Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Toyota hledá skuliny. Sporťák má na dva roky, zkouší Yaris na vodík

Japonská Toyota, která slaví úspěchy hlavně s hybridy, se nebojí v poslední době uvádět i nezvyklé modely pro motoristické nadšence. Nové sportovní kupé GR86, které navazuje na předchozí GT86, ale bude v Evropě v prodeji pouhé dva roky.
Toyota GR Yaris H2 se spalovacím motorem na vodík

Toyota GR Yaris H2 se spalovacím motorem na vodík | foto: Toyota Motor Europe

Toyota zároveň hledá způsob, jak tradiční sportovní vozy se spalovacím motorem zachovat i do budoucna. Jak ukazuje její koncept „splašeného“ Yarisu, cestou může být vodík.

Díky hybridům si může hrát

Toyota patří dlouhodobě k propagátorům hybridního pohonu, ovšem i díky němu vlastně může zájemcům nabídnout i zábavné automobily, které mnozí z nabídky vyřazují. Vzhledem k tomu, že se díky hybridům daří Toyotě plnit cíle emisních limitů z hlediska průměrné produkce CO2, může si totiž dovolit nabídnout i auta, která většina automobilek už ani neuvádí. Někdy za cenu určitých kompromisů, ale přesto zaslouží Toyota uznání za to, že taková auta vůbec nabízí, když by vlastně nemusela a z hlediska „společenské“ poptávky by jí to nijak neuškodilo – vlastně naopak.

A tak si i zákazníci v Evropě mohli koupit zábavné sportovní kupé GT86 připravené společně se Subaru. Díky spolupráci s BMW jsme se dočkali nové generace legendárního sporťáku Supra. A stále ještě relativně nedávno uhranul motoristické nadšence model GR Yaris, v podstatě homologační speciál pro rallye určený do silničního provozu (jak jezdí, čtěte zde). A Toyota do toho šlape i dál. Kromě toho, že se spekuluje i o možném skutečném supersportu, co by využil úspěchů a ambicí Toyoty v Le Mans, jsou tu i další vzrušující modely.

Nová generace na dva roky

Tím nejaktuálnějším je nová generace kupé GT86. Tu opět Toyota připravila ve spolupráci se Subaru a s jejím uvedením chvíli otálela. Na druhou stranu – Subaru BRZ v nové generaci se u nás pořídit nedá vůbec, Toyota GR86 (změna písmene v názvu je odkazem na Gazoo Racing – divizi sportovních vozů japonské značky) koupit půjde. Ale očividně jen po omezenou dobu. Sama automobilka upozorňuje, že model bude v prodeji pouhé dva roky, pak z nabídky zmizí.

Uvádění nové generace vcelku okrajového modelu na dva roky se zdá být trochu zvláštní, ale ve skutečnosti to vlastně smysl dává. Důvodem, proč Toyota nabídne GT86 jen po omezenou dobu, jsou samozřejmě evropské předpisy. A to podle všeho jak ty emisní, tak pravděpodobně i bezpečnostní. Toyota by toho prostě na tomto modelu, který rozhodně nebude trhat prodejní rekordy, musela v následujících letech v rámci obvyklého faceliftu upravit tolik, že by se jí to nejspíš nevyplatilo.

Takže se rozhodla pro nezvyklý, ale ne úplně nepochopitelný krok: vyvinuté auto, které teď evropské legislativě vyhoví, do prodeje uvede. Zároveň z něj udělá trochu nedostatkové zboží, čímž podpoří zájem o model právě v těch dvou letech, kdy bude k dispozici – stávající majitelé GT86 si asi důkladně promyslí, jestli tedy mají „upgradovat“. Za tři roky už totiž nebudou mít o čem přemýšlet. Toyota jednoduše prodeje nové generace zhutní do dvou let a doufá, že tím o nic nepřijde.

A vlastně by to tak mělo být. U modelů, jakým je GR86, totiž většinou zájem zákazníků stejně moc dlouho netrvá – nadšenci, kteří na dané auto čekali, si ho koupí ihned, jak je k dispozici, a pak se prodejní čísla propadnou. Předchozí GT86 je toho důkazem. V roce 2012, kdy byla na evropský trh uvedena, se jí prodalo 4 783 kusů, v roce 2013, když tedy prodeje naběhly naplno, to bylo 6 080 kusů. Pak již v roce 2014 následoval sešup na 2 617 aut a řada čísel od roku 2015 do loňského roku má nadále sestupnou tendenci: 1 661, 1 587, 1 496, 1 251, 920 a 671 kusů. V prvních dvou letech prodejů tedy Toyota „udala“ o čtvrtinu víc aut než za celý další zbytek působení GT86 na trhu.

Podle prvních reakcí novinářů, kteří se s GR86 svezli, se pak fanoušci mají opět na co těšit. Toyota ve spolupráci se Subaru znovu připravila zábavný balíček, který přitom vyslyšel řadu předchozích připomínek. Pod kapotou vozu je tak namísto atmosférického dvoulitru s výkonem 200 koní silnější (stále čtyřválcový) agregát boxer 2,4 litru o výkonu 234 koní a především s točivým momentem 250 namísto 205 Nm. Maximum točivého momentu je přitom dostupné v nižších otáčkách, už v 3 700 za minutu namísto 6 600 u předchůdce, takže agregát celkově působí jako výrazně silnější.

GT86 je nadále k mání s manuální šestistupňovou převodovkou, ale k dispozici je i automat. Manuál je ale téměř povinnou volbou nadšených řidičů, s ním si navíc nejlépe užijí vylepšené dynamiky vozu: zrychlení z 0 na 100 km/h nově probíhá za 6,3 namísto 7,6 sekundy u předchůdce, u verze s automatickou převodovkou je zlepšení obdobné, ale automat stále zaostává (nově 6,9 sekundy oproti 8,2 u předchozí generace). Toyota slibuje i záživnější zvuk agregátu a výfukové soustavy, takže se mají nadšenci skutečně na co těšit.

První auta bude Toyota dodávat na jaře roku 2022, prozatím čekáme na oznámení cen. Ty by ale měly být nižší, než jaké jsou u modelu GR Yaris, který začíná na 899 000 korunách. GR86 by tedy měla nadále zůstat cenově dostupným sportovním vozem.

Vodík jako šance budoucnosti

Co bude se sportovními kupé Toyota až GR86 vyklidí za několik let pole, to zatím není jasné. Možnou cestou je i elektrifikace, které se Toyota v poslední době věnuje výrazně intenzivněji, než původně zamýšlela: automobilka jednoduše zjistila, že v Evropě to bez elektromobilů nepůjde, a tak se vydává i touto cestou. O elektrických plánech Toyoty čtěte víc zde.

Prvním čistým elektromobilem značky na evropském trhu tak bude model bZ4X připravený opět ve spolupráci se Subaru – to je ale crossover a nikoli vůz pro motoristické nadšence.

A kdo ví, ti si možná na elektrickou trakci nebudou muset zvykat. Toyota totiž předvedla, že budoucnost sportovních modelů se spalovacím motorem by mohla být vodíková. Ukázala speciální prototyp hitu GR Yaris upravený na pohon na vodík. Vodík je dnes spojován opět spíš s elektrifikací, Toyota ostatně do Evropy před časem uvedla druhou generaci svého vodíkového sedanu Mirai – ten, jako většina dalších vodíkových vozů, využívá takzvané palivové články, ve kterých slučováním vodíku s kyslíkem vzniká voda a elektřina. Mirai je tedy elektromobil, jen místo těžkých baterií elektřinu získává za pomoci palivových článků z vodíku.

Prototyp GR Yaris je ale jiný – vodík používá přímo ve spalovacím motoru, takže auto má nadále řízný zvuk a obvyklé reakce na sešlápnutí plynového pedálu, jak jsou řidiči nadšenci zvyklí. Ani tato myšlenka není vlastně nic nového – vodík coby náhradu klasického benzínu zkoušely automobilky ještě před tím, než vsadily na palivové články. Hodně se v tom angažovalo třeba BMW, které postavilo několik takových vodíkem poháněných prototypů.

Jenže vodík se ukázal být tehdy ve spalovacích motorech problematický. Vodík hoří velmi rychle a jeho spalování je v tomto ohledu z hlediska využití v klasickém pístovém motoru relativně neefektivní a způsobuje to potíže třeba se správným chlazením motoru. Zároveň klade vodík další nároky na samotný spalovací prostor, třeba na těsnost pístních kroužků a další detaily. I proto možná Toyota nehovoří u svého experimentálního GR Yaris H2 o výkonu motoru. Ten bude totiž potřeba ještě hodně ladit. Každopádně se zdá, že moderní metody řízení motoru, přeplňování a také samozřejmě moderní materiály dávají vodíku ve spalovacích motorech určitou šanci.

GR Yaris H2 tak má pod kapotou stejný agregát, jako sériové provedení – tedy přeplňovaný tříválec 1,6 litru. Ten byl samozřejmě náležitě upraven. Toyota u něj využila zkušeností se svým předchozím experimentálním modelem Corolla osazeným stejným agregátem. Automobilka tento vůz v Japonsku příležitostně nasazuje do závodů a zkouší, kde vlastně leží hranice vodíkového spalovacího pohonu. Zatím jsou to skutečně experimenty bez významných úspěchů, ale právě nasazení v ostrých závodech by mohlo přinést kýžené poznatky pro to, jak s vodíkem ve spalovacích motorech zacházet.

Pokud se to podaří, mohly by budoucí sportovní modely Toyota mít i nadále spalovací motory, ale mohly by spalovat právě vodík, který je považován za čisté palivo. Motor by fungoval téměř bez emisí (pokud opět nepočítáme vodní páru) byť zcela bezemisní provoz při spalování čehokoli v proměnlivých podmínkách pístového motoru zajistit nelze. Emise by ale měly být skutečně zanedbatelné.

Otázkou však je, zda to bude třeba v Evropě cesta. V poslední době se na půdě EU vede o vodíku intenzivní debata a zdá se, že to coby palivo budoucnosti tento plyn zatím prohrává – EU více věří elektromobilům a s vodíkem počítá více v průmyslovém využití a případně těžké nákladní dopravě, než u osobních aut. Jenže zatím není nic dáno a v budoucnu se vše může měnit. Před několika měsíci to například vypadalo, že šanci nemají syntetická paliva, ke kterým je ale najednou přístup nejen evropských úřadů trochu vstřícnější. Uvidíme tedy, co budoucnost přinese a jestli Toyota vsadila na správnou kartu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA
Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA

Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...