ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Podraží jízdné v MHD? Ceny energií zvednou dopravcům náklady o stovky milionů

  • 25
S dopady prudce zdražujících energií se už vypořádávají i dopravní podniky v jednotlivých městech. V těch největších se náklady v příštím roce zvednou i o stovky milionů, informovalo v pondělí Sdružení dopravních podniků v ČR. Ve hře je tak i zdražování jízdného.

Kvůli situaci na energetickém trhu už v Česku skončilo největší uskupení alternativních dodavatelů energií Bohemia Energy. Minulý týden oznámila svým zákazníkům konec dodávek plynu a elektřiny i děčínská firma Kolibřík Energie. S plynem od 22. října končí také dodavatel A-PLUS Energie.

Podle zástupců Sdružení dopravních podniků ČR je kvůli skokovému zdražení energií v ohrožení i provoz městské hromadné dopravy. Asociace říká, že je zde riziko, že by dodavatelé mohli uzavřené smlouvy vypovědět. Náklady dopravních podniků největších měst navíc stoupnou o stovky milionů, nejvíc v Praze.

Méně spojů, nebo dražší jízdenka

„Za elektřinu budeme příští rok platit o zhruba 60 procent více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy,“ uvádí šéf pražského dopravního podniku (DPP) Petr Witowski. 

A to navzdory tomu, že si DPP zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. „Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně,“ říká Witowski.

Drahé energie drtí evropský průmysl, podniky musí omezovat výrobu

ilustrační snímek

Generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek očekává, že drahá nafta, elektřina a plyn zvednou v příštím roce dopravci náklady o více než 250 milionů korun. „Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze strany města,“ vyjmenovává Havránek.

Dopravní podnik Ostrava očekává napřesrok zvýšení nákladů o 100 až 150 milionů korun. „Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne,“ tvrdí předseda představenstva firmy Daniel Morys. 

Šéf plzeňského dopravního podniku Jiří Ptáček pak vyčíslil nárůst nákladů v příštím roce na 30 až 40 milionů korun.