Prodejny, v nichž lidé mohou nakupovat potraviny či drogerii do vlastních obalů, aby snížili množství produkovaného odpadu, se v Moravskoslezském kraji začaly objevovat zhruba v polovině minulého desetiletí. Po čase se taková prodejna dala najít prakticky v každém větším městě.
V souvislosti s ekonomickými dopady událostí posledních tří let ale nyní bojují o přežití. Loni na konci března ukončil provoz například bezobalový obchod v Kopřivnici.
„Začalo to s covidem, kdy přestala chodit část lidí, a se zdražováním se to během loňského roku ještě zhoršovalo. Nakonec nám nezbylo než zavřít,“ uvedl provozovatel prodejny Václav Lys.
Oznámení o konci přineslo nové kupující
Na začátku letošního roku pak oznámili provozovatelé bezobalového obchodu v Ostravě, že podnik budou provozovat jen do konce února. Pak skončí, případně jej předají jinému zájemci.
„Stojí za tím několik faktorů,“ přiblížila situaci provozovatelka obchodu Gabriela Holečková. „Události uplynulých let se na našem obchodu hodně podepsaly. Nejprve to byla covidová omezení, kdy jsme přišli asi o třetinu zákazníků. Když se začali postupně vracet, přišla válka na Ukrajině. I tam jsme pocítili okamžitou reakci, lidí začalo chodit mnohem méně.“
V prodejně doufali, že loňskou nepříznivou bilanci zlepší prosincové nákupy. To se ale nestalo, a tak se provozovatelé rozhodli, že s obchodem skončí. „Přidala se k tomu i únava. Všeobecně mají drobní podnikatelé u nás problém se udržet. Aby obchod fungoval, musíte v něm být od rána do večera, nezbývá vám čas na rodinu a další věci,“ doplnila Holečková.
Paradoxně oznámení o ukončení provozu obchodu pomohlo. „Na sociálních sítích to vyvolalo velký ohlas, lidé začali chodit, aby nás podpořili. Naše rozhodnutí to nezměnilo, ale aspoň se našel někdo, kdo od nás obchod převezme,“ řekla Holečková.
Lidé začali šetřit
Podle jejích slov jsou na prodejnu navázáni i různí dodavatelé, kteří uzavřením obchodu přijdou o důležité zakázky.
O ukončení provozu uvažuje také prodejna ve Frýdku-Místku. „My také zvažujeme, jestli dále pokračovat. Dali jsme si půl roku, abychom viděli, jestli se nám to ekonomicky nadále vyplatí,“ uvedla Lucie Sotáková, která bezobalový obchod ve Frýdku-Místku provozuje. „Platíme vysoký nájem a dvě prodavačky, takže máme stálé měsíční náklady, na které musíme vydělat. Přitom zákazníků spíše ubývá.“
Zatímco protipandemická opatření zákaznickou základnou prodejny tolik neotřásla, s válkou na Ukrajině se situace zhoršila. „Je vidět, že lidé se snaží šetřit, řeší, za co utratí peníze. I stálí zákazníci u nás utrácejí méně,“ vysvětlila Sotáková. „Zkoušeli jsme i e-shop a rozvoz nákupů, nejvíce nám ale pomohlo oznámení o zvažovaném konci, které vyvolalo velký ohlas. Začali chodit i noví zákazníci, kteří o nás třeba dříve nevěděli, tak snad vydrží. Myslím ale, že už jsme narazili na strop, že o moc více lidí už nezískáme.“
Bez plánů na možné ukončení činnosti zatím funguje například bezobalový obchod U kaštanu v Opavě. „Tím, že se v poslední době začalo o bezobalových obchodech více mluvit, nám dokonce přibylo zákazníků. Na druhou stranu ale lidé utrácejí mnohem méně, takže ve výsledku jsou naše tržby spíše nižší,“ uvedla provozovatelka opavského obchodu Lucie Agelová.
„Tím, že zákazníci více přemýšlejí, kolik peněz a za co utratí, tak je jasné, že si raději koupí jogurt v akci v supermarketu za dvanáct korun než farmářský u nás za dvojnásobek. Stejně tak nemůžeme cenově konkurovat v oblasti ekologické drogerie, která také vychází cenově o něco výše než běžné prostředky. Takže chápu, že bezobalové obchody jsou na tom teď špatně,“ vypočítala Agelová.