řady válců (12 stupňů), proto si motor vystačil s jednou hlavou. Každá řada válců měla jednu vačku pro sací a výfukové ventily. Motory začínaly na objemu 1,1 a končily u 1,6 litru. V kupé od Zagata najdeme jak 87koňovou třináctistovku, tak 115koňovou jedna-šestku. Pod kapotou byly motory skloněny v pětačtyřicetistupňovém úhlu doleva, aby se co nejvíce snížilo těžiště a kupé mohlo mít hezky nízkou kapotu. Zprvu auto dostávalo čtyřstupňovou převodovku, následně pětikvalt s jedničkou řazenou dolů ke kolenu.

Zagatova Fulvia Sport, odhalená v roce 1965, měla (až na geometrii náprav) stejnou mechaniku jako sériové coupé, ale díky lepší aerodynamice dosahovala vyšších maximálních rychlostí. Navzdory tomu se téměř neobjevovala na rallyových tratích, kde excelovalo klasické kupé fulvie.

Nezávislé zavěšení vpředu používalo příčná ramena a jedno listové pero, zatímco vzadu byla použita tuhá náprava s panhardskou tyčí a listovými pery. Na všech kolech byly kotoučové brzdy Dunlop, při modernizaci auto dostalo jejich posilovač.

Nejvýraznějším technickým rozdílem oproti výchozímu modelu byla hliníková karoserie. První série unikátního kupé ji měla z hliníku kompletně, následně ovšem Zagato karoserii přepracovalo – skelet byl ocelový, z hliníku byla kapota, dveře a vana pro rezervní kolo pod podlahou kufru. Protože kupátka stavěli ručně, byl každý kus originál – lišila se drobnými rozdíly ve tvarech a rozměrech karoserie.

Víko zavazadlového prostoru bylo u všech verzí vždy ocelové. Tam najdeme specialitu Fulvie Zagato Sport – víko se otevíralo elektricky pomocí tlačítka na palubní desce. Elektromotor zvedl výklopné dveře o několik centimetrů natolik, aby cirkuloval vzduch v prostoru pro cestující.

Výroba byla ukončena v roce 1972 poté, co Zagato smontovalo podle dostupných informací 6 183 kusů. Neví se, kolik jich přežilo do dnešních dnů - každopádně je jich po řádění vandalů ve Francii o jedno méně...

Témata: Francie, Lancia
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...