Pochod pořádala organizace Poslední generace, která upozorňuje i na klimatický „kolaps“. Akce se konala od 8. hodiny ráno, vedla přes nuselský most. Pod dohledem policie její účastníci uvolnili aspoň jeden jízdní pruh, aby auta mohla projíždět.
Poslední generace požaduje, aby město změnilo limit dopravní rychlosti v Praze z 50 km/h na 30 km/h, jako je to například v Paříži nebo Bruselu. Organizaci jde hlavně o větší klid v Praze a větší bezpečnost.
Stejná akce se má konat také v pátek 10. března. Policie na Twitteru varovala na možné komplikace v dopravě ve středu a v pátek, a také žádala řidiče, aby se místu shromáždění pokud možno vyhnuli.
Byli byste pro plošné zavedení rychlosti 30 kilometrů v hodině v Praze?
Za organizací Poslední generace stojí podnikatel a aktivista Arne Springorum. Aktivně bojuje za klima a snaží se pomoct firmám šetřit peníze za energie. Do České republiky emigroval z Německa. Springorum je mimo jiné členem organizace Just Stop Oil (Zastavme ropu).
Loni v prosinci dostal v Británii šestiměsíční trest odnětí svobody s odkladem na dva roky za to, že v listopadu spolu s dalšími zablokoval okružní dálnici okolo Londýna, která je jednou z nejfrekventovanějších v zemi. Požadoval zastavení nových projektů těžby ropy a plynu v Británii tím, že se spustil z konstrukce dálničního značení.
Patnáctiminutová města bez aut? Spíš tyranská ghetta, tvrdí odpůrci |
Někteří řidiči se podle organizátora vůči aktivistům chovali agresivně, nadávali jim nebo jeli záměrně blízko pochodujících lidí. Někteří řidiči také troubili. Springorum očekává, že agresivita řidičů bude dále stoupat. Aktivisté chtějí podle něj oslovit zastupitele na zastupitelstvu pomocí interpelací.
Springorum po skončení akce uvedl, že aktivisté pouze využívají svého shromažďovacího práva. „Právo shromažďovací je důležitější než volný průjezd v dopravní špičce na Nuselském mostu,“ řekl.
V ČR podle něj umírají tisíce lidí kvůli znečištění ovzduší zplodinami ze spalovacích motorů. Uvedl, že město má nástroje jak dopravu regulovat, například zavedením mýtného systému a podporou hromadné dopravy. Poznamenal, že v současnosti v Praze málokdo jezdí padesátikilometrovou rychlostí, protože doprava není plynulá.