Nejaktivnější z nich je sdružení s názvem Krkonošské metro. "O veřejnou dopravu se zajímám už od dětství, kdy jsem si oblíbil vlaky a tramvaje," popisuje jednatřicetiletý generální ředitel spolku Karel Jakubů.
Vlakem pod SněžkuKrkonošskou novinkou má být prodloužení dráhy do Pece pod Sněžkou. Čtrnáctikilometrová trať z dílny Ivana Šíra má vést několika tunely a přes 10 zastávek, které projektovali architekti Roman Koucký a Jakub Cígler. Stát by měla 12,5 miliardy, peníze však zatím nejsou. |
Za jedenáct let fungování sdružení Jakubů do svých projektů investoval několik set tisíc korun. A docílil toho, že získává partnery. Navíc si ho pod svá křídla vzala i Fakulta dopravní ČVUT.
"Byl by hřích něco takového nepodporovat," říká její děkan Miroslav Svítek.
Jakubů, který sám na této fakultě studuje, pro svůj projekt nadchnul několik svých spolužáků a vyučujících. Ti ve výuce projektují novou krkonošskou dopravní síť nebo zbrusu nová vozidla, která by po jejich tratích měla jezdit.
"Loni se nám navíc podařilo od pražského Dopravního podniku získat dva vyřazené vozy pražského metra, na kterých teď budeme testovat alternativní pohon, který je ekologický a úsporný," říká Jakubů, který chce od státu převzít stávající železnici do Rokytnice nad Jizerou. Tam by vedle testů nových vlaků rád vozil i cestující.
Starostové jsou zatím zdrženliví
Starostové obcí, kterých se nové nápady týkají, se k nim zatím stavějí zdrženlivě. "Když tu trať nepostavil hrabě Harrach, už se to asi nedá dohnat," říká Hana Růžičková, starostka Pasek nad Jizerou, kam by měla vést jedna z nových drah.
"V současné době dokončujeme studii proveditelnosti, díky níž budeme moci žádat o dotace. V létě vyjedeme do hor s naším propagačním autobusem, abychom starosty o projektu informovali," plánuje Jakubů.
Například starosta Semil Jan Farský už inspiraci přiznává. "Plánujeme zavést linku městské dopravy a určitě využijeme návrhy sdružení," říká starosta.
Nedávná doba je podobně ambiciózních nápadů plná. V roce 1989 například výzkumníci ze Žiliny navrhli řešení dopravy v Krkonoších pomocí magnetické rychlodráhy.
15. října 2009 |
Plnou verzi prezentačního videa navrhované trati do Pece pod Sněžkou se všemi zastávkami najdete zde.