Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi vyvíjejí druhé oči pro nákladní vozy budoucnosti

Odborníci ze společnosti Valeo a Vysokého učení technického v Brně vyvíjejí laserový senzor pro autonomní nákladní automobily. Ten by měl umožnit jejich bezpečnou a plynulou jízdu v dopravní zácpě, automatický rozjezd vozu, přejezd mezi jízdními pruhy či odbočení.

Testování laseru na autech | foto: Valeo

Projekt finančně podpořila Technologická agentura ČR téměř devatenácti miliony korun z programu Doprava 2020+. „Do roku 2023 bychom mohli mít senzor již plně otestovaný,“ říká deníku Metro Leoš Dvořák, šéf vývojového centra Valeo v Praze.

Co vás přivedlo na myšlenku vyvinout zcela nový laserový senzor pro autonomní náklaďáky?
Na současném trhu není k dispozici žádný sériově vyráběný 3D LiDAR vhodný pro aplikaci na nákladních vozech. Rotační senzory jsou nákladné a mechanicky nejsou dostatečně odolné pro využití na vozidlech. Hybridní LiDARy jsou zase citlivé na vibrace a teplotní změny. Jejich zástavba do nákladních automobilů je složitá.

Žádný univerzální senzor, který je předmětem vašeho výzkumu, tedy zatím na trhu neexistuje?
V současnosti neexistuje podobné dostupné řešení pro nákladní ani pro osobní automobily. Nejsou tedy k dispozici ani algoritmy umožňující fúzi dat z takového laserového senzoru s daty z ostatních senzorů ve voze, ani funkce pokročilých asistenčních systémů na této fúzi založené.

V čem je tedy vámi navrhovaná technologie inovativní?
Jedná se o zábleskový LiDAR, který poskytne prostorovou 3D informaci o objektech v okolí vozidla. Celá scéna je desetkrát za sekundu osvětlena okem neviditelným zábleskem a odražené paprsky jsou poté speciální optikou nasměrovány na fotocitlivý čip. 

Ten na základě rozdílu času mezi zábleskem a jeho zachyceným odrazem od okolních objektů vytvoří prostorovou síť bodů. Seskupení takto získaných bodů se nazývá pointcloud a je základní informací poskytovanou naším senzorem. Paprsek je každé čtyři desetiny úhlového stupně a tvoří ve výsledku tvar podobný vějíři.

A co se pak děje s touto informací dál?
Získaný pointcloud bude v dalším kroku pomocí sofistikovaných algoritmů, matematických modelů a systému umělé inteligence v reálném čase převeden na fyzické objekty jako auta, chodce nebo cyklisty. Tyto účastníky silničního provozu již můžeme umístit do digitální mapy okolí vozidla, čímž budeme mít k dispozici informaci, kde nám hrozí nějaký střet nebo je-li v okolí vozidla volný prostor. 

Náš senzor umožní dosažení vysoké míry autonomie při řízení automobilu. Bezpečnosti jízdy pak dosáhneme spojením dat ze zábleskového laserového senzoru s dalšími standardními senzory umístěnými ve vozidle.

Váš výzkum této problematiky má ale širší záběr…
To máte pravdu. Součástí projektu je i výzkum a vývoj nástrojů pro multi-senzorickou fúzi aplikovatelnou v oblasti autonomní jízdy nákladních vozů. Cílem je umožnit sledování statických a pohyblivých objektů v okolí vozu pomocí algoritmů vyvíjených pro optimální odhad stavu v aktuálním čase. Hlavním výstupem této fúze bude informace o poloze, rozměrech a směru pohybu objektů detekovaných jednotlivými senzory.

Řešíte i komplexní propojení nového laserové senzoru s funkcemi asistenčních systémů ve vozidle?
Ano, to je nedílná součást výzkumného projektu. Ten tak přinese i výsledky v podobě sady funkcí asistenčních systémů, zahrnující například funkci autonomní jízdy v dopravní zácpě či automatického rozjezdu, která je základním stavebním kamenem autonomní jízdy. Řídicí systém sám určí, zda je automatizovaný rozjezd nákladního automobilu bezpečný. 

Zaměřujeme se ale i na funkce umožňující sledování mrtvých úhlů zpětných zrcátek, funkce pro bezpečné přejetí z pruhu do pruhu či automatického brzdění a korekce dráhy při náhlém výskytu překážky v místě, kde se nákladní vůz chystá odbočit.

Testování laseru na autech

Kdy předpokládáte, že laserový senzor bude připravený k využívání?
Testování senzoru proběhne v příštím roce, kdy náš výzkumný projekt v jeho závěru také končí. Zároveň budou probíhat testy jeho instalace na nákladním voze. A to jednak testy podle předem připravených scénářů prováděné na polygonu a jednak testy při najíždění tisíců kilometrů v reálném provozu. Po dokonalém otestování pak může být produkt uveden na trh.     

Autor: , Metro.cz
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...