Někteří němečtí výrobci automobilů si po několikaměsíčních výpadcích konečně pochvalují pravidelné dodávky polovodičů. Patří mezi ně třeba německé firmy Mercedes a BMW, které díky tomu mohou navyšovat svou produkci. Pro automobilku Hyundai je ale situace kolem dodávek polovodičových součástek stále velmi komplikovaná, jak zjistila redakce iDNES.cz.
„Situaci neustále monitorujeme, ale v poslední době jsme z celosvětového pohledu v podstatě neměli žádné problémy s chodem výroby,“ řekl agentuře Bloomberg za automobilku Mercedes Benz vedoucí sekce výrobky a řízení dodavatelského řetězce Joerg Burzer. Menší problémy se sice občas vyskytnou, ale loňský rok byl podle něj mnohonásobně horší.
Automobilky nestíhaly kvůli nedostatku polovodičů v posledních měsících reagovat na vysokou poptávku po nových vozech. Výpadky byly tak závažné, že řada továren vyráběla mnohem méně než před vypuknutím koronavirové pandemie.
Škodě se stále nedaří vyrábět na plnou kapacitu, už došla i USB |
„V současné době je situace už o něco stabilnější,“ řekl pro Bloomberg tiskový mluvčí BMW a dodal, že společnost dodávky čipů každodenně monitoruje a nevylučuje možnost dalších výpadků v nadcházejících týdnech či měsících. Nyní jsou ale všechny závody firmy plně v provozu a společnost tak nezaznamenává žádné odstávky.
Část nově dostupných čipů na trzích pochází také z toho, že v mnoha částech světa už kvůli vysokému tempu zdražování klesla poptávka po spotřební elektronice a automobilky se tak dostanou k většímu množství polovodičů.
Hyundai a Škodovka stále v problémech
Zástupci automobilek, které vyrábějí také v České republice, však velké zlepšení momentálně nevidí. Podle Gabriely Slabihoudkové z automobilky Škoda totiž dodávky polovodičů nadále představují velkou výzvu. Aktuální firemní prognózy naznačují, že by se situace měla zlepšit na podzim a podobně je to i v případě společnosti Hyundai.
„Situace s dodávkami polovodičových součástek je bohužel stále velmi komplikovaná. Díky intenzivní spolupráci s dodavateli, flexibilním úpravám výrobního plánu podle aktuálních dodávek se nám však zatím daří tyto komplikace relativně dobře zvládat. Za prvních pět měsíců letošního roku jsme vyrobili o 16 % aut vice než loni ve stejném období,“ řekl pro iDNES.cz za automobilku Hyundai Petr Michník.
Automobilky se do budoucna obávají i jiných problémů. S očekáváním totiž vyhlíží, jak se současná vysoká míra inflace dotkne spotřebitelských preferencí. Například šéf Tesly Elon Musk řekl, že společnost potřebuje snížit počet zaměstnanců o deset procent, a že z ekonomiky má „super špatný pocit“.