Automobilka TPCA

Automobilka TPCA | foto: Michal ŠulaMAFRA

Kolínská Toyota nemá čipy. Automobilka od pondělí znovu zastaví výrobu vozů

  • 16
Kvůli nedostatku čipů automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně od pondělí opět zastaví výrobu. Obnovení se plánuje na 19. září. Výroba v Toyotě se neobnovila po celozávodní dovolené, která skončila 15. srpna. Poprvé se linky rozjely až na začátku tohoto týdne, produkce ale byla jen několik set vozů, běžně vyprodukuje asi 1 000 vozů denně.

V automobilce se zatím nepodařilo spustit ani plánovanou výrobu modelu Yaris. Zahájena má být v letošním roce, kvůli nedostatku čipů se ale začátek výroby posouvá na neurčito.

Zaměstnanci závodu nyní dostávají 80 procent průměrného platu. Většina z nich je ale v práci, chodí například na různá školení. „Situaci sledujeme na denní bázi,“ řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Globální problém

Nedostatek čipů se promítá i do celoročních plánů japonské automobilky Toyota. Zatímco tuzemský závod oznamuje zastavení výroby, samotná společnost informuje o snížení ročního výhledu výroby. Automobilka si dříve dala za cíl dodat v tomto finančním roce na trh 9,3 milionů automobilů. Nyní předpokládá, že vyrobí o 300 tisíc vozů méně (tedy zhruba o tři procenta méně) než plánovala.

Průmysl i stavebnictví zpomalují. Nejsou lidé a součástky, logistika kolabuje

„Je to kombinace koronaviru a polovodičů, ale v současné době má drtivý dopad právě koronavirus,“ řekl výkonný ředitel Toyoty Kazunari Kumakura s tím, že na očekávaném provozním zisku 2,5 bilionu jenů (zhruba půl bilionu korun) se tím nic nemění. 

Představitelé společnosti doufají, že výrobní skluz doženou ve zbylé části finančního roku, který jim končí v březnu. Otázkou je, jestli se do té doby trh s čipy uklidní. Například podle zástupců další automobilky Volkswagen by se situace měla stabilizovat během přibližně dvou měsíců. Avšak nedostatek čipů má podle nich přetrvávat i v následujících letech.

Čipy umíme v České republice vyvinout, ale ne vyrobit

ROZSTŘEL

Celý svět trápí nedostatek čipů, které potřebuje většina elektronických zařízení ke svému fungovaní. Proč nyní chybí na trhu v dostatečném množství, jak fungují a jak se vyrábějí, vysvětlil v Rozstřelu Jiří Jakovenko z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Rozhovor sledujte zde.

Výpadky v dodávkách polovodičů již několik měsíců narušují výrobu v automobilovém průmyslu. K pozastavování výroby jsou nucené i další tuzemské závody. Například Škoda Auto měla o týden delší letní odstávku. V mladoboleslavské automobilce se stále ruší některé směny, problémy se očekávají nejméně celý podzim. Zaměstnanci Škody Auto dostávají za zrušené směny náhradu mzdy 85 procent průměrného výdělku.

Kolínský závod Toyoty v číslech

  • Zaměstnává asi 2 500 lidí.
  • Loni v dubnu spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až 1 000 lidí.
  • Představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.
  • Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147 865 aut.

V mladoboleslavském závodu Škoda Auto čekají tisíce automobilů na čipy: 

,