Putinův módní kus v podobě tmavě modrého kabátu se v e-shopu prodává za 10 500 liber (zhruba 308 tisíc korun). To je dvakrát více než roční mzda průměrného Rusa.
Už ve chvíli, kdy vyšly najevo informace o výrobci, jeho internetové stránky byly několik hodin nedostupné. Nyní přes tisíc lidí žádá v internetové petici, aby Loro Piana zpřetrhala své vazby s Putinem.
Pod kabátem měl Putin během moskevského projevu béžový kašmírový rolák Kiton, další z jeho oblíbených značek. Jeho cena činí 2 400 liber (70 tisíc korun). Putinovým oblíbeným brandem je i Brioni. Ten obléká například Jamese Bonda. Co se týče bot, prezident si potrpí na britskou značku John Lobb. Ta se podle vlastního prohlášení specializuje na „náročnou klientelu známých i nechvalně známých lidí“.
Prezidentova módní volba odstartovala na Twitteru vlnu povětšinou kritických reakcí. „Zatímco se obyčejní Rusové perou v obchodech o jídlo, jejich vůdce k nim hovořil v kabátě za půl druhého milionu rublů,“ napsala překladatelka z ukrajinštiny Jana Morozovová.
Ruská analytička Olga Lautmanovová zašla ještě dál. „Zatímco Putin páchá genocidu a lže o tom, že na vině je Ukrajina, kabát, ve kterém to hlásá, je v ceně ročního platu obyčejného Rusa.“ Ten se nyní odhaduje na 4 780 liber (140 tisíc korun).
Moskevská rozhlasová korespondentka Karine Orlovová, která petici na Twitteru odstartovala, varovala značku Loro Piana, že se tento stín nad ní bude vznášet už navždy.
Italskému tisku se zástupce brandu ozval neprodleně. „Z lidského hlediska tato volba samozřejmě vyvolává rozpaky. Je snad ale jasné, na jaké straně jsme,“ informoval zástupce šéfa Sergio Loro Piana. Ukrajinci mají podle něj jeho plnou morální podporu.
Italská značka, která patří pod křídla gigantu LVMH, navíc uzavřela svoje obchody v Moskvě i Petrohradu v reakci na invazi již počátkem března.
Loro Piana je značka založená již v roce 1812 a již desítky let je dlouholetým dodavatelem nejkvalitnějších textilií těm nejluxusnějším světovým výrobcům. Teprve v několika posledních letech se snaží prorazit i s vlastními designy oděvů. Po celém světě nyní provozuje kolem stovky butiků.
Brand se proslavil především dodávkami peruánské vlny z vikuně. To je zvíře příbuzné lamě a alpace a vyznačuje se extrémně jemnou srstí.