Nejlepšího herce i maskota respondenti volí tak, že výkonům postav v reklamách přidělují známky od 0 do 10 – absolutním vítězem se pak stává herec či herečka a postavička s nejvyšším průměrným výsledkem.
V reklamách vysílaných v premiéře mezi zářím 2021 do srpnem 2022 nejvíce oslovil dotázané Ivan Trojan ve spotech Českých drah, získal známku 7,25. V těsném závěsu za ním skončil Petr Štěpánek, který za výkon v reklamě značky Bandi Vamos dostal hodnocení 7,13. Další místa připadla dvojici z reklam Air bank – Tomáši Měcháčkovi (7,07) a Tomáši Jeřábkovi (7,06) a pátou příčku obsadil herec Martin Hofmann z reklam Vodafone, který si vysloužil celkovou známku 6,90.
Letošní výzkum potvrdil, že Ivan Trojan jakožto reklamní herec o něco více boduje u žen a z věkových skupin mu nejvyšší známku udělili respondenti 45-54 let. Zato kdyby byla soutěž o nejlepšího herce pouze na mužích, zvolili by jako vítěze Petra Štěpánka.
Tradiční rozdíl přináší i pohled na hodnocení u nejmladších respondentů ve věku 15-24 let, kteří například nejlépe hodnotili hokejistu Radka Pastrňáka a více než Ivan Trojan je oslovili ještě Jenovéfa Boková a Lukáš Langmajer.
Nejlepším maskotem respondenti zvolili zlaté (kreslené) prasátko z loňské vánoční reklamy Kofoly, dostalo celkovou známku 7,43. Druzí skončili Pat a Mat ze spotů České podnikatelské pojišťovny, kterým dotázaní udělili celkovou známku 7,40. Kočka z reklam Whiskas obsadila třetí příčku (7,11), Kozel Olda z reklam Velkopopovického Kozla čtvrtou (6,98) a pětici uzavírají Olmíci ze spotů Olmy (6,87).
Sběr dat proběhl letos na podzim a osobnosti i maskoti byli hodnoceni v premiérových reklamách odvysílaných od září září 2021 do srpna 2022.
„Výzkum je unikátní zejména robustností vzorku respondentů, letos jsme pro něj získali odpovědi od 8 170 online uživatelů, kteří jsou součástí Českého národního panelu. Díky nim máme k dispozici opravdu zajímavé a relevantní hodnocení výkonů postav v českých reklamách, které je přínosem i pro samotné značky,“ uvedl Tomáš Hynčica z Nielsen Admosphere a jednatel Českého národního panelu.
Na českých televizních stanicích bylo v daném období k vidění okolo 250 unikátních spotů s hercem či herečkou a v reklamách vystoupilo přes 150 osobností. V případě maskotů se jednalo o více než 180 spotů a přes 80 vystupujících postaviček.
Nejoblíbenějším hercem v reklamě je Trojan, z maskotů vyhrály myšky z Madety |
Loni zvítězil také Ivan Trojan, který se na nejvyšší stupeň vítězů vrátil po několika letech. V kategorii Nejlepší maskot, která byla loni vyhlášena poprvé, uspěly myšky z reklam Madety.