Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diesel corse sluší, ukazuje kouzlo normálního auta pro každý den

Corsa je jedno z nejslavnějších jmen evropské automobilové současnosti. Patří k nejprodávanějším autům Evropy. Typické malé auto jsme ozkoušeli s dnes netypickým pohonem. A potvrdilo se, že nafta do osobáku patří.
Opel Corsa

Opel Corsa | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

Aktuální šestá generace už vznikla na technice od francouzského PSA (dnes všichni patří do francouzsko-italsko-amerického Stellantisu). To mimo jiné znamená variabilitu pohonů. Kromě benziňáku můžete dostat pod kapotu také elektromotor a nebo diesel, to je dnes mezi malými auty unikum.

Z kategorií nejmrňavějších aut se diesely už skoro úplně vytratily. Kromě příplatků za motor totiž musí výrobci schovat do ceny čtyřsettisícového auta ještě další drahé technologie, a tak má i corsa na levém boku obrovské víčko, kde se vedle hrdla nádrže tísní ještě zátka, pod kterou se dolévá AdBlue, činidlo čistící výfukové plyny dieselu od oxidů dusíku (NOx).

Dieselovou corsu jsme si vypůjčili, abychom připomněli, že jsou dnes na trhu stále ještě normální, příjemně obyčejná auta pro každý den. A v zimě si v něm normálně zatopíte (jak jsme mrzli a skoro nikam nedojeli v elektromobilech ve vánočních mrazech si přečtete brzy), natankujete za chvilku, a hlavně k benzince zabloudíte jen opravdu sporadicky. Tím se dostáváme ke spotřebě: 102 koní čtyřválcové jedna-pětky jezdilo za 4,5 až šest litrů, ale když jsme se snažili, doplachtili jsme opravdu tabulkovou jízdou i za čtyři, to je v kombinaci s 41litrovou nádrží skvělá startovací pozice pro každodenního štrekaře.

Corsa sama o sobě není úplně typický dálkový speciál. Na druhou stranu, pro jednoho či dva, kteří dojíždí do práce třeba čtyřicet kilometrů, dává velký smysl. Oproti srovnatelně výkonné benzinové verzi (1,2 Turbo, 100 k) je o čtyřicet tisíc dražší. Je ale třeba říci, že aktuální corsa, která je na trhu druhým rokem, je typické malé auto – se všemi klady i zápory.

Dálniční let

Jet s ním napříč Evropou, třeba do španělské Zaragozy, kde corsu Opel vyrábí, už není aktem zoufalství a asketismu – nabídne všechen komfort, bezpečnostní prvky i výkon, takže napříč Německem můžete uhánět stopadesátkou bez zadýchávání. Na druhou stranu je třeba říct, že někteří konkurenti umí nabídnout víc místa v kabině a víc klidu za jízdy. To jde podle všeho na vrub právě dieselové motorizaci corsy – těžko říct, jestli to je záměr, ale poslední roky představované novinky napříč kategoriemi se nejhůř chovají právě s diesely pod kapotou. 

Takže i corsa, byť je podle tabulek dokonce lehčí než turbobenzinová provedení, jezdí trochu toporně. Podvozek neustále „pracuje“, chybí nadhled a suverenita většího auta – ta otázka se nabízí: ano, nová fabia na velkých kolech a blahobytně větší platformě je klidnější a suverénnější. Corsa se prostě stále chová hlavně jako malé auto. To všechno ovšem cítí jen hodně vnímavý řidič při dálničních přeletech. Na okresce a ve městě je už malý opel ve svém živlu – dostatečně obratný, všude se protáhne. Jen řízení je absolutně necitlivé.

Opel Corsa

Lehká konstrukce (nejzákladnější verze váží 1 055 kilogramů) v kombinaci s nízkým těžištěm a dlouhým rozvorem má minimalizované náklony karoserie a sklony k nedotáčivosti a umožňuje corse plynulé a velmi rychlé průjezdy oblouky. Líbilo se nám dobré odhlučnění kabiny a slušně tlumící podvozek.

Štrekař

Motor má hodně dieselový charakter, je to spíš štrekař. Takže si nejraději tiše přede v ustálených otáčkách, na sprinty od semaforu vás časem přejde chuť a začnete se vyžívat v cestování „na spotřebu“ – na to jste si ostatně corsu na naftu pořídili. Řidič si jen bude muset nakalibrovat pravačku na trochu letargické reakce na plynovém pedálu, holt v době, kdy v autě vše podřizují výrobci emisním normám, si nafťák žije trochu vlastním životem.

Jsme stárnoucí „konzervy“, takže jsme stále vzteklejší z nedomyšlených předisplejovaných kokpitů stavěných hlavně na efekt. Displej nahrazující ve vyšších výbavách budíky v kapličce pod volantem má asi dávat dojem moderny a luxusu, mno... Teploměrový malinký otáčkoměr je trochu nanic, stejně máme jezdit a řadit hlavně „podle ucha“, jak nám poradili minule v diskuzi na iDNESu. Infotainment je už nepochopitelný úplně, ale topení naštěstí mechanické, to chválíme. Stejně jako těch pár mechanických tlačítek, která na pracovišti řidiče zbyla, třeba otravný udržovač v jízdním pruhu, který se s vámi přetahuje o volant, lze díky tomu vypnout nastálo. Ještě k tomu infotainmentu: pár klasických tlačítek v orientaci a práci moc nepomáhá, určitě bych si pro ně navolil jiné funkce. Samotný dotykový displej nemá moc svižnou a exaktní odezvu. Graficky a vůbec koncepcí je to hlavně chaos. 

Opel Corsa

Kolega Vašek Nývlt, který má víc trpělivosti a diplomatičtější vystupování, to shrnul takto: „Infotainment působí na první pohled poněkud komplikovaně, jakmile si zvyknete na absenci centrálního menu a jeho „roztříštění“ do jednotlivých kategorií, je to lepší. Ani graficky, ani rychlostně to však není žádný zázrak.“ Takže nejsem sám, kdo si raději pískal a jezdil podle autoatlasu. Doplňme, že systém si poradí s aplikacemi Apple CarPlay i Android Auto s nimiž funguje dobře.

Co se vejde do kufru

V užší kabině jsou i dospělí vpředu docela blízko, holt malé auto. Některým řidičům bude v jejich poloze za volantem překážet ve výhledu do zatáčky levý přední sloupek. Líbila se nám skvělá přední sedadla, na těch zadních je místo pro děti nebo méně vypasené členy posádky – na výšku i pro nohy tam místo je, ale na šířku to je tak akorát pro dva. Krátké zadní dveře by se mohly otevírat ve větším úhlu. Přes hodně vysoké prahy se méně pohyblivým nenastupuje zrovna lehce.

Kufr s objemem 309 litrů má vyšší nákladovou hranu a zbytečně zúžený vstup, kočárek tam s trochou manévrování dostanete. My po sklopení zadních opěradel odvezli i nerozebrané jízdní kolo.

Opel Corsa

Corsa startuje na 359 990 korunách za provedení s atmosferickou benzinovou dvanáctistovkou, bez klimatizace. Diesel a výkonnější motory pořídíte až ve vyšší výbavě, od 389 990 korun, která má už klimatizaci. Dieselové provedení stojí od 469 990 korun, což je ovšem stále smysluplnější nabídka než elektrická verze za osm set tisíc.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...