Karel Bendl ve funkci střídá Martina Kupku poté, co se stal ministrem dopravy. Náměstkem hejtmanky je místo Kupky nově radní pro oblast zdravotnictví Pavel Pavlík. V zastupitelstvu ministra nahradil první náhradník z krajské kandidátní listiny občanských demokratů, starosta Čelákovic Josef Pátek.
Kormidlo nechá v poloze
Karel Bendl chce pokračovat v rozdělané práci svého předchůdce a přinést do ní i pohled dosavadního předsedy krajského výboru pro životní prostředí a zemědělství, kterou z důvodu nové náplně práce opustil. Oblast životního prostředí, kde je odborníkem, se podle něj s dopravou často překrývá.
„Krajský výbor pro životní prostředí dává stanoviska k různým dopravním stavbám, například obchvatům měst,“ připomněl Bendl. S dopravou má navíc zkušenosti také jako starosta. Tím chce Bendl zůstat i nadále, ale v neuvolněné pozici.
Na dálnici D10 se bude opravovat několik úseků, řidiče čekají dlouhé kolony |
„Jednou z mých priorit je dokončení silničních map, na kterých řidiči najdou podrobné informace o všech chystaných akcích a uzavírkách,“ uvedl nový radní pro oblast silniční dopravy. „Stane se moderním portálem pro informování motoristů, ale i investorů a správců sítí. Přínosem bude i pro práci krajských cestmistrů. Řidiči v mapě najdou aktuální situaci na úsecích, kterými chtějí projet,“ uvedl už dříve k mapě Martin Kupka.
Ten dokázal za přibližně roční působení na hejtmanství personálně proměnit kvůli dřívějším zakázkám kritizovanou krajskou správu a údržbu silnic a nastavit nový systém její kontroly. Vylepšil systém přejímání odvedených prací s větší možností reklamací a zpřísnil také dohled nad jejich kvalitou.
Mezi významné kroky v oblasti silniční dopravy v uplynulých několika měsících patřilo sestavení jasných kritérií priorit oprav stávajících a výstavby nových krajských silnic II. a III. třídy. Kraj nechal také aktualizovat pravidla zimní údržby svých komunikací. Hejtmanství navíc chystá aktualizaci zásad svého územního rozvoje. Zahrne do nich připravované velké dopravní i další veřejně prospěšné stavby významné pro region.
Staveniště na silnicích
Jak MF DNES řekla mluvčí krajské správy a údržby silnic Petra Kučerová, loni skončily opravy některých mostů, například v Měšicích, Novém Strašecí, Loukově, Kralupech nad Vltavou, Počepicích nebo přes řeku Jizeru ve Vinci.
„A také rekonstrukce frekventovaných silnic II. tříd, třeba mezi Velkou Dobrou a Novým Strašecím, mezi Rožmitálem pod Třemšínem a hranicemi Středočeského kraje, silniční průtah Lysé nad Labem nebo silnice mezi Jemništěm a Domašínem na Benešovsku,“ sdělila Kučerová.
Letos chce Středočeský kraj zprovoznit některé větší dopravní stavby kolem Prahy. „Hotový má být obchvat Jesenice za 152 milionů korun, obchvat Staré Boleslavi za více než sto milionů nebo obchvat Záp,“ informovala hejtmanka Petra Pecková (STAN). Opravena bude i páteřní komunikace přes Stříbrnou Skalici v Praze-východ, kde se začne stavět v březnu.
Letos opraví Nový most v Kolíně
Mezi významné krajské investice patří pokračující oprava Nového mostu v Kolíně. Práce za téměř 400 milionů mají být hotovy v závěru letošího roku. S novou stavební sezonou začne budování nového mostu přes dálnici D11 u Mochova. Původní most byl zbourán loni na podzim.
„Pokračuje také druhá etapa obchvatu Králova Dvora na Berounsku, kde je zprovoznění plánováno na jaro příštího roku. Loni v září začala stavba severního obchvatu Jílového u Prahy. Zakázka přibližně za 150 milionů korun bude dokončena na přelomu let 2023/2024,“ řekla Petra Kučerová.
Rozestavěné jsou mimo jiné okružní křižovatka Poděbrady – Přední Lhota nebo most v Sázavě. V Olbramovicích na Benešovsku by letos mohla začít stavba parkoviště P+R pro 181 aut. Další podobná velká parkoviště chce kraj výhledově nechat vybudovat v Čerčanech, Úvalech nebo Hostivici. K dlouhodobým plánům kraje patří i obchvat Rakovníka.
Karel Bendl (ODS)
|