Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fronta přes celé nástupiště. Veterán francouzských rychlodrah přilákal davy

  13:28aktualizováno  16:02
Francouzská vysokorychlostní souprava TGV vystavená od pondělního dopoledne na pražském Hlavním nádraží přilákala stovky fanoušků železnice, kteří neměli problém vystát minimálně hodinovou frontu. Soupravu si ale fotili i běžní cestující, kteří z posledního nástupiště odjížděli rychlíky směrem na Děčín soupravami složenými zpravidla z nejstarších vozů využívaných národním dopravcem.

„Přijeli jsme z Plzně, zejména kvůli synovi, který vlaky fotí každou volnou chvíli. Uvolnili jsme ho ze školy a odpoledne jedeme zpátky,“ řekl MF DNES Tomáš Kupeček, který dorazil s celou rodinou.

Podle ministra dopravy Martina Kupky ale nebylo smyslem řadu měsíců připravované propagační jízdy jedné z prvních souprav francouzských TGV přilákat železniční nadšence a fotografy drážních vozidel, takzvané šotouše, ale zejména širokou veřejnost.

„Chceme přesvědčit lidi, že rychlovlaky v Česku nejsou jen vize, nějaké vzdušné zámky. Toto je závazek pro českou vládu, že vysokorychlostní železnice je směr, kterým chceme jít. A právě velká část návštěvníků věří, že se podobným strojem v Česku v dohledné době sveze,“ řekl ministr.

„Fandím tomu, aby to bylo i u nás. Rychlovlakem jsem jel v Německu a byl bych rád, aby jezdily i u nás,“ uvedl Jan Walter, který si soupravu na hlavní nádraží přijel prohlédnout ze středočeských Hostomic. Ne všichni ale měli pochopení, proč Správa železnic do Česka přivezla stroj, který má za sebou čtyřicetiletou službu.

Brnem projede na výstaviště rychlovlak TGV, který zlomil světový rekord

„Už jsem o tom četl před několika měsíci, že přivezou tento šrot. Přišel jsem se proto podívat, jak vypadá zevnitř. Jestli to bude něco jako naše Pendolino,“ uvedl Jiří z Prahy. Podle Správy železnic je ale výběr stroje logický. Jde o poslední soupravu z původní série, která v minulosti stanovila několik rychlostních rekordů a je zachovaná jako jakési muzeum a propagační souprava.

Druhý důvod je o mnoho prozaičtější. Nové soupravy, které původní model od loňského roku nahradily, jsou všechny v provozu. Jejich zapůjčení by tak nestálo devět milionů korun, jako v případě tohoto stroje, ale bylo by nutné zaplatit i ušlé tržby. „Ale i to byla jen teoretická možnost. Jejich stažení by bylo nereálné,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

První kilometry tratí, po kterých se bude moci jezdit třistakilometrovou rychlostí, by v Česku měly vznikat od roku 2025. Během dalších pěti let by se pak mělo navýšení rychlosti už projevit v dojezdových časech, kdy část trasy bude umožňovat jízdu vyšší rychlostí v kombinaci s pomalejšími úseky dosud konvenčních tratí.

Pro ně rutina, pro nás zázrak

Ukázka francouzského stroje není náhoda. Právě cestou spolupráce s francouzským provozovatelem rychlodrah SNCF se česká správa železnic pustila v době, kdy volila mezi jednotlivými vysokorychlostními systémy v Evropě. Od Francouzů tak Správa železnic nakoupila velkou část know-how (například technických norem) a vytvořila společný podnik, který problémy se zaváděním rychlotratí v Česku postupně řeší.

Ještě v průběhu pondělí se souprav přesune do Brna na veletrh železniční techniky, kde zůstane do 9. črvna a pak zamíří do Jihlavy (10. června) a Ústí nad Labem (11. června).

Právě Ústecko je kraj, kde plány na výstavbu vysokorychlostních tratí naráží na největší odpor místních spolků. Důvodem je především to, že stát v průběhu vypracovávání studií pozměnil trasu budoucího vlaku a začal preferovat variantu přímého napojení Ústí nad Labem. Z tohoto důvodu plánovači správy železnic opustili trasu sledovanou v zásadách územního rozvoje a novou trať posunuli více na východ.

Vystavovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod). Celkem bylo vyrobeno 109 jednotek s výrazným oranžovým nátěrem. Vlak o celkové délce 200 metrů tvoří dva hnací a osm vložených vozů.

V současné době se už ale stroj v detailech liší od původného provedení. Jednotka totiž prošla dvěma generačními modernizacemi. V devadesátých letech byly upraveny podvozky a chlazení motoru, zvýšila se rovněž cestovní rychlost z 270 na tři sta kilometrů v hodině. Další modernizace kolem roku 2010 přinesdla zejména oživení interiéru.

  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

Zkrachovalá německá FTI zrušila zájezdy s odjezdem do 5. července

10. června 2024  12:16

Německá cestovní kancelář FTI Touristik GmbH, která je v úpadku, zrušila zájezdy s odjezdem do...

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

Otřesy po eurovolbách oslabily euro i francouzskou burzu

10. června 2024  9:39

Dozvuky evropských voleb se promítly i na měnové a kapitálové trhy. Euro zahájilo týden poklesem a...

Jak dlouho budou Češi v penzi? Čtvrtinu života, nebo 21,5 roku. Experti varují

10. června 2024

Premium Zvyšování důchodového věku je nejtřaskavějším opatřením celé důchodové reformy, která se aktuálně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...