„Němci, Češi a třeba i Japonci mají vysokou kvalitu v mechanickém zpracování a přesnosti. Takhle čínská a korejská auta nefungují. Místo toho máme jednostrannou sázku na elektromobilitu,“ uvedl Vondra pro rádio Impuls
Ve vysílání řekl, že on hlasoval proti návrhu. Konec aut se spalovacími motory považuje za velkou chybu. Podle europoslance mimo jiné půjde o velkou ránu pro evropský automobilový průmysl.
Vondra připomněl, že elektromobil je pouze šasi, které potřebuje jen software a baterku a v obou těchto oblastech má Asie velký náskok, který Evropa není schopná dohnat.
„Navíc je to sázka na monopol, který přináší vyšší ceny, pokud není vystaven konkurenci,“ kritizuje Vondra a podotýká, že problém ekologické osobní přepravy by se dal řešit i syntetickými palivy.
„Je to o tom dát prostor technologickému vývoji způsobem, aby syntetická paliva byla levnější, než jsou dnes. Ani urychlená elektromobilita nepřináší spásu pro ekologické cíle. Dokud není připravený elektronický mix, tak je zbytečné si kupovat elektromobil.“
Na druhém vrcholu pomyslného trojúhelníku celého problému je podle Vondry velký byznys a jako příklad uvádí koncern Volkswagen, který dostal výhodné podmínky a má garantovaný zisk. „Na posledním vrcholu trojúhelníku je zákazník, ale ten se bude bouřit až s pětiletým odstupem, až dané opatření začne platit.“
Konec spalovacích motorů přinese Česku potíže, experti radí se nebránit |
Vondra vnímá, že část politiků k tomuto problému přistupuje jako k náboženství a není ochotná modifikovat svůj názor, dokud se nedostanou pod tlak veřejnosti.
Případný odpor nebere jako žádné kverulantství. Jedná se podle něj o rozhodnutí Evropské unie, která ponese zodpovědnost za případné úspěchy i neúspěchy této politiky.
K návrhu se mají vyjádřit i národní státy, mezi kterými by se mohla najít dostatečná blokační menšina. Vondra ještě připomíná, že rozložení sil je poměrně vyrovnané. Jako příklad uvádí pozměňovací návrh, který nepřipouštěl naprostý konec spalovacích motorů a který jen těsně neprošel.