Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nadšenci chtějí tramvaje v Krkonoších. Nesmysl, říká svaz měst

  16:19
O rozruch se postaral spolek Přítel Krkonošského metra. Koupil čtyři vyřazené tramvaje, se kterými by rád vozil turisty na trati Martinice - Rokytnice. Tramvaje chce předělat na zemní plyn.
Spolek Přítel Krkonošského metra nechal na nádraží v Rokytnici přivézt vyřazené...

Spolek Přítel Krkonošského metra nechal na nádraží v Rokytnici přivézt vyřazené tramvaje. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jsou to jen čtyři ojeté tramvaje, ale rozruchu už způsobily, jako kdyby do Krkonoš přijely ostře nabité tanky. Spolek Přítel Krkonošského metra totiž nechal na nádraží v Rokytnici přivézt čtyři vyřazené tramvaje z dopravního podniku v Ostravě. 

Chce je využít především pro ověření svých pokusů s pohonem na stlačený zemní plyn, který zatím probíhá v laboratorních podmínkách na dopravní fakultě Českého vysokého učení v Praze. Časem by pak takové tramvaje na CNG mohly jezdit po vlakových kolejích z Rokytnice do Martinic a vozit turisty.

Vysněným přáním spolku je pak prodloužení tramvajového provozu z rokytnického nádraží až k lanovkám lyžařského areálu Horní Domky v Rokytnici.

To je ale s ohledem na finanční a technickou náročnost v nejbližších deseti letech prakticky nemožné. Rokytnické nádraží vlastně v Rokytnici vůbec není, koleje končí ani ne dva kilometry za Jabloncem nad Jizerou pod silnicí I/14. Do centra Rokytnice jsou odtamtud skoro čtyři kilometry, skiareál Horní Domky je pak od nádraží šest kilometrů.

Přestože jde zatím jen o vizi, vzbudil nápad velkou nelibost u Svazu měst a obcí Krkonoš a nezamlouvá se ani Libereckému kraji.

„Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti spadl z nebe. Mediálně je to sice pro Krkonoše výborné PR, ovšem reálně je to nesmysl prvního kalibru. Prodloužení tratě do skiareálu v Rokytnici by stálo přes miliardu korun. Nepodporujme v turistické oblasti vznik takového smetiště se starými tramvajemi,“ kritizuje ostře záměr starosta Vrchlabí a zároveň předseda Svazu měst a obcí Krkonoš Jan Sobotka. 

Rétorika Libereckého kraje je o něco smířlivější. Podle něj současné zákony neumožňují, aby po jedné trati jezdily zároveň vlaky i tramvaje, i když technicky to možné je.

„Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, ale v České republice chybí jeho legislativní ukotvení. Změnit zákon trvá mnoho let. Myslím, že snadnější cestou bude pro testování provozu tramvají vybrat jinou železnici bez plánovaného provozu vlaků,“ zmínil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Podle předsedy spolku Karla Jakubů je ale všechno hlavně velké nedorozumění. „Naším cílem je především výzkum. Pracujeme na prototypu nového vozidla pro regionální tratě. Jde o tramvaj s hybridním pohonem na stlačený zemní plyn, která by mohla jezdit po vlakových kolejích. Tramvaj na CNG nikde v Evropě není, byla by to rarita. Laboratorní zkoušky nám zatím vycházejí dobře, ale teď si to potřebujeme ověřit v praxi, přímo na nějaké vlakové trati. To je také hlavní smysl, proč jsme tramvaje z Ostravy kupovali. Samozřejmě bychom chtěli, aby se trať z nádraží v Rokytnici prodloužila až ke skiareálu pod Lysou horou, ale to není otázka jednoho, dvou let,“ vysvětluje Jakubů.

Kraj nasadí nové vozy

Z komentářů odsuzujících záměr je rozčarovaný. „Jen jsme koupili čtyři tramvaje a už jsou tady hlasití odpůrci, aniž by se cokoliv rozběhlo. Nám jde přitom o zachování regionálních tratí a jejich oživení. Jsme připraveni podat žádost na drážní úřad, aby nám povolil testovací jízdy, ale víc už to teď komentovat nechci,“ dodal Jakubů.

Svaz měst a obcí Krkonoš spolu s Libereckým krajem ale mají vlastní představu, jak tamní lokálku oživit. „Určitě chceme na trati zachovat celoroční provoz a už jsme sjednali dílčí obnovu vozového parku. Zhruba za rok a půl mají být na lokálce nasazeny vozy Regionova Českých drah, které mají vyšší kapacitu, pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostornou toaletu. Víc vyhovují i vozíčkářům než současné motoráčky,“ zmínil náměstek Sviták.

V plánu je také zavedení celoročního provozu turistických vlaků tažených parní lokomotivou z Vrchlabí do Rokytnice. Zatím se tam nostalgické jízdy konají jen párkrát do roka.

A ani tím to nekončí. Svaz měst a obcí Krkonoše spolu s Libereckým krajem a Spolkem železniční historie v Martinicích chtějí tlačit na příslušná místa, aby se dokončilo vlakové spojení mezi Rokytnicí a Kořenovem. Tím by vznikl uzavřený železniční okruh, který by obepnul Krkonoše jak z české, tak polské strany. Kdysi to měl v plánu hrabě Jan Harrach, kterému se nelíbilo zaslepení tratě v Rokytnici, později ale zemřel, a plány pak definitivně zhatila první světová válka.

15. října 2009

  • Nejčtenější

Blesk zranil děti a dospělé v libereckém zámeckém parku, některé oživovali

2. června 2024  16:37,  aktualizováno  20:11

Celkem osmnáct lidí včetně dětí zranil blesk, který v libereckých Vratislavicích uhodil do stromu....

Všichni se snažili dostat raněné od stromu, popisuje úder blesku sestra

2. června 2024  21:09

V pravý čas na pravém místě byla v neděli odpoledne zdravotní sestra Veronika Birčáková, když v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidič pod vlivem alkoholu nezvládl řízení. Při nehodě zemřel spolujezdec

1. června 2024  13:23

U obce Bradlecká Lhota v okrese Semily v sobotu dopoledne havarovala dodávka. Při nehodě na místě...

Mladík zazmatkoval při předjíždění, auto v kotrmelcích těsně minulo strom

4. června 2024  14:32

Mladý šofér s čerstvým řidičským průkazem nezvládl v neděli na Českolipsku předjížděcí manévr....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Muž mířil na lidi replikou samopalu. Chtěl jsem bejt jen hustej, hájil se

31. května 2024  13:12,  aktualizováno 

Airsoftovou repliku samopalu tasil na veřejnosti osmadvacetiletý muž v Jablonci nad Nisou. Se...

Gulášfest či přírodní pláž. Obce ukazují porotě, jak dobře se v nich žije

5. června 2024  15:49

Někteří poprvé, jiní zkouší štěstí pravidelně. Do krajského kola letošního ročníku soutěže Vesnice...

Stop pro auta i vlaky. Obce na Frýdlantsku na rok a půl ochromí uzavírky

5. června 2024  9:43

Vážné dopravní problémy způsobí oprava silnice mezi Mníškem a Oldřichovem v Hájích na Frýdlantsku....

Mladík zazmatkoval při předjíždění, auto v kotrmelcích těsně minulo strom

4. června 2024  14:32

Mladý šofér s čerstvým řidičským průkazem nezvládl v neděli na Českolipsku předjížděcí manévr....

Vzpomínkové krabičky mírní žal rodičů, pomáhají v truchlení po ztrátě dítěte

4. června 2024  10:39

Do dětského pokoje vybaveného až po nejmenší detaily se z porodnice vracejí samy. Rodinám, které se...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT TZB S HOME-OFFICE (50-65.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 65 000 Kč

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...