Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po covidu Ukrajina. Pro nás to je katastrofa, říká majitel spediční firmy

  9:40
S cenami nafty okolo padesáti korun za litr bojují hlavně menší dopravci, kteří musejí tankovat v podstatě za každou cenu. Podle Libora Čelinského, majitele spediční společnosti C. L. Sped z Frýdecko-Místecka, jde o další těžkou ránu oboru.

„Dopravcům by nejvíce pomohlo snížení spotřební daně na pohonné hmoty,“ je přesvědčen majitel spediční společnosti Libor Čelinský | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Skončil covid a přišlo zdražení nafty po útoku na Ukrajinu. To asi není pro dopravce ta nejlepší konstelace.
Je to katastrofa. Už když tady byla doba covidová, drželi se všichni zpátky, jak v podnikání samotném, tak v rozvoji firem. Když jsem chtěl někde navýšit cenu ze přepravu, protože stoupla cena pohonných hmot, nebo to nevycházelo nějak jinak, tak všichni říkali: ‚Počkejme, až to skončí s covidem.‘ Takže na to nebyl moc prostor a člověk na to, z pocitu slušnosti ani moc netlačil. A teď, když už to vypadalo, že jsme to nějakým způsobem přežili, přišla Ukrajina.

Kdy to začalo vypadat, že jste to „nějakým způsobem přežili“?
Loni na podzim, když začala energetická krize, začaly se zvyšovat ceny potravin i dalšího, jsme začali naše stálé zákazníky oslovovat s tím, co se děje, že ceny asi půjdou nahoru. A oni nás vyslyšeli a dohodli jsme se na navýšení. Od 1. ledna letošního roku.

Takže jste i s těmi cenami nafty, rostoucími už na podzim, jezdili stále za stejné ceny?
Ano. S tím, že se od 1. ledna 2022 ty ceny zvednou, že se srovnáme, začneme nějak dýchat, začneme zase nějak žít. Tak jsme ceny navýšili, zákazníci to pochopili, dohodli jsme se, byť to byl někdy boj...

...to nestačí udělat smlouvu, kde by byl nějaký koeficient, který by jen reagoval na vývoj cen na trhu?
Takto to nefunguje. Cena není jen o tom, kolik stojí pohonné hmoty. Počítají se nejen kilometry, ale i další věci. A s velkými zákazníky máme třeba smlouvy na pevné částky do jednotlivých míst. Prostě se dohodnou pevně dané ceny například mezi Ostravou a Brnem. A do dalších míst. O palivových doložkách se v současnosti teprve začíná mluvit.

To je tak běžné?
My se zaměřujeme na vnitrostátní dopravu, v mezinárodní dopravě to je trochu jinak. Třeba kluci, kteří jezdí zahraniční linky, využívají jeden holandský server, kde se zveřejňuje jakási průměrná cena nafty v Evropě. A z té vycházejí, třeba i zpětně, pohyb cen se započítává.

U nás se s nějakou průměrnou hodnotou nepracuje?
U nás jsme tu průměrnou cenu, vycházející z oficiálního zdroje, použili třeba při dojednávání těch lednových cen. Samozřejmě že u jednorázových zakázek se postupuje jinak.

S jakou cenou jste při dojednávání cen pro letošní rok počítali?
Na začátku roku jsme počítali s cenou 36,10 za litr. K tomu musíte počítat, že tahač má spotřebu nějakých 35 litrů na 100 kilometrů, někteří mají vyšší, třeba 38 litrů, novější vozy pak okolo 32 litrů. Nové vozy ale většinou jezdí do zahraničí, na vnitrostátní přepravu zůstávají starší auta.

Co jste dělali, když nafta zdražila na 50 korun?
To už pak je jednoduchý výpočet. Víte spotřebu, víte cenu, takže je jasné, kolik vás stojí kilometr. Plus amortizace, oleje, mzda a další věci samozřejmě.

Takže vám lednové navýšení ceny vydrželo jen dva měsíce.
Ano. Růst byl raketový. Během dvou dnů vyletěla nafta z 41 korun na 47, další den už byla na 50. To jsem přepočítával ceny každý den. A než jsem je přepočítal a poslal, už ty ceny, se kterými jsem počítal, zase neplatily. Na kilometru to dělalo kolem pěti korun rozdílu. Ale zkuste někoho přesvědčovat, ať vám zaplatí víc.

Vy zastupujete hlavně malé firmy a řidiče, kteří jezdí se „svým“ kamionem. Jak to vnímají oni?
Oni jsou těmi, kteří jsou touto situací nejvíce bití. Na čerpacích stanicích nejsou pro nikoho tak zajímaví, aby dostali velké slevy. Běžná splatnost je v našem oboru 60 dnů, po tu dobu vlastně řidiči úvěrují ty, pro které vozí. Oni jedou pořád nadoraz, nemají vytvořené rezervy. Neměli kdy si je vytvořit. Oni na současnou situaci doplácejí nejvíce. Já se jim snažím platit vždy o něco dříve, ale také musím čekat, než zaplatí mi. Ale ti kluci musí platit za naftu na pumpách hned.

Co by jim pomohlo nejvíce?
Snížení spotřební daně na pohonné hmoty. To, co udělala vláda, osvobození od silniční daně u aut do 12 tun, se na kamiony nevztahuje, ty jsou těžší. Takže to nepomohlo vůbec.

  • Nejčtenější

Umírající modelář daroval za korunu své dílo vagonářskému muzeu ve Studénce

8. června 2024  13:13

Nové lákadlo má Vagonářské muzeum ve Studénce na Novojičínsku. Získalo rozsáhlou sbírku...

V referendu v Dolní Lutyni občané jednoznačně rozhodli proti gigafactory

8. června 2024  18:38,  aktualizováno  21:33

Jednoznačnou podporu vedení obce při projednávání možného vzniku průmyslové zóny v Dolní Lutyni...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Liberty tratí miliony denně a míří do insolvence, vláda jedná s českým investorem

12. června 2024  17:33,  aktualizováno  21:23

Půl roku trval útěk majitelů Liberty Ostrava před věřiteli. To, co mělo nastat už v prosinci...

Mistrovský Třinec hlásí tři odchody, Oceláře může opustit také Voženílek

7. června 2024  12:34

Hokejový Třinec opouští tři hráči. Obránce Adam Polášek odchází do Litvínova, v mistrovském celku...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Drogovému gangu vévodila rodina z Ostravska, policie zabavila domy i zlatý řetěz

12. června 2024  13:29

Za jeden den čtrnáct zadržených lidí a zabavený majetek za více než deset milionů korun....

Nápis „Nazdar“ jako důkaz. Zámek ve Studénce odhalil zapomenutý příběh

14. června 2024

Premium Čtyři poválečné roky na zámku ve Studénce na Novojičínsku fungovala legionářská škola. Na...

Sesuv na Slovensku zastavil provoz na trati mezi Mosty u Jablunkova a Čadcou

14. června 2024  15:07

Sesuv půdy na Slovensku zastavil provoz na mezinárodní železniční trati mezi Mosty u Jablunkova na...

Likvidaci Dolu ČSM na Karvinsku zajistí po skončení těžby OKD, rozhodla vláda

14. června 2024  14:48

Těžební společnost OKD bude mít na starost technickou likvidaci černouhelného Dolu ČSM na Karvinsku...

Frýdek-Místek přes kritiku koupí chátrající Český dům. Za téměř dvacet milionů

14. června 2024  13:50

Město Frýdek-Místek koupí chátrající Český dům. Nabytí nemovitosti s okolními pozemky za cenu 19,9...

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...