Zlínské technické služby chtějí zdražovat o pět až deset procent, ať už jde o svoz odpadu, nebo čištění ulic. „Nejde o plošné zvýšení cen, ale promítnutí rostoucích nákladů do kalkulací jednotlivých služeb,“ nastínil ředitel technických služeb Jakub Černoch.
Za služby zaplatí víc město Zlín, které si je objednává. Ale nebude to zatím přenášet na obyvatele tím, že by zdražilo například poplatek za svoz odpad.
„Občané budou zatížení dalším zdražováním a my je chceme nechat příští rok ještě nadechnout,“ poznamenal zlínský primátor Jiří Korec. „Navýšení cen přijde asi v roce 2023,“ dodal.
Cena pohonných hmot meziročně stoupla o více než 15 procent, kapaliny AdBlue o více než 100 procent. Ve zlínských technických službách měsíčně spotřebují kolem 36 tisíc litrů nafty a 750 litrů kapaliny AdBlue.
Ještě větší spotřebu mají dopravci, kteří na východě Moravy provozují linkové autobusy. Zlínský kraj, který si u nich služby objednává, jim však více platit nebude. Rostoucí náklady by měla vyřešit stávající smlouva, na jejímž základě dopravci jezdí.
„Dopravci se nám neozývají. Nárůst cen pohonných hmot je ve smlouvě řešen inflačním koeficientem,“ nastínil náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel.
Kraj uvažuje o zvýšení jízdného
Kraj ale uvažuje o tom, že od ledna 2022 zvýší jízdné v autobusech a znovu ještě od července, aby alespoň pokryl rostoucí ztráty z provozování veřejné dopravy.
„Situaci napjatě sledujeme a hledáme další možnosti úspor vznikajících vícenákladů. Podobně vysoké ceny pohonných hmot nás trápily například v roce 2014,“ reagoval mluvčí Arrivy Jan Holub.
„V letošním roce nárůst cen vykryjeme,“ poznamenal Miroslav Slaný, mluvčí společnosti Z-Group Bus. „U AdBlue došlo dokonce k surovému zdražení v řádu stovek procent. V jeden moment se neřešilo, kolik bude stát, ale jestli vůbec bude,“ zdůraznil.
Z-Group Bus provozuje ve Vsetíně a ve Valašském Meziříčí městskou hromadnou dopravu, s tamními radnicemi už jedná o navýšení plateb pro příští rok a úhradu prokazatelné ztráty za letošní rok.
Od dubna 2021 platí zlínský dopravní podnik za naftu měsíčně o 200 tisíc korun víc než v předchozím roce, v případě AdBlue jdou náklady nahoru o desetitisíce měsíčně. Dostal na to i na pokrytí ztráty z úbytku cestujících peníze od zřizovatelů – měst Zlín a Otrokovice.
„Vzhledem k tomu, že kapalinu AdBlue nutně potřebuje k provozu dieselových motorů, nezajímá nás ani tolik cena, ale abychom ji měli skladem, což se nám díky dodavateli daří,“ zmínil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.
Záchranka jezdí častěji kvůli covidu
Krajská záchranná služba vydala za pohonné hmoty při spotřebě nad 20 tisíc litrů měsíčně v srpnu 663 tisíc a v říjnu už téměř 800 tisíc korun.
„K stálému zdražování pohonných hmot se bohužel v listopadu přidal i nárůst počtů výjezdu v souvislosti se sílící pandemií covidu-19. Můžeme tedy očekávat, že náklady budou opět vyšší než v předchozích měsících,“ poznamenal mluvčí Zdravotní záchranné služby Zlínského kraje Jakub Omelka.
Záchranná služba už se dohodla s krajem na úpravách rozpočtu, aby situaci zvládla a neomezovala provoz.
„Je nemyslitelné, abychom z jakýchkoli důvodů omezili péči,“ zdůraznil Omelka.
Totéž platí pro hasiče, kteří se také potýkají se zvyšujícími se náklady, přičemž nemají dost vlastních finančních rezerv, aby situaci zvládli sami.
Hasiči chtějí jednat s výrobci podvozků
„Každé takto významné navýšení cen, pokud není kompenzováno jinak, vede k dalšímu nárůstu vnitřního dluhu našeho sboru, který je beztak dlouhodobě podfinancován. Ještě před zvýšením cen energií jsme požadovali zvýšení provozního rozpočtu sboru o třicet procent, neboť nejsme schopni pokrývat všechny běžné náklady,“ upozornil vedoucí pracoviště komunikace Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky Rudolf Kramář.
„Vše bude ještě předmětem dalších jednání, zejména na centrální úrovni,“ doplnil.
Hasiči už jednají například s výrobci podvozků o tom, zda a za jakých podmínek by bylo možné provozovat techniku bez příměsi AdBlue.
Policie věří, že situaci zvládne bez větších potíží.
„Na výkyvy v cenách paliv jsme připraveni, byť nikdo neočekával až takový skok,“ řekl mluvčí zlínské policie Petr Jaroš.