Klíčové stavby jsou Pražský okruh a D35, říká ministr dopravy Kupka

  • 145
Ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl představili plán hlavních staveb silnic a dálnic. Podle ministra jsou klíčovými prioritami dostavba Pražského okruhu a pokračování prací na dálnici D35.

„Začneme se stavbou tří úseků D35, alternativě k přetížené D1. Cílem je propojit východ a západ země dalším kapacitním spojením,“ uvedl Kupka. Podle údajů ŘSD jde o úseky Hořice-Sadová, Vysoké Mýto-Džbánov a Janov-Opatovec. Samostatnou etapou je stavba tunelu Homole, u níž už běží soutěž na zhotovitele.

Přípravy podle něj probíhají i u dálnic D3, D4 a D11. Celkově stát plánuje letos zahájit stavbu 105 kilometrů dálnic a 18 kilometrů silnic I. třídy. „U D11 začneme se stavbou příhraničního úseku. Víte, že Polsko doběhne k českým hranicím v roce 2024. My víme, že nám se skluz už nepodaří dohnat, ale nechceme ho prohlubovat a plánujeme dobudovat příhraniční úsek v roce 2026,“ dodal ministr.

Podle něj se i přes složitou ekonomickou situaci investuje nyní víc než v předchozích letech. „Letošní rozpočet SFDI počítá se 150 miliardami korun, z toho do silnic a dálnic půjde přes 65 miliard,“ vypočetl Kupka. V současné době se pracuje na více než 260 kilometrech silnic a dálnic, z toho na rozestavěné úseky české dálniční sítě připadá 158 kilometrů.

„A to znamená nejen lepší služby pro motoristy, ale i ekonomickou vzpruhu pro celou Českou republiku,“ dodal ministr dopravy.

Podle dřívějších informací by se dálniční a silniční síť v Česku měla letos rozrůst o nových 15,4 kilometru dálnic a dalších 43,1 kilometru silnic první třídy. Mnohem výraznější rozšíření stát chystá na rok 2024, kdy plánuje otevřít přes 118 kilometrů nových dálnic a 41,5 kilometru silnic první třídy.

Během příštích dvou let chce stát otevřít například úseky D6 u Krupé, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, D3 v úseku Úsilné – Kaplice nádraží či část D55 z Babic do Bzence.