Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW pumpuje biliony do elektra. Baterkárna bude v Kanadě, Evropa musí počkat

Německé automobilové skupině Volkswagen, do níž patří také Škoda, v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur (375,3 miliardy Kč), to je v meziročním srovnání nárůst 2,6 procenta. Koncern to uvedl ve své výroční zprávě za loňský rok. Oznámil také, že nová baterkárna pro Ameriku bude v Kanadě. Rozhodnutí o Evropské gigafactory je opět odloženo.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MKpro iDNES.cz

Tržby koncernu vzrostly v loňském roce o 11,6 procenta na více než 279 miliard eur, to je 6,6 bilionu Kč. Pro ilustraci: letošní příjmy rozpočtu České republiky mají podle předpokladů činit 1,93 bilionu korun a výdaje 2,22 bilionu korun.

ANALÝZA: VW důrazně mění plány. Přemýšlí, jak postavit lidový elektromobil

Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.

Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, meziročně stoupl o 12,5 procenta na 22,5 miliardy eur (534,7 miliardy Kč). Tento výsledek označil koncern jako robustní a uvedl, že k nárůstu zisku ve všech skupinách značek přispěl především lepší mix ve skupinách značek Premium a Sport, což jsou prémiové a luxusní vozy, a silnější pozice skupiny značek Volume.

Šéf Porsche Oliver Blume od 1. září 2022 vede celý koncern Volkswagen.

„Skupina značek Volume i přes mírný pokles na 4,1 milionu dodávek v roce 2022 zaznamenala nárůst provozního zisku před započtením zvláštních položek na čtyři miliardy eur (95 miliard Kč),“ uvedl koncern. V roce 2021 činil tento zisk před zdaněním a úroky 3,5 miliardy eur (83,2 miliardy Kč).

Součástí skupiny Volume, tedy značek určených pro masový trh, jsou mimo jiné VW, Seat či Škoda. Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce klesl o 42 procent na 628 milionů eur (téměř 15 miliard Kč), výsledky negativně ovlivnily dopady ruské invaze na Ukrajinu.

Nový šéf Volkswagenu hodlá usilovat o urychlení přechodu k elektromobilům

Miliardy na elektromobilitu

Značka osobních vozů VW loňský rok uzavřela s provozním ziskem 2,6 miliardy eur (62 miliard Kč), což bylo meziročně o 22,5 procenta více. Této automobilce se dařilo i v tržbách, které vzrostly o 8,7 procenta na 73,8 miliardy eur (1,8 bilionu Kč).

Koncern představil své investiční plány, podle kterých se chce soustředit na rozvoj elektromobility a potřebných technologií a rovněž na digitalizaci.

Německý koncern Volkswagen investuje během pěti let 180 miliard eur (4,3 bilionu Kč) do výroby baterií, digitalizace v Číně a rozšíření svých aktivit v Severní Americe. Informovala o tom automobilka v tiskové zprávě o výsledcích hospodaření.

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Více než dvě třetiny pětiletého investičního plánu jsou určeny na elektrifikaci a digitalizaci, což je o 56 procent více než v předchozím pětiletém plánu. Patnáct miliard eur z této částky je vyčleněno na továrny na výrobu baterií a na suroviny.

Plány Volkswagenu počítají s tím, že v roce 2025 bude mít každý pátý automobil prodaný skupinou čistě elektrický pohon a do roku 2030 každý druhý. I proto chce koncern investovat značné sumy do výstavby továren na bateriové články a do surovin. Dceřiná společnost PowerCo zodpovědná za baterie chce postupně do roku 2030 přesáhnout hranici ročních tržeb ve výši 20 miliard eur (476 miliard Kč).

Důraz na elektrifikaci při prezentaci výsledků výslovně zmínil i generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume. „Rok 2022 byl pro skupinu Volkswagen důležitý. Navzdory mimořádně nepříznivým podmínkám jsme pokročili s naší strategií. Podíl bateriových elektrických vozů činil na celkových dodávkách rekordních sedm procent,“ řekl Blume. Uvedl, že na tento výsledek chce skupina letos navázat rozšířením modelových řad. „Fiskální rok 2023 bude rozhodující pro plnění strategických cílů a pro urychlení pokroku v celé skupině,“ dodal.

Škoda shání vývojáře. Vyvinou spalovací motory pro celý svět všem značkám VW

V pondělí Volkswagen oznámil, že svůj první závod na výrobu bateriových článků mimo Evropu postaví v Kanadě, kde provoz zahájí v roce 2027. Člen představenstva Thomas Schmall téhož dne uvedl, že Volkswagen nemusí začít stavět novou gigafactory v Evropě do roku 2025. Rozhodnutí o další gigafactory v Evropě může být podle něj učiněno brzy, pokud by v Evropě byla dostupná podobná podpora, jakou mají Spojené státy v podobě svého zákona o snižování inflace (IRA).

Státy ve střední a východní Evropě nyní čekají. Zájem o další bateriovou továrnu má i Česká republika, která nabízí lokalitu Líně u Plzně. Thomas Schmall v pondělí řekl, že s rozhodnutím není nutné spěchat, protože potřeby koncernu jsou prozatím v Evropě pokryty. V Evropě již Volkswagen vybral tři místa pro tyto takzvané gigafactory, a to v severním Švédsku, Německu a ve Španělsku.

Současně s rozvojem eletromobility bude Volkswagen nadále investovat do spalovacích motorů. Vrchol však nastane již v roce 2025, poté objem investic bude klesat.

Kazašsko-čínská klička k obnově výroby škodovek a volkswagenů v Rusku

Ve výroční zprávě se koncern věnuje i ruské invazi na Ukrajinu, která měla finanční dopady na hospodaření. Volkswagen uvedl, že v souvislosti s rozhodnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku byla prodána již řada jednotlivých společností a o prodeji dalších se jedná. „Jako přímý následek rusko-ukrajinského konfliktu byly ve sledovaném roce (2022) stanoveny celkové náklady na asi dvě miliardy eur (47,7 miliardy Kč),“ uvedl Volkswagen.

Nová baterkárna pro Ameriku bude v Kanadě

Volkswagen postaví svou první továrnu na baterie pro elektromobily v Severní Americe v kanadské provincii Ontario. Bude tak míst přístup k dotacím vlády Spojených států, které vyžadují, aby se baterie do elektromobilů vyráběly ze severoamerických materiálů.

Nový závod na americkém kontinentě by měl vzniknout v St. Thomas, což je zhruba na půl cesty mezi Torontem a městem Detroit, které je v USA centrem automobilového průmyslu. Se zahájením výroby se tam počítá v roce 2027. „Pro Volkswagen je to velký krok. Gratulujeme Kanadě,“ řekl Schmall.

Volkswagen nedávno oznámil plány na výstavbu závodu pro svou novou značku pick-upů Scout v americkém státě Jižní Karolína. „S rozhodnutími pro výrobu článků v Kanadě a pro závod Scout urychlujeme zavádění naší strategie pro Severní Ameriku,“ uvedl generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume.

Strategie pro Evropu se ale zatím příliš neposouvá. „Naše tři závody v Evropě jsou teď nastaveny do roku 2028,“ uvedl Schmall s odkazem na bateriové továrny v severním Švédsku, Německu a ve Španělsku. Upozornil navíc na aktuální nejisté hospodářské podmínky: „Proč bychom měli teď spěchat, abychom se rozhodli pro další (továrny) v prostředí, které v tuto chvíli máme? Nemá smysl se rozhodovat rychle,“ dodal.

O továrnu Volkswagenu na baterie stojí mimo České republiky i jiné země ve střední a východní Evropě. Možní kandidáti jsou i v Německu, například ve Východním Frísku nebo v Sasku. Celkově chce automobilka zprvu postavit po celé Evropě šest takových továren.

VW má pro zaměstnance únikovou hru, aby je zbavil úzkosti z elektroaut

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Ministerstvo dopravy představuje novou várku otázek do autoškol

19. června 2024,  aktualizováno  10:07

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol ČR představuje další sadu otázek do závěrečných testů v...

Omamná vůně nového auta? Chemický koktejl může způsobit zdravotní komplikace

19. června 2024

Léto je tady, a s ním i rozpálené kabiny aut. U těch nových znamená delší pobyt v interiéru...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

18. června 2024

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...