Na Orlíku vznikne přeliv, ochrání před desetitisíciletou megavlnou

  10:40
Když se v polovině srpna 2002 korytem Vltavy pod orlickou hrází valila nezkrotná povodeň, nevzbudilo to obavy jen v lidech žijících v okolí přehrady, zpozorněli především vodohospodáři. Po téměř dvou desítkách let příprav nyní na pravé straně hráze začali stavět takzvaný doplňkový bezpečnostní přeliv. Hotový má být v roce 2026.
Na vizualizaci je dobře patrná trojice přelivových polí, která budou odvádět...

Na vizualizaci je dobře patrná trojice přelivových polí, která budou odvádět přebytečnou vodu. | foto: Povodí Vltavy

Práce na projektu za 1,78 miliardy korun začaly na Orlíku vykácením dřevin. Cílem je, aby po dostavbě v případě potřeby Orlická přehrada zvládla až desetitisíciletou vodu. To znamená průtok 5 300 kubíků za sekundu.

„Technicko-bezpečnostní požadavky na vodní díla jsou, a to nejen u nás, ale i ve světě, stále náročnější, a proto je třeba udělat taková opatření, aby i toto vodní dílo dokázalo odolat a bezpečně převést povodeň o takové síle,“ vysvětluje generální ředitel státního podniku Povodí Vltavy Petr Kubala s tím, že jde o nejnákladnější projekt na vltavské kaskádě.

„Stavba je hrazena v rámci Programu prevence před povodněmi IV ministerstva zemědělství, a to ve výši 95 procent z vysoutěžených stavebních nákladů. Veškerá projektová příprava a stavební práce nad rámec programového financování jdou z vlastních zdrojů podniku,“ podotýká Petr Kubala.

Přeliv vznikne mimo hlavní těleso hráze. Pokud přijdou mimořádné záplavy, přebytečnou vodu budou odvádět tři velká přelivná pole s mohutnými ocelovými vraty. Pod hráz pak odvede vodní masu betonový skluz vybudovaný napravo od dráhy lodního výtahu. Ve svahu podél orlické hráze má odtok kopírovat právě svislou trasu takzvaného zdvihadla.

Práce na projektu začaly bezprostředně po slavnostním odhalení základního kamene stavby na konci října. Jako první přišlo na řadu kácení dřevin. „V další fázi, ještě v zimních měsících, budou navazovat první bourací a následně rovněž stavební práce,“ říká mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Odborníci vybírali ze 14 variant

Větší zabezpečení Orlické přehrady má doslova strategický význam. Navzdory dílčím škodám pomohlo už před dvaceti lety zabránit katastrofě.

„Vodní dílo Orlík tehdy dokázalo pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe, včetně hlavního města Prahy, o plných 17 hodin. Získal se tím drahocenný čas na provedení nejnutnějších protipovodňových opatření ve prospěch ochrany lidských životů a snížení i tak velkých povodňových škod,“ uvedl ministr zemědělství Miroslav Toman.

Most přes Orlík potvrdil ministr za kulturní památku, nový bude stát vedle

Vzhledem k významu a nutnosti připravit se na možné nežádoucí změny klimatu v následujících desetiletích specialisté věnovali přípravě velké úsilí.

„V průběhu uplynulých let vzniklo 14 variant různých technických řešení, byly provedeny inženýrsko-geologické průzkumy, fyzikální modely a odborné studie, na kterých se podílelo akademické pracoviště Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, Vysokého učení technického (VUT) Brno, ale i zahraniční experti,“ konstatuje ředitel technické sekce Povodí Vltavy Jiří Pechar.

8. srpna 2021

Měnil se také rozpočet, který postupně narůstal. Nyní by ale měl být i navzdory stoupajícím cenám energií a materiálů konečný. „Nepočítáme s prodražením stavby z těchto důvodů. Podle smlouvy nese riziko případných zvýšených nákladů zhotovitel,“ říká Roldán.

Lodní výtah dokončí na jaře

Dříve než přeliv na hrázi dokončí modernizaci lodního výtahu. Unikátní stavba bude s novým přelivem na pravé straně hráze „sousedit“. Výtah vyrobili pro Orlík přímo na míru a nově se jeho nosnost zdvojnásobí ze současných 3,5 na 6,5 tuny. Práce jdou do finále.

„Počítáme s tím, že do začátku příští plavební sezony v květnu 2022 bude hotovo. Abychom nový výtah mohli zprovoznit a začal naplno sloužit zájemcům o přepravu,“ upozorňuje mluvčí Povodí Vltavy.

Fakta

Nově budovaný přeliv na orlické hrázi

  • Stavba přelivu vyjde na 1,78 mld. korun, dokončený má být 2026. 
  • Má zvládnout desetitisíciletou vodu, tedy 5 300 kubíků za sekundu.
  • Přelivová pole zabezpečí trojice ocelových vrat, šířka jednoho pole je 13 metrů, výška 7,5 metru.
  • Od srpna 2022 do března 2023 se kvůli pracím sníží hladina v nádrži pod 339 metrů nad mořem.
  • Částečně stavba omezí i silniční dopravu přes korunu hráze, nejspíš od března 2024 do října 2025 budou auta využívat objížďku.
  • Povodí Vltavy připravuje webové stránky o postupu výstavby.

Zdroj: Povodí Vltavy

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Cyklistu viní, že zbil řidičku, která pak zemřela. Hrozí mu podmínka

9. června 2024

Premium Chytil ji za vlasy, strhl do předklonu a pak ji údery pěstmi a kopanci bil do hrudi a břicha, až jí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Velké požáry ve středních Čechách: vzplála výroba pyrotechniky a sklad

14. června 2024  15:28,  aktualizováno  20:54

Středočeští hasiči zasahují u dvou velkých požárů. V obci Praskolesy poblíž Hořovic na Berounsku...

Náklaďák v tunelu Blanka naboural v koloně jedenáct aut, na odpoledne ho uzavřel

12. června 2024  15:20,  aktualizováno  19:14

Nehoda jedenácti osobních aut a nákladního vozu uzavřela v Praze Dejvický a Bubenečský tunel ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlak v Milovicích prorazil zarážedlo, při dojezdu k nástupišti vykolejil

9. června 2024  18:06,  aktualizováno  20:05

V Milovicích na Nymbursku odpoledne vykolejil při dojezdu k nástupišti jednou nápravou osobní vlak....

Velké požáry ve středních Čechách: vzplála výroba pyrotechniky a sklad

14. června 2024  15:28,  aktualizováno  20:54

Středočeští hasiči zasahují u dvou velkých požárů. V obci Praskolesy poblíž Hořovic na Berounsku...

Závod L’Etape omezí dopravu v Praze a okolí, čekají se tři tisíce cyklistů

14. června 2024  14:31

Cyklistický závod L’Etape Czech Republic by Tour de France omezí v sobotu 15. června provoz v Praze...

Muž počmáral desítky aut růžovými kosočtverci, předtím se oháněl pistolí a tyčí

14. června 2024  12:17

Kosočtverce na více než devadesát vozidel nakreslil růžovou křídovou fixou muž v Praze 8....

V pražských Vršovicích srazilo seniora na přechodu auto, na místě zemřel

14. června 2024  10:50

Ráno došlo ve Vršovické ulici v Praze 10 ke střetu osobního vozu s chodcem. Přibližně 70letý muž...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...