Oblíbené obchody. Malé provozovny v širším centru hlavního města o své...

Oblíbené obchody. Malé provozovny v širším centru hlavního města o své zákazníky nemají nouzi. Lidé nákupy v nich vnímají také jako možnost, jak podpořit komunitní život ve své čtvrti. | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Maloobchody v Praze trpí, ničí je šetřící zákazníci i flexibilní konkurence

  • 20
Hluboký pokles reálných mezd domácností a slabá spotřebitelská důvěra. To jsou podle aktuálních analýz některé důvody klesajících tržeb v obchodech a službách. Pociťují to hlavně malí a střední podnikatelé či živnostníci. Začnou se jejich provozovny ztrácet z mapy hlavního města? Na to má odpovědět letošní rok.

Prach usedá na výklady a interiér bývalé prodejny potravin a smíšeného zboží v Příčné ulici v centru kousek od Václavského náměstí. „Nešlo zvládnout režii,“ uvedl bývalý nájemce Milan Patera.

Navíc konkurence v podobě asijských, vietnamských i pákistánských večerek třeba v sousední Štěpánské je mimořádná. Nad Václavským náměstím vedle sebe ve zmíněné ulici fungují tři večerky v úseku několika metrů, další tři jsou o kus dál.

Ceny zvedají pražská kina i posilovny, část rodin raději zůstane doma

Desítky bytů v blocích v okolí jsou dále pronajímány cizincům na krátkodobé ubytování airbnb a turisté ani nemají čas anebo potřebu získat návyk a najít si „svůj“ oblíbený obchod, který je pár kroků od domu.

Nedaleko stále zeje prázdnotou například někdejší knihkupectví U sv. Jindřicha v Jindřišské ulici. Některé malé obchody v centru změnily v poslední době náplň na komerčně atraktivnější.

Ve zmíněné Štěpánské ulici nad jedním z obchodů lze ve skleněném rámu přečíst stále starou firemní návěst Knihkupectví Seidl. V jeho prostorách ale funguje nyní moderní holičský salon. Náplň změnilo také další někdejší knihkupectví Daniel na Národní třídě. Knihy střídá obchod s alkoholem, nejčastěji s turistickou klientelou.

Malé a oblíbené

Ne z každého obchodu se ale musí stát asijská večerka anebo obchod pro turisty. Byť rozdíl mezi jejími provozovateli a domácími obchodníky existuje.

„Flexibilita asijských prodejců je úžasná, čeští obchodníci zase lépe znají potřeby svých zákazníků a více rozumí výrobkům v kategorii chlazeného sortimentu, jako jsou uzeniny, maso a lahůdky,“ uvedl Petr Morava z Asociace českého tradičního obchodu (AČTO).

Exkluzivní průzkum: Polovině lidí vyletěly životní náklady o 5 tisíc měsíčně

Zatímco na venkově malé krámky mizí, Praha i v krizi zůstává specifická. Tradičně například nadprůměrnými příjmy v porovnání s ostatními regiony. Je to znát v širším centru, kde bývají malé klasické provozovny, například pekárny či řeznictví, plné zákazníků.

„Nastěhovali jsme se před časem na Smíchov a vnímám jako komunitní chování podporovat a nakupovat v klasických krámcích. Navíc když nabízí tak kvalitní zboží a obsluhu jako zde,“ říká Andrea, která pravidelně chodí do oblíbeného řeznictví v Lidické ulici.

Sedm měsíců propadu

Pokles tržeb souvisí s celkovou situací v maloobchodu, uvádějí oslovení experti.

„Pokles v této oblasti v meziročním srovnání pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však zmírnil u pohonných hmot a nepotravinářského zboží jako například u farmaceutického a zdravotnického. U prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ řekla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu (ČSÚ).

KOMENTÁŘ: Inflace obere střední třídu o peníze, riskovat se nevyplatí

Tržby klesly také podle dalších analýz. „Maloobchodní tržby vykázaly v listopadu loňského roku v reálném vyjádření meziroční propad o 8,7 procenta, což odpovídá meziměsíčnímu poklesu o 0,3 procenta. V červených číslech tak zůstávají již sedmý měsíc v řadě,“ shrnul Vít Hradil, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Krize je znát právě v důležitých oborech. Obchod s potravinami hlásí meziroční pokles dokonce o 9,2 procenta. „Přičemž hůře na tom byl prodej ve specializovaných prodejnách potravin, a to o 13,6 procenta,“ uvedl Vít Hradil.

Šetřivý zákazník trhu nepomáhá

Jde o spojené nádoby spolu s chováním spotřebitelů, kteří vzhledem k okolnostem výrazně šetří, a na tržbách v obchodech a jejich kondici je to znát. „Finanční situace spotřebitelů zůstane pod tlakem i na začátku roku 2023, kdy většinu domácností čeká náraz na cenové stropy energií a růst jejich nákladů zřejmě nebude plně kompenzován zvýšením mezd,“ předpovídá Vít Hradil.

Byty zlevňovaly po celé republice. Výjimkou je pouze Praha a Olomouc

Experti upozorňují na další problémy. „Prodeje potravin byly negativně ovlivněny vysokou inflací v tomto oddílu spotřebního koše,“ řekl Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. První měsíce letošního roku situaci moc nezlepší.

„Utlumený spotřebitelský apetit se bude negativně promítat do spotřeby domácností. Reálné mzdy jsou zasaženy inflací, která se navíc koncentruje do citlivých položek, jako jsou energie a potraviny,“ dodal Novák.